EUREKA conceptes científics


Quin concepte científic s’amaga darrere cada objecte?

1)       Forn solar

El forn solar permet cuinar aliments a partir de l’energia del sol. 
Per què es cuinen els aliments? La llum del sol es reflexa en el paper d’alumini i entra dins del forn. La calor és absorbida per la cartolina negra. El plàstic superior fa que es creï un efecte hivernacle i que augmenti la temperatura dins del forn. El paper de diari fa d’aïllant tèrmic de l’exterior.
Es poden assolir temperatures de fins a 180 oC.
Cal canviar l’orientació del forn a mesura que passen les hores de tal manera que l’ombra que fa la capsa sobre el terra no es vegi pels costats.

https://es.wikipedia.org/wiki/Cocina_solar

2)       Rellotge de sol

El nostre rellotge de sol és de quadrant horitzontal. La vareta de fusta està inclinada 41o que és la latitud de Mollet del Vallès. Perquè el rellotge funcioni hem d’orientar la vareta al Nord pel seu extrem. Aquest rellotge marca les hores oficials a Mollet del Vallès a l’hivern.

3)       Cotxe solar

El cotxe solar funciona amb energia fotovoltaica que és una energia renovable. El sol impacta sobre la placa fotovoltaica de silici que transforma l’energia solar en energia elèctrica que és transportada pels cables al motor. El motor transforma l’energia elèctrica en energia mecànica i fa girar les rodes del cotxe.

4)       Disc de Newton


Quan fem girar el disc de Newton és difícil diferenciar els colors, ja que sembla que es barregin donant lloc al color blanc.
Quan el disc gira ràpidament, el nostre cervell superposa les percepcions de les ones corresponents a les sis franges de color de disc, que es propaguen cap als nostre ulls. Per això, interpretem que hem rebut llum blanca.

Compte! No confonguem! Quan parlem de color-llum, podem obtenir el color blanc superposant els colors primaris de la llum RGB (Red-Green-Blue) en la seva màxima intensitat; però quan parlem de color-pigment, obtenim el color negre superposant els colors primaris dels pigments CMY (Cyan-Magenta-Yellow) !!!


5)       Balloon car

El cotxe avança pel principi d’acció-reacció de Newton (físic, matemàtic i filòsof anglès 1643-1727). Quan infles el globus i deixes de pressionar-lo, s’escapa l’aire. El cotxe avança en sentit contrari al sentit en el qual surt l’aire.
  
6)       El coet explorador

Dins del coet es produeix una reacció química entre el vinagre i el bicarbonat sòdic que produeix gas diòxid de carboni (CO2). Aquest gas fa pressió sobre el tap de suro fins que el desprèn de l’ampolla i el gas surt de l’ampolla.

El coet s’enlaira pel principi d’acció-reacció de Newton (físic, matemàtic i filòsof anglès 1643-1727). El coet s’enlaira en sentit contrari al sentit en el qual surt el gas CO2.

7)       La bombolla quadrada

Les bombolles de sabó són pel·lícules molt fines de sabó i aigua, en forma d’esfera, que estan buides en el seu interior.
Les bombolles solen ser esfèriques perquè hi ha molta tensió en les seves molècules i l’esfera és la manera d’aconseguir la superfície exterior amb l’àrea menor.

Per obtenir una “bombolla quadrada” només necessitem una estructura en forma de cub que faci que puguem modelar la forma de la bombolla.

http://descubriendo.fisica.unlp.edu.ar/descubriendo/index.php/%C2%BFPor_que_se_forman_las_pompas_de_jab%C3%B3n%3F

*)       Periscopi

La llum arriba al mirall superior i es reflexa fins al mirall inferior i arriba al nostre ull. És la manera que tenim de veure imatges situades a una altura molt superior a la nostra. Has vist mai els perioscopis dels submarins?

*)       El clau màgic (electroimant)

Com hem convertit el clau en un electroimant? Quan el corrent elèctric de la pila passa per una bobina de coure, es genera un camp magnètic. És un imant “artificial” que només funciona quan passa l’electricitat.

8)    Brúixola

Fregant la punta de l’agulla amb un imant l’hem imantat. D’aquesta manera, l’agulla s’alinea amb el camp magnètic terrestre Nord-Sud i indica el Nord magnètic.

9)    Submarí

Els cossos menys densos floten i els més densos s’enfonsen, respecte el medi on es troben. L’aire és menys dens que l’aigua. El ferro és més dens que l’aigua.
Quan fico el ferro dins l’ampolla i l’omplo d’aigua, aquesta s’enfonsa perquè el clau de ferro és més dens que l’aigua.
Quan inflo el globus, l’aire que entra al globus és menys dens que l’aigua i per això el submarí flota.

10)    Pulmons artificials

Les canyetes simulen la tràquea i els bronquis, i els globus simulen els pulmons. L’ampolla simula la caixa toràcica i el guant inferior simula el diafragma.
Dins l’ampolla no hi pot entrar aire nou.
Quan estiro el guant, la pressió sobre els 2 globus disminueix i per tant, pot entrar l’aire de l’exterior. Els globus o pulmons s’inflen sense que bufem.

11)    Braç robòtic     

Quan tensem la corda, simulem els tendons de la mà i aconseguim que les falanges de la ma es moguin i puguem agafar objectes.
  
12)    Llanterna de led


El led transforma l’energia elèctrica de la pila en energia lluminosa.