Biologia i Geologia 4t ESO

Sortida "Purins i riu Ter"

Sortida "Volcans de la Garrotxa"

Índex dossier 3r trimestre. Evolució i Plaques tectòniques. Clica aquí.

Coneix els projectes de ciències fets fins ara a l'ESO al nostre blog FEM CIÈNCIA. Clica aquí.

Vols fer experiments i saber-ne l'explicació científica? Aquests webs t'ajudaran:


Projecte "Científicas en corto".
Vídeo   Web     Comic

APRENC PERQUÈ VULL*

Apartats de la investigació. Clica aquí.


*Títol inspirat en el llibre de J. Vergara

Més idees aquí (anglès)

Pel·lícules de científics reals. Aquí.

LABORATORI

Experiment show. Triem el nostre experiment. Com fer-ho? Aquí.

EL DISSENY EXPERIMENTAL

Apartats de l'informe de disseny experimental treballat a classe. Clica aquí.

Per ser un bon científic/a, has de dominar el disseny experimental. Clica aquí!
Com fer l'informe de disseny experimental. Clica aquí.
Com fer un gràfic linial. Com fer un gràfic de barres.
Com triar si fer un gràfic de barres o un gràfic linial. Variable contínues i discretes. Clica aquí.

** DISSENY EXPERIMENTAL. BPM. Seguint els apartats del disseny experimental, completa:

        Títol. Disseny experimental "BPM en funció de la posició"

        Fes els apartats de l'1 al 6 del disseny experimental.

        Pregunta 7) Explicació científica del fenomen estudiat. Qüestions: (fes una cerca per internet)

        7.1) Quants BPM fa una persona?
        7.2) Busca una explicació científica dels teus resultats: més BPM dret que assegut que estirat.
        7.3) En kilian Jornet, quants BPM té? Més o menys que la resta de persones?
        7.4) B.P.M. de nadó, adolescent adult.
        7.5) He après...
        7.6) El que no m'ha quedat clar és? 
        7.7) Què he de fer per aprendre el que no m'ha quedat clar?
        7.8) El que més m'ha agradat de la pràctica...
        7.9) Nota a l'activitat del'1 al 10 .....  perquè...

Taller Cosmocaixa. Vacuna VIH

SB. Tema 2. El material genètic. Exercicis SB que cal tenir fets plataforma ONLINE en data 03/11/2017.

Pàgina.71 n. 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13.
Pàgina.71 n. 2 (llibreta-NO online), 10 (llibreta-NO online).

ACTIVITAT. ELS CARÀCTERS HEREDITARIS. A qui m'assemblo més? Aquí

Caràcters recessius i dominants en l'espècies humana 1

Caràcters recessius i dominants en l'espècies humana 2

Caràcters recessius i dominants en l'espècies humana 3


CONCEPTES GENERALS DEL TEMA (p. 62 llibre)

  1. Caràcters hereditaris. Aquells que es transmeten de pares a fills.
  2. Material genètic = manual d'instruccions d'una cèl·lula.
  3. Fecundació, gàmetes (òvul, espermatozoide), zigot.
  4. Mitosi= fotocòpia de les cèl·lules. A partir de la mitosi la cèl·lula es duplica. D'1 cèl·lula en surten 2.
  5. Caracters hereditaris / Caràcters adquirits (factors ambientals).
  6. ADN, bases (A, T, C, G)
  7. Genoma.
  8. Gens, al·lels.
  9. Cromosomes, cromosomes homòlegs.
  10. Organismes diploides (reproducció sexual) i organismes haploides (reproducció asexual).

Tots venim de...

  • ÒVUL + ESPERMATOZOIDE = ZIGOT
  • El zigot fa fotocòpies d'ell mateix i origina bilions de cèl·lules que formen un INDIVIDU.
  • Totes les cèl·lules del nostre cos tenen el mateix ADN (excepte l'òvul i l'espermatozoide), ja que són "fotocòpies" del zigot.
  • Tot i que totes les cèl·lules tenen el mateix ADN, tenen diferents formes i funcions segons el lloc del cos on vagin a parar.








Nen o nena?

  • A dins la cèl·lula hi ha el nucli.
  • Dins del nucli hi ha el material genètic = manual d'instruccions de la cèl·lula.
  • El material genètic és una molècula anomenada ADN (àcid desoxiribonucleic).
  • Quan la cèl·lula es divideix, l'ADN s'empaqueta formant CROMOSOMES.
  • L'espècie humana tenim 46 cromosomes. 23 parells. En cadascuna de les parelles de cromosomes, un cromosoma ve de la mare i l'altre del pare. Aquest dos cromosomes porten la mateixa informació.
  • Nen = parella XY de cromosomes. Nena = parella XX de cromosomes.

Si veiem els cromosomes, és que la cèl·lula s'està dividint.







Resultat d'imatges de gen cromosoma
Font: http://eatthisroot.blogspot.com/2015/05/65-genes-y-mutaciones.html






http://agrega.juntadeandalucia.es/repositorio/12122016/9d/es-an_2016121212_9131326/31_adn_cromosomas_y_genes.html




https://www.institutoroche.es/recursos/glosario/Cromosomas+hom%C3%B3logos


https://slideplayer.es/slide/8652420/


https://investigaciongenomica.wordpress.com/2016/06/09/cromosomas-homologos/




https://nucleovisual.com/celulas-haploides-y-diploides/


https://www.slideshare.net/panfilo56/gent-condt3







Els cromosomes ordenats. Cariotip.






Activitat. Els cromosomes ben ordenats! Aquí.

DIBUIXA AL MURAL DEL CARIOTIP:

1) Marca 2 cromosomes homòlegs (aquells que ocupen el mateix lloc i que donen informació per als mateixos caràcters. Un ve de la mare i l'altre del pare).
2) Marca si el cariotip és d'una noia o un noi.
3) Indica un gen en un tros d'un cromosoma.







AMNIOCENTESI i ARRAY

1) Procediment:



2) Quines malalties podem saber fent l'amniocentesi?

Resultat d'imatges de trisomia 21 o Síndrome de Down, trisomia 18 o Síndrome Edwards, trisomia 13 o Síndrome de Patau,, i les anomalies dels cromosomes sexuals com la Síndrome de urner i Síndrome de Klinefelter entre unes altres. E
Font: https://es.slideshare.net/tiotavio/tema-10-bio1-2009-10herncia2

3) Quines malalties podem saber fent l'ARRAY?


4) Respon:

1) En què consisteix la tècnica d''amniocentesi i la tècnica d'array? Quan es fan servir?
2) Què estudia cada tècnica i en què es diferencien?
3) Explica 3 anomalies cromosòmiques que detecti l'amniocentesi.
4) Explica 1 retard mental que detecti l'array.
5) Quan es treu líquid amniòtic per fer l'amniocentesi o l'array, els llibres diuen que hi ha un 1% de probabilitat d'avortament. Exposa els pros i contres de fer-se aquestes proves i detectar precoçment anomalies cromosòmiques.



Síndrome Down, Edwards, Patau.

Síndrome DOWN https://www.downciclopedia.org/neurobiologia/genes-del-cromosoma-21.html


Síndrome EDWARDS https://www.news-medical.net/health/What-is-Edwards-Syndrome-(Spanish).aspx






Síndrome PATAU https://www.revistafeminity.com/sindrome-de-patau/
















ADN

Cèl·lula. Nucli. Cromosomes o ADN. Nucleòtids. Bases Nitrogenades. A, T, C, D.

Què vol dir el títol de GATTACA?


















Resultat d'imatges de estructura adn fosfato azucar 4 bases nitrogenadas






Dibuixa una molècula de DNA inventada. Consulta la informació següent: aquí.

Model de DNA per imprimir del web dnai.orgPlantilla instruccions

Un altre model de DNA origami. Aquí.

Construeix la teva molècula d'ADN:




 

Resultat d'imatges de estructura adn chuches 

Imatge relacionada

Dades i curiositat sobre l'ADN:


Rosalind Franklin i l'esctructura de l'ADN:

https://www.revistavanityfair.es/cultura/articulos/rosalind-franklin-cientifica-adn-historia/45090






Resultat d'imatges de gen cromosoma
Font: http://eatthisroot.blogspot.com/2015/05/65-genes-y-mutaciones.html

Resultat d'imatges de gen cromosoma
http://www.ataxia-y-ataxicos.es/FOLL/X4-GENET.htm




Extracció de l'ADN d'un plàtan:




Duplicació ADN


Com es duplica l'ADN? Vídeo



Transcriu i tradueix un gen.Clica aquí.

EL CODI GENÈTIC. DE L'ADN A LES PROTEÏNES









Codó d'inici i codó de terminació: https://ca.wikipedia.org/wiki/Codi_gen%C3%A8tic









Com funcionen al nostre cos les vacunes d'ARNm?


Katalin Karikó






MITOSI. Una cèl·lula es divideix i en forma 2 d'iguals a la inicial.

Mira el següent vídeo de "Crepúsculo". De què parlen al laboratori la Bella i l'Edward?





Quant dura la mitosi? Aquí.

Quant viuen les cèl·lules del meu cos?




Procés de mitosi. Vídeo













Procés de meiosi. Vídeo

Meiosi. Forma els òvuls i espermatozoides (n- 23 cromosomes)  a partir d'una cèl·lula 2n (46 cromosomes). Hi ha recombinació genètica durant el procés. Els òvuls i espermatozoides sòn diferents que les cèl·lules inicials. Molt important en el procés evolutiu de l'epècie.

Resultat d'imatges de meiosis

Resultat d'imatges de meiosis









A qui puc donar sang? Qui em pot donar sang? Factor Rh i Grup sanguini AB0

Herència del grup sanguini

Resultado de imagen de ovulo espermatozoide zigoto

Resultado de imagen de ovulo espermatozoide cigoto individuo

Resultado de imagen de herencia grupo sanguineo ab0

Resultado de imagen de herencia grupo sanguineo ab0

Blood type calculator:

http://www.biology.arizona.edu/human_bio/problem_sets/blood_types/btcalcA_popup.html

PRÀCTICA DE LABORATORI

Pràctica d'obtenció d'ADN d'un Kiwi i d'ADN de mucosa bucalplàtan.

Extracció de l'ADN d'un plàtan:



Pràctica d'obtenció de cromosomes d'arrel de ceba.


Full de repàs Tema 1. Conceptes de genètica aquí


Tema 2. La genètica avui

CLONACIÓ

Vídeo sobre l'ovella Dolly.

Resultado de imagen de como clonar ser vivo
Font:http://maatiiaaz.blogspot.com/2014/05/oveja-dolly-un-ejemplo-de-clonacion-que.html

Resultado de imagen de clonar oveja
Font: http://ingenieriagen-etica.blogspot.com.es/2014/02/clonacion-dolly.html
Resultado de imagen de clonar oveja
Font: https://www.efefuturo.com/noticia/dolly-clonacion-aniversario/

Llista d'animals que han estat clonats.

https://m.listas.20minutos.es/lista/animales-que-han-sido-clonados-315016/

Els famosos clonen les seves mascotes.

https://www.elespanol.com/corazon/celebrities/20180305/nueva-moda-celebrities-clonar-mascotas/289721458_0.html

https://www.elperiodico.com/es/extra/20180302/cuanto-cuesta-clonar-mascota-6659705

Ressuscitar el mamut llanut, per a què?

http://www.lavanguardia.com/edicion-impresa/20170218/42110995078/ressuscitar-el-mamut-llanut-per-a-que.html

http://www.lavanguardia.com/natural/actualidad/20170217/4294096495/resucitar-mamut-lanudo.html

Pel·lícules sobre la clonació

"Los niños del Brasil"

Dilema moral: https://blogs.elpais.com/planeta-prohibido/2013/08/los-ni%C3%B1os-cl%C3%B3nicos-del-brasil.html





"La isla"
Els OMG i organismes transgènics

Resultat d'imatges de som lo que sembrem transgenics

Font: https://sembremvalles.wordpress.com/2014/04/03/debat-a-terrassa/

Diferència entre un OMG (organisme modificat genèticament) i un transgènic.

https://www.ocu.org/alimentacion/seguridad-alimentaria/informe/ogm-respondemos-a-sus-preguntas500144/es-lo-mismo-transgenico-que-geneticamente-modificado

Resultat d'imatges de fabricar un transgenico
Font: http://www.areaciencias.com/alimentos-transgenicos.htm

Resultat d'imatges de soja transgenica
Font: http://locosporlageografia.blogspot.com.es/2010/11/soja-transgenica.html

Resultat d'imatges de transgenicos el pais
Font: https://centrohuellas.wordpress.com/2013/11/19/transgenicos-alerta-para-la-salud/



Resultat d'imatges de organismos modificados geneticamente
Font: http://visionagroecologica.blogspot.com.es/2012/09/como-se-fabrican-los-organismo.html



En contra:

1) "Los humanos somos cobayas de los transgénicos". La contra de la vanguardia. Aquí.

2) “No quiero que los agrotóxicos maten más bebés”. La contra de la vanguardia.
http://www.lavanguardia.com/lacontra/20120929/54351322830/la-contra-sofia-gatica.html

3) "Faltan estudios serios sobre la toxicidad de los transgénicos".
http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/2008/06/23/pagina-30/75520919/pdf.html?search=transgenicos%20monsanto

A favor:

4) La contra de la vanguardia.  "Los transgenicos son sanos y más para los paises pobres".
http://www.lavanguardia.com/lacontra/20160712/403129225841/los-transgenicos-son-sanos-y-mas-para-los-paises-pobres.html

5) https://www.ara.cat/economia/Labsurda-fobia-als-transgenics_0_1708029230.html

6) https://www.ara.cat/societat/agricultura-transgenics-cultius_0_1579042310.html

7) http://ciencia.ara.cat/centpeus/2017/01/20/aquells-monstruosos-transgenics-que-no-ho-son/

8) https://www.ara.cat/societat/doble-dEuropa-transgenics-importar-conrear_0_1501649847.html

"El mundo según Monsanto". Documental.



Genètica i societat

LA IMMORTALITAT HUMANA

Respon les preguntes copiant els enunciats. Ho pots fer en forma de llista o en forma de mural-mapa mental amb tota la informació de les preguntes. 

A) "Cuando ya no esté". José Luis Codeiro Iñaki Gabilondo (minut 2:29).



            1) Apunta les frases/paraules que més et sobtin.
            2) Rutina de pensament: Veig - Penso - Em pregunto.



B) Els telòmers.

            3) Què són els telòmers?
            4) Què és la telomerassa?
            5) En què ens beneficia conèixer i estudiar els telòmers?
            6) "Un test podria indicar, en el futur, l'edat biològica de les persones, mesurant els seus telòmers". T'agradaria fer-te el test? Què passaria si aquest test de cada persona fos d'accés públic?

https://infografiaalavanguardia.files.wordpress.com/2009/09/cromosomatelomero.jpg


C) Immortalitat humana. Clica aquí.

             7) Vés a l'última imatge. Per què diem que existeix la "immortalitat humana"?

D) Cèl·lules HeLa. Clica aquí.

            8) Què signifiquen les lletres HeLa?
            9) Explica la història de Henrietta Lacks.
           10) Què en penses de fer servir mostres de persones sense el seu consentiment, per a la investigació?
           11) a) Què he après? b) Què em costa i què faré per aprendre-ho? c) Què m'ha sorprès? d) Nota a l'activitat i justificació. NOTA: ..........  .


TEMA 2. PROBLEMES DE GENÈTICA


Plantilla per resoldre problemes de genètica. Clica aquí.

Problemes resolts de genètica. Aquí.

Problemes resolts de genètica.  3, 4 .

Problemes resolts:


Enunciats sense solucionari:



Tipus d'herència

Herència dominant





Herència codominant




Herència inetermèdia







Herència del sexe



Herència del grup sanguini ABO






Herència del factor Rh




Herència lligada al sexe







Qui va ser Gregor Mendel?

El mensajero de dios. Pel·lícula de Mendel.






Lleis de Mendel. Primera. Segona. Tercera.



Font: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSMi6ucBAidoYPzH0y2wZjuP6di4lo0fW5J85OqVLC0dA&s


Font: https://www.spanishged365.com/wp-content/uploads/2020/01/tercera-ley-d-emendel.jpg








Malalties hereditàries lligades al cromosoma sexual "X". El cas de l'hemofília i el daltonisme.


Treball. Herència lligada al cromosoma sexual "X".  Respon les preguntes següents:

L'hemofília i les malalties lligades al cromosoma sexual "X".

1) Què és l'hemofília: símptomes, cura, com es transmet.
2) Com es transmet una malaltia lligada al cromosoma sexual "X".
3) Com es representen en genètica els arbres genealògics.
4) Per què la família real europea està relacionada amb l'hemofília.
5) Haureu de donar 3 noms d'individus de la família real europea que han estat o són hemofílics o portadors de l'hemofília i dir el perquè.
6) Cerqueu un vídeo de màxim 2 minuts sobre l'hemofília o el daltonisme i el partró d'hereància. Envieu el link a nuriaciencies@gmail.com.
7) Un cop domineu l'hemofília haureu de parlar del daltonisme: què és, quins símptomes té, com es transmet, per què és una malaltia genètica lligada al cromosoma sexual "X". Fes els tests de daltonisme del final d'aquest apartat.
8) També hi ha l'herència lligada al cromosoma "Y" o herència holàndrica. Explica què és i si afecta a les dones i homes o només als homes.
9) Inventa't un arbre genealògic sobre l'hemofília o daltonisme amb les presones de la classe de fins a 4 generacions. Indica el genotip de cada individu i procura que siguin possibles.
10) Valora l'activitat (he après, m'ha agradat, no m'ha agradat, i perquè) i posa-hi una nota.


HEMOFÍLIA

















DALTONISME



Test daltonisme:

















Tema 4. Evolució i diversitat

El repàs del drive. Clica aquí.



L'origen de la vida. Teoria d'Oparin-Haldane (1923). Experiment de Urey i Miller (1953)






Com es van crear els elements de la taula periòica?


Font: https://naukas.com/fx/uploads/2016/09/InfografiaElementos2.png

Animals extingits fotografiats quan estaven vius. http://imatgesitextosdeciencies.blogspot.com.es/2013/10/animals-extingits-fotografiats-mentre.html

TEORIA NEODARWINISTA



Teoria Neodarwinista

    1) Variabilitat genètica deguda a mutacions genètiques a l’atzar

2) Canvien les condicions del medi

 3) S’aplica la selecció natural

4) Al llarg del temps els individus tenen les caracterísiques que els fan millor adaptats
En una població hi ha variabilitat genètica entre els individus (característiques diferents) degut a mutacions genètiques a l’atzar.
Les condicions ambientals del medi canvien.
Els que tenen característiques més favorables a les noves condicions ambientals,  poden sobreviure, tenir descendència i transmetre aquestes característiques. Això és la SELECCIÓ NATURAL: els millor adaptats al medi sobreviuen i transmeten les seves característiques.

Al cap del temps només queden invidivus amb la característica favorables.


Exemples de selecció natural

http://www.ejemplos.co/20-ejemplos-de-seleccion-natural/

Com explica la teoria Neodarwinista els casos següents?

1) PINSANS DARWIN

Resultat d'imatges de pinzones darwin seleccion natural islas
Font: http://slideplayer.es/slide/5437127/

Resultat d'imatges de pinzones darwin seleccion natural islas
Font: https://sophimania.pe/ciencia/genetica-biologia-y-quimica/darwin-identifican-gen-de-la-variacion-del-pico-del-ave-que-inspiro-la-teoria-de-la-evolucion/

Resultat d'imatges de pinzones darwin seleccion natural islas

Font: https://geoinnova.org/blog-territorio/httpgeoinnova-orgblog-territoriop9706previewtrue/

Resultat d'imatges de pinzones darwin seleccion natural islas


2) COLL DE LES GIRAFES

Resultat d'imatges de CUELLO GIRAFAS DARWIN LAMARCK

Font: http://charlesdarwinevo.blogspot.com.es/2015/03/entre-la-teoria-de-lamarck-y-charles.html


3) BISTON BETULARIA

Resultado de imagen de biston betularia seleccion natural
Font: https://es.slideshare.net/juanrl/el-origen-de-las-especies

4) RESISTÈNCIA ALS ANTIBIÒTICS

http://www.ccma.cat/tv3/30-minuts/la-fi-dels-antibiotics-a-30-minuts/noticia/2829543/



Ramaderia intensiva i antibiòtics. La contra de la Vanguardia.

https://tribuna.ucm.es/news/entrevista-con-bruno-gonzalez-zorn














Notícia:



6) Per què els tibetans poden viure amb menys oxigen?  AquíAquí.

7) L'illa de l'asma

L’asma és una malaltia causada per la inflamació de la mucosa respiratòria dels bronquis. Aquesta inflamació provoca la disminució de l’espai per on passa l’aire i dificulta la respiració. Els factors que fan que una persona sigui asmàtica són múltiples i intervenen components genètics i ambientals.

 L’illa habitada més remota de la Terra és Tristan da Cunha, al bell mig de l’Atlàntic sud. La meitat dels seus 275 habitants pateixen asma. Atès que l’aire de Tristan da Cunha és un dels més nets del món, el Dr. Zamel de la Universitat de Toronto va sospitar que els habitants de l’illa podien patir una forma d’asma d’origen exclusivament genètic. L’anàlisi de mostres de DNA dels illencs va mostrar que la seva forma d’asma era deguda a un al·lel poc freqüent d’un gen localitzat al braç curt del cromosoma 11, anomenat ESE3.
 Tota la població actual de l’illa descendeix de 8 homes i 7 dones que van arribar-hi entre 1816 i 1908. De fet a l’illa només hi ha 7 cognoms diferents. Ser asmàtic a Tristan da Cunha no suposa cap avantatge adaptatiu; en realitat, és un problema seriós, ja que només disposen d’un metge i l’hospital més proper està a 7 dies en vaixell.
  
Com explicaríeu la freqüència d’asmàtics desmesuradament alta a Tristan da Cunha? Quin nom rep el procés evolutiu responsable?


Font: http://www.ub.edu/geneticaclasses/pau/13set/pau_biol13sp.htm#1-1

8) La intolerància a la lactosa.

Més de la meitat de la població humana, a l’edat adulta, és incapaç de digerir la lactosa, el glúcid més abundant a la llet. Aquesta intolerància a la lactosa és deguda a la desactivació del gen que codifica la lactasa quan acaba el període de lactància.

A les poblacions caçadores-recol·lectores, les mares deixaven d’alletar els fills cap als dos anys de vida en veure que la llet els provocava molèsties digestives. A partir d’aquesta edat els nens ja es poden alimentar com els adults. Tenint en compte que l’ovulació s’inhibeix parcialment mentre la mare alleta el nadó, expliqueu quin avantatge evolutiu comportava per a aquestes poblacions la intolerància a la lactosa.

Fa 9.000 anys, aproximadament,
va començar a algunes zones d’Europa la domesticació dels animals. Amb aquesta pràctica es  a afegir a l’alimentació un aliment addicional, la llet del bestiar. A partir d’aquest moment va augmentar progressivament la proporció d’individus tolerants a la lactosa. Expliqueu, des del punt de vista de la teoria evolutiva vigent (neodarwinista), com es va produir aquest canvi.

Font: http://www.ub.edu/geneticaclasses/pau/10set/Serie_2_PAUTES.htm#E3B


DARWIN



Creation. La duda de Darwin (2009)





Font: https://teoriadelaevolucion.bigpress.net/texto-diario/mostrar/1342171/pure-coliflor


Font: https://losviajesdeaspasia.com/wp-content/uploads/2023/12/219_Jirafas_Lamarck.jpg


Recursos sobre Darwin. 











Llibres i còmics:






Darwin Tres14. Vídeo (minut 3.55): http://www.rtve.es/television/20090420/darwin-tres14-abril/267266.shtml

Respon les preguntes següents que s’expliquen en el vídeo: (estan ordenades segons es van explicant al vídeo).                                                                                                                                             a)”La teoria de l’evolució és només una teoria i NO està provada”. Què diu Juli Peretó respecte aquesta afirmació?

b) “Per què es creu menys en la teoria de l’evolució que en la teoria de la gravetat”.  Què diu Juli Peretó respecte aquesta afirmació?

c) ”El hombre viene del mono”. Digues si aquesta afirmació és certa o falsa. Justifica-ho.

d) “Los humanos somos los animales más evolucionados”. Cert o fals. Justifica-ho.

e) “En la naturaleza solo sobrevive el más fuerte”. Cert o fals. Justifica-ho.

f) Com explica Juli Peretó què és la selecció natural?

g) Juli Peretó explica que la teoría de la selecció natural NO pot explicar per si sola l’evolució de totes les espècies del planeta. Cal complementar-la amb altres teories. Una altra teoria que explica l’evolució és la teoria de la SELECCIÓ SEXUAL.

  • Què és la teoria de la selecció sexual?

  • Descriu com explica la teoria de la selecció sexual la presència de plomes vistoses en el cas del paó real.

  • Descriu com explica la teoria de la selecció sexual per què l’Homo sapiens ha evolucionat de caminar ajupit a caminar dret o “erguido”.


PROVES DE L'EVOLUCIÓ

Busca 1 o 2 imatges que il·lustrin les següents proves de l'evolució:

1) Proves fòssils
2) Proves anatòmiques
3) Proves biogeogràfiques
4) Proves embriològiques
5) Proves moleculars
6) Proves de la selecció artificial

Webs de consulta:

http://www.slideshare.net/mmiguela/proves-de-levoluci-especiaci

http://es.slideshare.net/cvpaunero/t-2-lorigen-de-la-vida-i-levoluci (Diapo 69)

L'EVOLUCIÓ DE L'Homo sapiens


"Rutas de expansión del homo sapiens". Aquí. Aquí.


























De mico a l'home en 1 minut:




Homínid de Denisova

Documental "La Odisea de la especie"

Treball sobre "Odisea de la especie". Aquí. Graella. Prohibit copy + paste d'internet ;-).

Enllaç del documental:

https://www.youtube.com/watch?v=n9HnFwChrZo

https://www.youtube.com/watch?v=xmMmW5TaFDE








El joc del bipedisme. Clica aquí.

L'evolució de la vida.





Evolució escorça terrestre.




LES RACES I LA CIÈNCIA

Las razas humanas no existen. La contra de la Vanguardia. http://blocjoanpi.blogspot.com.es/2014/01/las-razas-humanas-no-existen-guido.html

La genètica descalifica el concepte de raça. http://elpais.com/diario/2000/09/13/futuro/968796001_850215.html

Diferents tret racials


Els ulls blaus. http://www.elmundo.es/elmundo/2008/02/01/ciencia/1201889800.html

https://www.xatakaciencia.com/genetica/buscando-el-origen-de-los-ojos-azules

https://www.google.com/amp/s/www.xatakaciencia.com/biologia/esas-anomalas-personas-de-cara-blanca-llamadas-europeos-y-ii/amp

Color de la pell http://www.cienciahistorica.com/2014/10/11/humanos-tenemos-colores-diferentes-de-piel/

http://www.elperiodico.com/es/noticias/opinion/genetica-raza-1406147 

http://chinadesarrollohistorico.blogspot.com.es/2008/04/rasgos-faciales-de-los-chinos.html

http://www.ub.edu/penal/docs/geneticayraza.html

Los negros fueron blancos. http://www.elmundo.es/cronica/2014/03/23/532d90cc22601d80208b4577.html

Vols saber els teus avantpassats genètics? Clica aquí. AquíAquí.



ADN mitocondrial

Resultat d'imatges de cromosoma y linaje


Font: http://revistamito.com/la-historia-de-tres-primos-o-de-como-el-sexo-formo-nuestra-humanidad/






cromosoma mitocondrial (minut 19:50)
cromosoma Y (minut 15:13)


https://ca.wikipedia.org/wiki/Eva_mitocondrial

http://www.cienciahistorica.com/2014/03/18/la-abuela-de-todos-los-humanos/



Cromosoma Y

https://ca.wikipedia.org/wiki/Adam_cromos%C3%B2mic

Tema 4. Dinàmica de l'escorça terrestre.









https://biogeosfericos.files.wordpress.com/2017/03/ondas-sp.png







El fons oceànic s'expandeix. Com ho sabem?




Límits entre plaques tectòniques.Les imatges que es mostren a continuació són dle web:
http://www.xtec.cat/~imartin6/1/hotpot.htm
http://www.xtec.cat/~imartin6/1/hotpot/tectonica/tectonica3.htm

LÍMITS ENTRE PLAQUES TECTÒNIQUES



TIPUS DE LÍMITS


https://image1.slideserve.com/2037556/slide4-l.jpg

https://www.experimentals-insaiguaviva.org/wp-content/uploads/2018/11/Dossier-Teoria-1.pdf


LÍMITS DIVERGENTS


1. (O-O) Placa oceànica-oceànica. Forma dorsals oceàniques. Exemple: Dorsal mesoatlàntica. Illa volcànica d’Islàndia.

(Font de les imatges: http://www.xtec.cat/~imartin6/1/hotpot/tectonica/tectonica3.htm)


2. (C-C) Placa continental-continental. Forma rifts. Exemple: Rift Valley africà. Rift europeu dels volcans de la Garrotxa a Alemanya.




LÍMITS CONVERGENTS


3. (O-O) Placa oceànica se subdueix sota una altra oceànica. Forma arc d’illes volcàniques.  Fossa oceànica. Exemple: Japó. Fossa de les Mariannes.




4. (O-C) Placa oceànica se subdueix sota la continental. Forma serralades volcànciques.  Fossa oceànica. Exemple: Andes. Fossa del Perú-Xile.

5. (C-C) Placa continental xoca contra una placa continental. Forma serralades continentals. Exemple Himàlaia.



LÍMIT TRANSFORMANT

6. (O-O), (C-O), (C-C). 2 plaques tectòniques llisquen lateralment. Forma falles. Exemple: Falla de San Andrés a San Francisco.




PUNT CALENT (p. 32)
Del mantell ascendeix material magmàtic. Forma arxipèlag volcànica. Exemple: Hawai, Illes Canàries?

 

TEORIA DE LA FRACTURA PROPAGANT






TSUNAMI
Un tsunami és una sèrie d'ones massives que poden tenir lloc després d'un terratrèmol.

http://www.elmundo.es/fotografia/2004/12/maremotos_especial/multimedia/index.html


GRANS ZONES DE VOLCANS I TERRATRÈMOLS DEL PLANETA (p. 35)

  1. Cercle circumpacífic o anell de foc. Zona de subducció entre placa oceànica pacífica i plaques del voltant. (O-C). (O-O)
  2. Zona mediterrània-asiàtica.
  3. La gran dorsal atlàntica.
  4. Zona de Sumatra i Java (Lo imposible)
  5. Rift Valley africà.






ESQUEMA GENERAL DELS DIFERENTS TIPUS DE LÍMITS.


Els límits de les plaques tectòniques. On hi ha volcans i terratrèmols al planeta?

TERRATRÈMOLS

Anatomía de un terremoto.

Intensitat (Escala MSK Grau I- XII: efecte edificis, persones)
Magnitud (Escala Richter 1-12/no té límit superior: equivalància energia alliberada TNT)

Quins terratrèmols hi ha hagut avui al món?









http://www.iris.edu/hq/programs/education_and_outreach









Per què hi ha volcans a la Garrotxa?




Notícies de volcans, terratrèmols, tsunamis ocorreguts. Explica per què han passat:

Terratrèmol Nepal 2015

http://www.geografiainfinita.com/2015/04/cual-es-la-causa-del-terremoto-de-nepal/



Tsunami Ocèa Índic 2004 "Lo imposible"

http://ca.wikipedia.org/wiki/Tsunami_de_l%27Oce%C3%A0_%C3%8Dndic_de_2004

http://www.elmundo.es/fotografia/2004/12/maremotos_especial/multimedia/index.html



Terratrèmol Chile 2010

http://es.wikipedia.org/wiki/Terremoto_de_Chile_de_2010

Terratarèmol Haití 2010

https://es.wikipedia.org/wiki/Terremoto_de_Hait%C3%AD_de_2010

Tsunami Fukushima 2011

https://ca.wikipedia.org/wiki/Terratr%C3%A8mol_i_tsunami_del_Jap%C3%B3_del_2011



Erupción volcánica Monte Santa Helena 1980

https://es.wikipedia.org/wiki/Erupci%C3%B3n_del_Monte_Santa_Helena_en_1980



Erupción volcánica Islándia del Eyjafjallajökull de 2010

https://es.wikipedia.org/wiki/Erupci%C3%B3n_del_Eyjafjallaj%C3%B6kull_de_2010


Erupció volcà Vesuvi sobre Pompeia 79 d.C.







Explicació tectònica de plaques




Evolució del planta Terra











Tema 5. Història de la vida a la Terra
























http://www.rtve.es/rtve/20160331/historia-evolucion-ilustracion-dos-metros/1328561.shtml

3) Llegiu aquests articles i feu rutina pensament. Si podeu, també, mireu el vídeo. Llegeix només els articles que et donin temps durant l'hora de classe! 

1) Veig
2) Penso
3) Em pregunto