Sortida "Purins i riu Ter"
Sortida "Volcans de la Garrotxa"
Índex dossier 3r trimestre. Evolució i Plaques tectòniques. Clica aquí.
Coneix els projectes de ciències fets fins ara a l'ESO al nostre blog FEM CIÈNCIA. Clica aquí.
Vols fer experiments i saber-ne l'explicació científica? Aquests webs t'ajudaran:
Sortida "Volcans de la Garrotxa"
Índex dossier 3r trimestre. Evolució i Plaques tectòniques. Clica aquí.
Coneix els projectes de ciències fets fins ara a l'ESO al nostre blog FEM CIÈNCIA. Clica aquí.
Vols fer experiments i saber-ne l'explicació científica? Aquests webs t'ajudaran:
APRENC PERQUÈ VULL*
*Títol inspirat en el llibre de J. Vergara
Pel·lícules de científics reals. Aquí.
LABORATORI
EL DISSENY EXPERIMENTAL
LABORATORI
Apartats de l'informe de disseny experimental treballat a classe. Clica aquí.
Per ser un bon científic/a, has de dominar el disseny experimental. Clica aquí!
Com fer l'informe de disseny experimental. Clica aquí.
Com fer un gràfic linial. Com fer un gràfic de barres.
Com triar si fer un gràfic de barres o un gràfic linial. Variable contínues i discretes. Clica aquí.
** DISSENY EXPERIMENTAL. BPM. Seguint els apartats del disseny experimental, completa:
Títol. Disseny experimental "BPM en funció de la posició"
Fes els apartats de l'1 al 6 del disseny experimental.
Pregunta 7) Explicació científica del fenomen estudiat. Qüestions: (fes una cerca per internet)
7.1) Quants BPM fa una persona?
7.2) Busca una explicació científica dels teus resultats: més BPM dret que assegut que estirat.
7.3) En kilian Jornet, quants BPM té? Més o menys que la resta de persones?
7.4) B.P.M. de nadó, adolescent adult.
7.5) He après...
7.6) El que no m'ha quedat clar és?
7.7) Què he de fer per aprendre el que no m'ha quedat clar?
7.8) El que més m'ha agradat de la pràctica...
7.9) Nota a l'activitat del'1 al 10 ..... perquè...
Taller Cosmocaixa. Vacuna VIH
Fes servir el navegador Mozilla
http://divulgacio.irsicaixa.es/ca
http://divulgacio.irsicaixa.es/ca/node/552
http://divulgacio.irsicaixa.es/ca/analitza-el-grau-de-risc-al-al-que-podries-estar-exposatda
Tema 1. GENÈTICA. CONCEPTES GENERALS
Per ser un bon científic/a, has de dominar el disseny experimental. Clica aquí!
Com fer un gràfic linial. Com fer un gràfic de barres.
Com triar si fer un gràfic de barres o un gràfic linial. Variable contínues i discretes. Clica aquí.
Títol. Disseny experimental "BPM en funció de la posició"
Fes els apartats de l'1 al 6 del disseny experimental.
Pregunta 7) Explicació científica del fenomen estudiat. Qüestions: (fes una cerca per internet)
7.1) Quants BPM fa una persona?
7.2) Busca una explicació científica dels teus resultats: més BPM dret que assegut que estirat.
7.3) En kilian Jornet, quants BPM té? Més o menys que la resta de persones?
7.4) B.P.M. de nadó, adolescent adult.
7.5) He après...
7.6) El que no m'ha quedat clar és?
7.7) Què he de fer per aprendre el que no m'ha quedat clar?
7.8) El que més m'ha agradat de la pràctica...
7.9) Nota a l'activitat del'1 al 10 ..... perquè...
http://divulgacio.irsicaixa.es/ca
http://divulgacio.irsicaixa.es/ca/node/552
http://divulgacio.irsicaixa.es/ca/analitza-el-grau-de-risc-al-al-que-podries-estar-exposatda
Tema 1. GENÈTICA. CONCEPTES GENERALS
Pàgina.71 n. 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13.
Pàgina.71 n. 2 (llibreta-NO online), 10 (llibreta-NO online).
ACTIVITAT. ELS CARÀCTERS HEREDITARIS. A qui m'assemblo més? Aquí
Caràcters recessius i dominants en l'espècies humana 1
Caràcters recessius i dominants en l'espècies humana 2
Caràcters recessius i dominants en l'espècies humana 3
CONCEPTES GENERALS DEL TEMA (p. 62 llibre)
- Caràcters hereditaris. Aquells que es transmeten de pares a fills.
- Material genètic = manual d'instruccions d'una cèl·lula.
- Fecundació, gàmetes (òvul, espermatozoide), zigot.
- Mitosi= fotocòpia de les cèl·lules. A partir de la mitosi la cèl·lula es duplica. D'1 cèl·lula en surten 2.
- Caracters hereditaris / Caràcters adquirits (factors ambientals).
- ADN, bases (A, T, C, G)
- Genoma.
- Gens, al·lels.
- Cromosomes, cromosomes homòlegs.
- Organismes diploides (reproducció sexual) i organismes haploides (reproducció asexual).
- ÒVUL + ESPERMATOZOIDE = ZIGOT
- El zigot fa fotocòpies d'ell mateix i origina bilions de cèl·lules que formen un INDIVIDU.
- Totes les cèl·lules del nostre cos tenen el mateix ADN (excepte l'òvul i l'espermatozoide), ja que són "fotocòpies" del zigot.
- Tot i que totes les cèl·lules tenen el mateix ADN, tenen diferents formes i funcions segons el lloc del cos on vagin a parar.
- A dins la cèl·lula hi ha el nucli.
- Dins del nucli hi ha el material genètic = manual d'instruccions de la cèl·lula.
- El material genètic és una molècula anomenada ADN (àcid desoxiribonucleic).
- Quan la cèl·lula es divideix, l'ADN s'empaqueta formant CROMOSOMES.
- L'espècie humana tenim 46 cromosomes. 23 parells. En cadascuna de les parelles de cromosomes, un cromosoma ve de la mare i l'altre del pare. Aquest dos cromosomes porten la mateixa informació.
- Nen = parella XY de cromosomes. Nena = parella XX de cromosomes.
ADN
Model de DNA per imprimir del web dnai.org : Plantilla i instruccions
Un altre model de DNA origami. Aquí.
Construeix la teva molècula d'ADN:
Com es duplica l'ADN? Vídeo
Mira el següent vídeo de "Crepúsculo". De què parlen al laboratori la Bella i l'Edward?
Quant viuen les cèl·lules del meu cos?
Procés de mitosi. Vídeo
Procés de meiosi. Vídeo
Meiosi. Forma els òvuls i espermatozoides (n- 23 cromosomes) a partir d'una cèl·lula 2n (46 cromosomes). Hi ha recombinació genètica durant el procés. Els òvuls i espermatozoides sòn diferents que les cèl·lules inicials. Molt important en el procés evolutiu de l'epècie.
A qui puc donar sang? Qui em pot donar sang? Factor Rh i Grup sanguini AB0
Herència del grup sanguini
Blood type calculator:
http://www.biology.arizona.edu/human_bio/problem_sets/blood_types/btcalcA_popup.html
PRÀCTICA DE LABORATORI
Pràctica d'obtenció d'ADN d'un Kiwi i d'ADN de mucosa bucal, plàtan.
Tema 2. La genètica avui
CLONACIÓVídeo sobre l'ovella Dolly.
https://m.listas.20minutos.es/lista/animales-que-han-sido-clonados-315016/
Els famosos clonen les seves mascotes.
https://www.elespanol.com/corazon/celebrities/20180305/nueva-moda-celebrities-clonar-mascotas/289721458_0.html
https://www.elperiodico.com/es/extra/20180302/cuanto-cuesta-clonar-mascota-6659705
Ressuscitar el mamut llanut, per a què?
http://www.lavanguardia.com/edicion-impresa/20170218/42110995078/ressuscitar-el-mamut-llanut-per-a-que.html
http://www.lavanguardia.com/natural/actualidad/20170217/4294096495/resucitar-mamut-lanudo.html
Pel·lícules sobre la clonació
"Los niños del Brasil"
Dilema moral: https://blogs.elpais.com/planeta-prohibido/2013/08/los-ni%C3%B1os-cl%C3%B3nicos-del-brasil.html
"La isla"
Diferència entre un OMG (organisme modificat genèticament) i un transgènic.
https://www.ocu.org/alimentacion/seguridad-alimentaria/informe/ogm-respondemos-a-sus-preguntas500144/es-lo-mismo-transgenico-que-geneticamente-modificado
Font: http://www.areaciencias.com/alimentos-transgenicos.htm
2) “No quiero que los agrotóxicos maten más bebés”. La contra de la vanguardia.
http://www.lavanguardia.com/lacontra/20120929/54351322830/la-contra-sofia-gatica.html
3) "Faltan estudios serios sobre la toxicidad de los transgénicos".
http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/2008/06/23/pagina-30/75520919/pdf.html?search=transgenicos%20monsanto
A favor:
4) La contra de la vanguardia. "Los transgenicos son sanos y más para los paises pobres".
http://www.lavanguardia.com/lacontra/20160712/403129225841/los-transgenicos-son-sanos-y-mas-para-los-paises-pobres.html
5) https://www.ara.cat/economia/Labsurda-fobia-als-transgenics_0_1708029230.html
6) https://www.ara.cat/societat/agricultura-transgenics-cultius_0_1579042310.html
7) http://ciencia.ara.cat/centpeus/2017/01/20/aquells-monstruosos-transgenics-que-no-ho-son/
8) https://www.ara.cat/societat/doble-dEuropa-transgenics-importar-conrear_0_1501649847.html
"El mundo según Monsanto". Documental.
1) Apunta les frases/paraules que més et sobtin.
2) Rutina de pensament: Veig - Penso - Em pregunto.
B) Els telòmers.
3) Què són els telòmers?
4) Què és la telomerassa?
5) En què ens beneficia conèixer i estudiar els telòmers?
6) "Un test podria indicar, en el futur, l'edat biològica de les persones, mesurant els seus telòmers". T'agradaria fer-te el test? Què passaria si aquest test de cada persona fos d'accés públic?
https://infografiaalavanguardia.files.wordpress.com/2009/09/cromosomatelomero.jpg
8) Què signifiquen les lletres HeLa?
9) Explica la història de Henrietta Lacks.
10) Què en penses de fer servir mostres de persones sense el seu consentiment, per a la investigació?
11) a) Què he après? b) Què em costa i què faré per aprendre-ho? c) Què m'ha sorprès? d) Nota a l'activitat i justificació. NOTA: .......... .
TEMA 2. PROBLEMES DE GENÈTICA
Plantilla per resoldre problemes de genètica. Clica aquí.
https://www.recursoseso.com/wp-content/uploads/2021/06/28-Problemas-de-Genetica-Resueltos-4o-ESO.pdf
Qui va ser Gregor Mendel?
El mensajero de dios. Pel·lícula de Mendel.
Malalties hereditàries lligades al cromosoma sexual "X". El cas de l'hemofília i el daltonisme.
Treball. Herència lligada al cromosoma sexual "X". Respon les preguntes següents:
L'hemofília i les malalties lligades al cromosoma sexual "X".
1) Què és l'hemofília: símptomes, cura, com es transmet.
2) Com es transmet una malaltia lligada al cromosoma sexual "X".
3) Com es representen en genètica els arbres genealògics.
4) Per què la família real europea està relacionada amb l'hemofília.
5) Haureu de donar 3 noms d'individus de la família real europea que han estat o són hemofílics o portadors de l'hemofília i dir el perquè.
6) Cerqueu un vídeo de màxim 2 minuts sobre l'hemofília o el daltonisme i el partró d'hereància. Envieu el link a nuriaciencies@gmail.com.
7) Un cop domineu l'hemofília haureu de parlar del daltonisme: què és, quins símptomes té, com es transmet, per què és una malaltia genètica lligada al cromosoma sexual "X". Fes els tests de daltonisme del final d'aquest apartat.
8) També hi ha l'herència lligada al cromosoma "Y" o herència holàndrica. Explica què és i si afecta a les dones i homes o només als homes.
9) Inventa't un arbre genealògic sobre l'hemofília o daltonisme amb les presones de la classe de fins a 4 generacions. Indica el genotip de cada individu i procura que siguin possibles.
10) Valora l'activitat (he après, m'ha agradat, no m'ha agradat, i perquè) i posa-hi una nota.
HEMOFÍLIA
Tema 4. Evolució i diversitat
El repàs del drive. Clica aquí.Animals extingits fotografiats quan estaven vius. http://imatgesitextosdeciencies.blogspot.com.es/2013/10/animals-extingits-fotografiats-mentre.html
TEORIA NEODARWINISTA
Teoria Neodarwinista
|
|||
1) Variabilitat genètica deguda a mutacions genètiques a l’atzar |
2) Canvien les condicions del medi |
3) S’aplica la selecció natural |
4) Al llarg del temps els individus tenen les caracterísiques que els fan millor adaptats |
En una població hi ha
variabilitat genètica entre els individus (característiques diferents) degut
a mutacions genètiques a l’atzar.
|
Les condicions ambientals
del medi canvien.
|
Els que tenen
característiques més favorables a les noves condicions ambientals, poden sobreviure, tenir descendència i
transmetre aquestes característiques. Això és la SELECCIÓ NATURAL: els millor adaptats al medi sobreviuen i
transmeten les seves característiques.
|
Al cap del temps només
queden invidivus amb la característica favorables.
|
Exemples de selecció natural
http://www.ejemplos.co/20-ejemplos-de-seleccion-natural/
Com explica la teoria Neodarwinista els casos següents?
1) PINSANS DARWIN
Font: http://slideplayer.es/slide/5437127/
Font: https://sophimania.pe/ciencia/genetica-biologia-y-quimica/darwin-identifican-gen-de-la-variacion-del-pico-del-ave-que-inspiro-la-teoria-de-la-evolucion/
Font: https://geoinnova.org/blog-territorio/httpgeoinnova-orgblog-territoriop9706previewtrue/
2) COLL DE LES GIRAFES
Font: http://charlesdarwinevo.blogspot.com.es/2015/03/entre-la-teoria-de-lamarck-y-charles.html
3) BISTON BETULARIA
Font: https://es.slideshare.net/juanrl/el-origen-de-las-especies
4) RESISTÈNCIA ALS ANTIBIÒTICS
http://www.ccma.cat/tv3/30-minuts/la-fi-dels-antibiotics-a-30-minuts/noticia/2829543/
Ramaderia intensiva i antibiòtics. La contra de la Vanguardia.
https://tribuna.ucm.es/news/entrevista-con-bruno-gonzalez-zorn
http://www.lavanguardia.com/encatala/20170201/413889433158/massa-antibiotics.html
http://www.larazon.es/local/cataluna/el-50-de-los-antibioticos-no-llegan-a-hacer-su-funcion-FM16923152
Restistència als antibiòtics per part dels bacteris:
5) Resistència als pesticides per part dels insectes:
6) Per què els tibetans poden viure amb menys oxigen? Aquí. Aquí.
7) L'illa de l'asma
8) La intolerància a la lactosa.
DARWIN
Llibres i còmics:
Respon les preguntes següents que s’expliquen en el vídeo: (estan ordenades segons es van explicant al vídeo). a)”La teoria de l’evolució és només una teoria i NO està provada”. Què diu Juli Peretó respecte aquesta afirmació?
b) “Per què es creu menys en la teoria de l’evolució que en la teoria de la gravetat”. Què diu Juli Peretó respecte aquesta afirmació?
c) ”El hombre viene del mono”. Digues si aquesta afirmació és certa o falsa. Justifica-ho.
d) “Los humanos somos los animales más evolucionados”. Cert o fals. Justifica-ho.
e) “En la naturaleza solo sobrevive el más fuerte”. Cert o fals. Justifica-ho.
f) Com explica Juli Peretó què és la selecció natural?
g) Juli Peretó explica que la teoría de la selecció natural NO pot explicar per si sola l’evolució de totes les espècies del planeta. Cal complementar-la amb altres teories. Una altra teoria que explica l’evolució és la teoria de la SELECCIÓ SEXUAL.
Què és la teoria de la selecció sexual?
Descriu com explica la teoria de la selecció sexual la presència de plomes vistoses en el cas del paó real.
Descriu com explica la teoria de la selecció sexual per què l’Homo sapiens ha evolucionat de caminar ajupit a caminar dret o “erguido”.
PROVES DE L'EVOLUCIÓ
Busca 1 o 2 imatges que il·lustrin les següents proves de l'evolució:
1) Proves fòssils
2) Proves anatòmiques
3) Proves biogeogràfiques
4) Proves embriològiques
5) Proves moleculars
6) Proves de la selecció artificial
Webs de consulta:
http://www.slideshare.net/mmiguela/proves-de-levoluci-especiaci
http://es.slideshare.net/cvpaunero/t-2-lorigen-de-la-vida-i-levoluci (Diapo 69)
L'EVOLUCIÓ DE L'Homo sapiens
De mico a l'home en 1 minut:
Homínid de Denisova
Documental "La Odisea de la especie"
Treball sobre "Odisea de la especie". Aquí. Graella. Prohibit copy + paste d'internet ;-).
Enllaç del documental:
https://www.youtube.com/watch?v=n9HnFwChrZo
https://www.youtube.com/watch?v=xmMmW5TaFDE
El joc del bipedisme. Clica aquí.
LES RACES I LA CIÈNCIA
Las razas humanas no existen. La contra de la Vanguardia. http://blocjoanpi.blogspot.com.es/2014/01/las-razas-humanas-no-existen-guido.html
La genètica descalifica el concepte de raça. http://elpais.com/diario/2000/09/13/futuro/968796001_850215.html
Diferents tret racials
Els ulls blaus. http://www.elmundo.es/elmundo/2008/02/01/ciencia/1201889800.html
https://www.xatakaciencia.com/genetica/buscando-el-origen-de-los-ojos-azules
Color de la pell http://www.cienciahistorica.com/2014/10/11/humanos-tenemos-colores-diferentes-de-piel/
http://www.elperiodico.com/es/noticias/opinion/genetica-raza-1406147
http://chinadesarrollohistorico.blogspot.com.es/2008/04/rasgos-faciales-de-los-chinos.html
http://www.ub.edu/penal/docs/geneticayraza.html
Los negros fueron blancos. http://www.elmundo.es/cronica/2014/03/23/532d90cc22601d80208b4577.html
Vols saber els teus avantpassats genètics? Clica aquí. Aquí. Aquí.
ADN mitocondrial
Font: http://revistamito.com/la-historia-de-tres-primos-o-de-como-el-sexo-formo-nuestra-humanidad/
https://ca.wikipedia.org/wiki/Eva_mitocondrial
http://www.cienciahistorica.com/2014/03/18/la-abuela-de-todos-los-humanos/
Cromosoma Y
https://ca.wikipedia.org/wiki/Adam_cromos%C3%B2mic
Tema 4. Dinàmica de l'escorça terrestre.
Límits entre plaques tectòniques.Les imatges que es mostren a continuació són dle web:
http://www.xtec.cat/~imartin6/1/hotpot.htm
http://www.xtec.cat/~imartin6/1/hotpot/tectonica/tectonica3.htm
LÍMITS ENTRE PLAQUES TECTÒNIQUES
TIPUS DE LÍMITS
https://image1.slideserve.com/2037556/slide4-l.jpg
https://www.experimentals-insaiguaviva.org/wp-content/uploads/2018/11/Dossier-Teoria-1.pdf
6. (O-O), (C-O), (C-C). 2 plaques tectòniques llisquen lateralment. Forma falles. Exemple: Falla de San Andrés a San Francisco.
TEORIA DE LA FRACTURA PROPAGANT
- Cercle circumpacífic o anell de foc. Zona de subducció entre placa oceànica pacífica i plaques del voltant. (O-C). (O-O)
- Zona mediterrània-asiàtica.
- La gran dorsal atlàntica.
- Zona de Sumatra i Java (Lo imposible)
- Rift Valley africà.
http://www.iris.edu/hq/programs/education_and_outreach
Per què hi ha volcans a la Garrotxa?
Notícies de volcans, terratrèmols, tsunamis ocorreguts. Explica per què han passat:
Terratrèmol Nepal 2015
http://www.geografiainfinita.com/2015/04/cual-es-la-causa-del-terremoto-de-nepal/
Tsunami Ocèa Índic 2004 "Lo imposible"
http://ca.wikipedia.org/wiki/Tsunami_de_l%27Oce%C3%A0_%C3%8Dndic_de_2004
http://www.elmundo.es/fotografia/2004/12/maremotos_especial/multimedia/index.html
Terratrèmol Chile 2010
http://es.wikipedia.org/wiki/Terremoto_de_Chile_de_2010
Terratarèmol Haití 2010
https://es.wikipedia.org/wiki/Terremoto_de_Hait%C3%AD_de_2010
Tsunami Fukushima 2011
https://ca.wikipedia.org/wiki/Terratr%C3%A8mol_i_tsunami_del_Jap%C3%B3_del_2011
Erupción volcánica Monte Santa Helena 1980
https://es.wikipedia.org/wiki/Erupci%C3%B3n_del_Monte_Santa_Helena_en_1980
https://es.wikipedia.org/wiki/Erupci%C3%B3n_del_Eyjafjallaj%C3%B6kull_de_2010
Tema 5. Història de la vida a la Terra
http://www.rtve.es/rtve/20160331/historia-evolucion-ilustracion-dos-metros/1328561.shtml