Projecte "Som sostenibles?"


Treball per projectes 1r ESO

Comissió Escola verda al CEM





CAMPANYES DE SENSIBILITZACIÓ AMBIENTAL FETES per 1r d'ESO FINS AL MOMENT:

Ventilem el CEM?









 


 

 https://www.abc.es/salud/enfermedades/abci-vuelta-cole-importancia-ventilacion-aulas-para-prevenir-contagio-coronavirus-202009011438_noticia.html 

 http://cienciesesocem.blogspot.com/p/airegem-el-cem-som-sostenibles.html 


Esmorzar sense paper d'alumini, esmorzar sense residus


Ens informem: Per què perjudica l'ús de paper d'alumini el medi ambient? Les mines de bauxita, lluny i contaminants.

https://opcions.org/consum/alumini/


 




MOBILitza't  per la selva




Ens informem: El coltà que contenen els mòbils: un problema ambiental i social:











 


Projecte Anella

https://docs.google.com/presentation/d/11bYyJMWWANM2LsVA1jwxkwh4RrKL5INgEVk6xgkFTW8/edit?usp=sharing 



Ens informem: Com perjudiquen les anelles de plàstic els mars i oceans? Hi ha alternatives?










Projecte Apilo


Ens informem: Per què contaminen les piles? Els metalls pesats que contenen.


https://www.ambientum.com/ambientum/medio-natural/como-contaminan-las-pilas-el-medio-ambiente.asp 











Diagnosi ambiental de l'escola. Què fem bé? Què hem de millorar? El semàfor de la sostenibilitat.






Sessió 1

Mural "Som sostenibles?"

            Activitat en grup


Som sostenibles?
Què fem bé?
Què fem malament?
1. Soroll
A casa:

A l’escola:

A casa:

A l’escola:
2. Energia - Consum elèctric (llums, electrodomèstics, vehicles, calefacció...)
A casa:

A l’escola:
A casa:

A l’escola:
3. Residus (reciclar, reduir...)
A casa:

A l’escola:
A casa:

A l’escola:
4. Aigua (tancar aixeta...)
A casa:

A l’escola:
A casa:

A l’escola:
5. Compra sostenible
A casa:

A l’escola:

A casa:

A l’escola:


Sessió 2

Mural "El nostre impacte ambiental"

             Activitat en grup


IMPACTE AMBIENTAL
En què hi contribuïm?

Com podem disminuir l'impacte?
1) Microplàstics al mar



2) Deixalles electròniques



3) Canvi climàtic per l'augment del CO2 a l'atmosfera per l'ús de cotxes de gasolina/dièsel, consumir electricitat...



4) Falta d'aigua potable al Planeta



5) Contaminació acustica




Mireu els vídeos següents. Després, completeu la taula anterior. Activitat en grup.

1) Microplàstics al mar

"La isla de la basura en el océano pacífico"











2) Deixalles electròniques

"Vertedero ilegal de residuos de aparatos eléctricos y electrónicos en GHANA"






3) Canvi climàtic per l'augment del CO2 a l'atmosfera per l'ús de cotxes de gasolina/dièsel, consumir electricitat...





4) Falta d'aigua potable al Planeta




5) Consum responsable

Què és ? Aquí

https://www.youtube.com/watch?v=M8-U0PuD6H8&feature=related

https://www.youtube.com/watch?v=U2JlIrrspnA&feature=related

Propostes per a les famílies. Aquí.

https://www.youtube.com/watch?v=hezbiVt7SHM

https://www.youtube.com/watch?v=ecjBASJ71qk

6) Contaminació acústica

El ruido, el enemigo sigiloso:

https://elpais.com/elpais/2017/04/26/actualidad/1493230258_905952.html 



Deures pel 28/09:
SOROLL
Busca:
Dossier individual
1) Què és el soroll?
2) Diferència entre so i soroll?
3) En quines unitats es mesura el soroll?
4) Amb quin aparell es mesura?
5) Quins valors de soroll són acceptables a casa, a l'escola, a la ciutat?


Sessió 3

SOROLL

-  Mesurem el soroll a l'escola, durant tots els dies de la setmana, en diferents moments del dia.
-  Apuntem les dades en una graella.
- Interpretem els resultats i traiem conclusions.

1) Aplicacions per mesurar soroll al mòbil:

App iPads: Decibel 10 - dBA Noise Meter
 https://itunes.apple.com/us/app/decibel-10-dba-noise-meter/id448155923?mt=8
App Android: Sound Meter  https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gamebasic.decibel



2) Graella de mesura del soroll. Aquí. By José Luis.

3) Ens informem sobre el soroll: 

3.1) Combatre el soroll "Quèquicom". Aquí.

http://profesdeciencies.net/material/eso/2n-eso-ciencies-de-la-natura/tema-8-el-so/

3.2) Llindar de mesures i fitxes de treball:

http://www.diba.cat/documents/471041/0/Manual+complert+motxilles.pdf/e4151ac2-6553-4a4f-9a5d-a1429af1a951

https://www.diba.cat/documents/471041/0/Fitxa+treball+aparells+Euronet.pdf/d20e52a2-2a9b-4abb-b9f3-97d2f4bdb259







3.3) Salut i nivells de soroll. Aquí.






















3.4) Menys soroll a l'aula i a l'escola. Propostes:











Sessió 4

SOROLL

1) Són fiables les dades de dB de soroll recollides?

Quants decibels he de sumar o restar al meu mòbil, segons l'iPad? Calibrem el mòbil de cadascú i posem les dades fiables a la GRAELLA DE SOROLL.

2) Dossier individual. Aprenem conceptes sobre el soroll.

** Master Class Show J.L. ;-) AUDACITY.  

Què he après del show J.L? Escriu-ho al dossier individual.

3) Conceptes sobre el soroll. Respon al dossier individual.

1) Com ens perjudica l'excés de soroll a la salut? (mireu blog)

2) Què és la "hipoacúsia" dels adolescents? 




3) Com es pot prevenir l '"hipoacúsia" d'adolescents?

4) Fes un esquema de com es transmet el so des de l'exterior fins al teu cervell.




5) Si estiguessim a la lluna, on no hi ha aire, ens escoltaríem? Com es comuniquen els astronautes?

6) A quina velocitat es propaga el so per l'aire, l'aigua i el terra? (gas, líquid sòlid). En quin medi es propaga més ràpid? Pica la taula amb el dit molt fluixet. 1r) Escolta per l'aire 2n) Escolta amb l'orella sobre la taula.


Deures:
ELECTRICITAT/ENERGIA

Dossier individual

Busca:

1) Porta una factura del consum elèctric de casa teva que la comentarem a classe.
2) Què és la potència d'un aparell? En quina unitat es mesura? (Watt)
3) Què és el consum elèctric d'un aparell? En quina unitat es mesura? (KWatt/hora)
4) Qui és l'aparell elèctric de casa teva que més potència o energia (Wattts) necessita per funcionar?
5) Qui és l'aparell elèctric de casa teva que menys potència o energia (Wattts) necessita per funcionar?
6) Ordena els aparells següents de més a menys potència que necessiten per funcionar:

calculadora, nevera, vitroceràmica, assecador, rentadora, assecadora, rentavaixelles, microones.

Pots trobar informació a aquests links:

https://historiaybiografias.com/consumos_electricos/





Sessió 5 i 6. ENERGIA. Electricitat. Llum. Temperatura

ENERGIA

1) Comprenem la factura del consum elèctric? Avui la desxifrarem! ;-)

Dossier individual.

By José Luis. Fitxa 1. Fitxa 2.






2) PRENEM MESURES A TOTA L'ESCOLA. Amb el luxímetre, termòmetre i watímetre d'endoll prenem mesures d'il·luminació, temperatura i consum elèctric, respectivament A TOTA L'ESCOLA. Els valors mesurats són els valors de confort? Activitat en grup (26/10)

3) FEM PROPOSTES per millorar la il·luminació, la temperatura i el consum elèctric a l'escola. Activitat en grup

Sessió 7.  Enquesta de percepció del confort a l'escola. Residus. Aigua. PROPOSTES.

ENQUESTA


Activitat en grup

1) Enquesta de percepció del confort a l'escola. Recollim propostes i suggeriments.
2) Semàfor del confort a l'escola. (Vermell-Taronja-Blau-Verd)
3) Propostes de millora.

Activitat en grup

4) Massa en Kg de paper produït durant 1 setmana per la classe de 1r d'ESO.
5) Totes les aixetes de l'escola amb pulsador! Ho comprovem?

Sessió 8. Energia. Residus. Aigua. PROPOSTES.

http://residus.gencat.cat/web/.content/home/ambits_dactuacio/sensibilitzacio/material/form/dest_cartell_residuonvas_big.jpg

Activitat individual
1) Quant estalviem si apagem l'ordinador, la pissarra digital i els llums de la classe?

Activitat en grup

2) La importància del reciclatge de residus a l'escola. PROPOSTES.






3) La importància de minimitzar el consum d'aigua a l'escola. PROPOSTES.



Sessió 9. Elaboració del mural "Conceptes claus, diagnosi i propostes de millora"

Sessió 10. Elaboració del mural "Conceptes claus, diagnosi i propostes de millora"

Sessió 11. Exposició del mural "Conceptes claus, diagnosi i propostes de millora"   

Informació EXTRA.

De vegades, cal contrastar la informació que rebem dels mitjans de comunicació i la publicitat, per poder prendre decisions sobre què hem de comprar. La polèmica està servida quan entre els "experts" no hi ha un acord.

Us animem a buscar informació sobre els diferents tipus de bombetes, per què ara tothom ven LEDs i quines són les diferents opinions dels experts.


Il·luminació. Què escollir?








Tipus de bombetes. Aquí.

"La bombeta més antiga del món". Aquí.

Webcam de la bombeta més antiga del món que encara funciona. http://www.centennialbulb.org/cam.htm 


Bombetes de baix consum

"El lado oscuro de la bombillas de bajo consumo". Aquí.





Il·luminació LED

"Los médicos alertan el peligro de las luces LED para la vista.." Aquí

"La exposición intensa a las luces 'led' más habituales provoca daños oculares." Aquí.

"Luz Led: Ecología o Enfermedad?". Aquí.

L'aire que respirem a la classe





https://www.lavozdegalicia.es/default/2021/08/26/00121630000293254431879/Foto/gg27p4g1WEB-01.jpg




https://www.fundacionfemeba.org.ar/website/image/ir.attachment/42220_72cce1e/datas



https://www.esis.com.au/wp/wp-content/uploads/2019/06/co2-exposure.png




https://sites.google.com/site/padrescplongara/_/rsrc/1615367991519/Home/noticias/ventilacion.png


https://pbs.twimg.com/media/E5aCyFcXMAAhVVS.jpg


https://catering-gourmetfood.com/wp-content/uploads/2020/10/Guia_para_ventilacion_en_aulas_csic_P%C3%A1gina_17.jpg



https://twitter.com/webmesura/status/1322208364298936323/photo/3



















MOVILÍZATE POR LA SELVA. PROJECTE JANE GODALL








Resultat d'imatges de map tanzania africa 

Resultat d'imatges de gombe tanzania map chimpanzee 

Resultat d'imatges de paises africa





La guerra pel coltà




El movimiento del cobalto por el mundo | Infografía: Amnistía Internacional 
Font: https://www.eldiario.es/desalambre/Documentos-multinacionales-Apple-Samsung-Volkswagen_0_474903224.html




 

Es crema l'Amazonia