BioGeo 3r. Drogues. El cervell. Sistema nerviós i hormonal

Tema 3. La relació en l'ésser humà. Sistema nerviós, sistema hormonal i sistema immunitari. Drogues


SISTEMA NERVIÓS




30 minuts. Pantalles addictives.

http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/30-minuts/pantalles-addictives/video/5741425/ 









El sistema nerviós.










Parts del sistema nerviós: Sistema nerviós central (encèfal i medul·la espinal) i sistema nerviós perifèric.


Parts de l'encèfal: cervell, cerebel, bulb raquidi.




De què s'encarrega cada part del cervell:








La neurona, la cèl·lula del sistema nerviós:

Resultado de imagen de partes neurona
Font: https://www.slideshare.net/aditaboolsen/neuronas-y-clulas-de-la-gla/2



"Et falta matèria grisa" Què vol dir aquesta expressió?





"Les neurones es comuniquen a través dels neurotransmissors, en la sinapsi"











Resultat d'imatges de sinapsis neurotransmisores

Font: https://www.drugabuse.gov/es/news-events/nida-notes/2017/08/efectos-de-las-drogas-sobre-la-neurotransmision

Neurotransmissors i efectes en el nostre estat d'ànim.


Font: https://statics.memondo.com/p/99/crs/2018/07/CR_1072000_4896012290954768a217521ae3451741_la_quimica_de_la_felicidad.jpg?cb=5384782

Diferència entre FELICITAT I PLAER.



L'estrès

https://www.educacion-saludintegral.com/2021/07/que-produce-el-stress.html

 


Font: https://www.educacion-saludintegral.com/2021/07/que-produce-el-stress.html



Quins efectes tenen les drogues sobre els neurotransmissors:


TABAC

MARIHUANA


ALCOHOL


COCAÏNA




https://www.drugabuse.gov/es/news-events/nida-notes/2017/08/efectos-de-las-drogas-sobre-la-neurotransmision

https://www.drugabuse.gov/es/longdesc/efectos-de-las-drogas-sobre-la-neurotransmision





ENCÈFAL

Com funciona el cervell




Arquitectura del cervell


El cervell adolescent.

"Sin la insensatez adolescente nos habríamos extinguido"!

http://www.unav.edu/servicio/comunicacioncientifica/cerebroadolescente








ULL






DROGUES


1) Treball sobre les drogues:


TRIA UNA DROGA A:         


Treball: Droga ........................................   . (Màxim 11 diapositives: 9 +  portada + índex).

Esquema proposat. Pot variar en funció del que vulgueu compartir ;-).
  1. Origen i història.
  2. Usos medicinals.
  3. Com es consumeix.
  4. Tipus de droga: depressora, narcòtica, estimulant, al·lucinògena. (p. 28 science-bits)
  5. Com actua en l'organisme. Efectes immediats. Riscos per a la salut.
  6. Exemple amb un dibuix de com la droga afecta els neurotransmissors del cervell.
  7. Apartat lliure.
  8. Vídeo curt del youtube per prevenir el consum de la droga que tracteu.
  9. Webs consultades: escriu l'adreça de les webs consultades (informació, imatges). IMPRESCINDIBLE.


Dia 1(triem droga, fem drive, compartim amb nuriaciencies@gmail.com. Nom de l'arxiu: "Drogues 3r. Lucía Inge Carles Ona". Recollim informació) - Dia 2, 3 (Fem el Power Point a l'aula. Porteu portàtils, pen drive i auriculars)- Dia 4 i 5 (Assagem les presentacions orals. Presentem el Power Point).

Compte: a cada diapositiva: 1 imatge, poc text organitzat en idees/guionets i paraules clau en negreta. A l'exposició oral heu d'explicar i saber de memòria el que direu NO PODEU LLEGIR EL POWER POINT!!!).



2) Conceptes generals.

1.1 Webs de referència

http://www.hablemosdedrogas.org/ca/inicio

Creus que ja ho saps tot sobre les drogues? Aquí

http://controles.diba.cat/professionals/informacio-sobre-drogues/conceptes-basics

http://www.elmundo.es/elmundosalud/2013/02/07/noticias/1360265743.html

1.2 LA BALA DE L'ADDICCIÓ




Resultat d'imatges de neuronas sinapsi
Resultat d'imatges de drogas neurotransmisores

Quèquicom. La bala de l'addició.


https://www.dailymotion.com/video/x2qpedx 



MAPA MENTAL "La bala de l'addicció"

Títol enmig del full.

Adjunta una imatge i acaba la frase als apartats següents:

1) La bala de l'addicció perquè...
2) Ni drogues dures ni drogues toves perquè...
3) No són afrodisíaques les drogues sinó que...
4) Desestabilitzen la nostra balança i equilibri personal perquè... (imatge balança emocional)
5) Col·lapsen els receptors neuronals perquè... (imatge taula billar)
6) Poden arribar al cervell perquè... (imatge paella foradada)
7) Creen dependència que és...
8) Creen tolerància que és ...
9) Creen síndrome d'abstinència que és...
10) Lliure
11) DROGUES NO perquè...


Qüestionari

Després de veure el documental sobre les drogues "La bala de l'addicció", respon:

1) Què han trobat els científics al riu Llobregat i què ens indica?
2) És cert que hi ha drogues dures i toves?
3) Són afrodisíaques les drogues?
4) El Dr. Maldonado diu que l'addicció és una malaltia. Estan malalts, per tant, els fumadors?
5) Totes les drogues afecten el cervell?
6) Quin serà l'objectiu principal d'una persona addicte? Com es veurà afectada la seva vida i les seves relacions?
7) Quins "antídots" familiars i personals hi pot haver contra l'addicció a les drogues? Comunicació....
8) Explica l'exemple de la balança i l'equilibri emocional. Fes un dibuix.
9) Explica l'exemple de les boles de billar i les drogues. Fes un dibuix.
10) Explica l'exemple de la paella foradada i les drogues. Fes un dibuix.
11) Per què els virus no solen afectar el cervell? Què el protegeix?
12) Quant temps tarda una droga en arribar al cervell?
13) Quines característiques té l'adolescència actual que promou al consum de drogues, "botellón"? Què proposes per canviar aquesta realitat?
14) DROGUES NO perquè....


1.3 LES DROGUES I LA SINAPSI

Per tal que els impulsos nerviosos es transmetin, les neurones estableixen connexions
unes amb les altres de manera que les ramificacions terminals de l’axó d’una neurona es
connecten amb les dendrites de la neurona següent.
De totes maneres no s’arriben a tocar! Aquestes connexions s’anomenen sinapsis.

Les drogues són substàncies psicoactives que modifiquen les percepcions sensorials, les
sensacions, l’estat d’ànim, ... El seu principal mecanisme d’actuació és modificar el pas dels neurotransmissors en la sinapsi.






1.4 DEPENDÈNCIA, TOLERÀNCIA I SÍNDROME D'ABSTINÈNCIA

Una dependència és una malaltia del cervell que fa que aquest necessiti la droga per funcionar i, per tant, que la persona senti la necessitat de consumir-ne encara que això li comporti conseqüències negatives. Quan es depèn d’una droga, poder-la consumir esdevé prioritari i s’anteposa a tot allò que abans era important per a la persona, i això provoca canvis en la relació amb el seu entorn.


Quan parlem de drogues, el fet que una persona desenvolupi tolerància a una droga significa que el seu cos s’ha acostumat a la substància i als efectes que té sobre el funcionament del seu cervell, i per això no els percep. Quan això passa, la persona necessita cada vegada més quantitat de substància per tal de notar els efectes que abans aconseguia amb quantitats més petites.

La síndrome d'abstinència és el conjunt de reaccions físiques o corporals que succeeixen quan una persona amb addicció a una substància (alcohol o begudes amb etanol, tabac o altres drogues) deixa de consumir-la.

1.5 RESOL ELS SEGÜENTS CASOS PRÀCTICS:

Cas pràctic 1)


Cas pràctic 2)

Cas pràctic 3) 


1.6 ELS PORROS O CÀNNABIS

La contra de La Vanguardia.

http://www.lavanguardia.com/lacontra/20140616/54409978631/fumar-marihuana-lleva-al-fracaso-escolar-y-a-la-psicosis.html

¿Por qué la pérdida de memoria se asocia al cannabis?




Sobre el cànnabis, respon:

1) Quines són les drogues legals i il·legals més consumides a espanya?
2) És correcte científicament dir que tens el "vici"de fumar porros? Per què és més adequat parlar d'addicció?
3) És l'addicció una malaltia? Per què?
4) Quin és el factor que fa que una persona tingui el risc més alt de tenir greus problemes amb les drogues?
5) Espanya és el líder en consum mundial de .....  .
6) El consum de cànnabis té un efecte negatiu en la .......  .
7) Hi ha una relació entre consum de cànnabis i les crisis psicòtiques?
8) Legalitzar el cànnabis és un tema propi de la ciència?
9) Dir que el cànnabis és una droga d'abús que provoca una malaltia anomenada addició, és una frase objectiva? Per què?
10) "Fumar porros no és dolent perquè de vegades la marihuana es fa servir com a medicament". Dóna la teva opinió sobre aquesta afirmació.
11) "Fumar porros no és dolent perquè  la marihuana és una planta natural". Dóna la teva opinió sobre aquesta afirmació.
12) Com es diuen les substàncies naturals que tenim al nostre cos, semblants al principi actiu del cànnabis?
13) Quins efectes tenen els cannabinoides produïts pel propi cos, sobre la nostra memòria? Per què són beneficiosos?
14) Com actuen sobre la nostra memòria els cannabinoides externs, quan fumo un porro? Per què són perjudicials?
15) Si es fuma un porro el diumenge, es tenen principis actius al teu cos, el dilluns? Pot influir això en l'estudi? Tens principis actius al teu cos, al cap d'una setmana?






   
1.7 L'ALCOHOL

Mites sobre l'alcohol: V/F    Veritable / Fals


MITES

1) L'alcohol no és una droga.
2) L'alcohol ajuda a entrar en calor.
3) Si he begut massa i prenc un cafè, estaré en condicions de conduir.
4) Beure alcohol m'ajuda a lligar.
5) L'alcohol no és una droga.

EXCUSES

PRIMERS AUXILIS. QUÈ CAL FER?



ARTICLES

La muerte de Laura y los otros niños de 12 años con intoxicación etílica. Aquí. Veig-Penso-Em pregunto
"Mor una nena de 12 anys per un coma etílic en uns festa de Halloween". Aquí


Adolescents i alcohol.






Repon les qüestions sobre els efectes de l'alcohol:

1) Quines estructures del cervell afecta l'alcohol?
2) Quina regió del cervell afecta l'alcohol?
3) Quins efectes té una borratxera sobre els ronyons i la bufeta de l'orina, sobre el fetge i sobre el cervell?
4) Per què quan tenim ressaca hem de beure molta aigua? Què hem d'hidratar? És aconsellable beure cafè o més alcohol per treure la ressaca?
5) Per què el consum excessiu d'alcohol dues vegades al mes (o més),  en menors de 20 anys, afecta el cervell? 

Com afecta l'alcohol al cervell d'un estudiant? Aquí,


Primers auxilis. Què fer en una borratxera? Aquí.








































1.8 El tabac

Treball sobre el tabac. Documents per imprimir. Clica aquí.

Enllaços on trobar informació:

https://www.educaixa.com/microsites/Hablemos_de_drogas/que_son_las_drogas/

Informació per a joves: http://www.elpep.info/el-tabac/ 

http://jovecat.gencat.cat/ca/temes/salut/drogues_i_addiccions/tabac/

Mites sobre el tabac:

https://www.aecc.es/es/todo-sobre-cancer/prevencion/no-fumes/mitos-sobre-tabaco

http://salutpublica.gencat.cat/ca/ambits/promocio_salut/tabac/notes_actualitat/mites-del-tabac-per-cargolar/ 

http://www.elmundo.es/larevista/num175/textos/taba1.html

http://www.tabaquisme.cat/deixar-de-fumar/ho-estic-pensant/mites-sobre-el-tabac/

https://www.educaixa.com/microsites/Hablemos_de_drogas/como_nos_comportamos/

Què li passa al nostre cos?

https://www.educaixa.com/microsites/Hablemos_de_drogas/drogues_que_passa_cos/

Estadístiques sobre tabaquisme:

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs339/es/

Articles. La contra de la vanguardia.

https://www.lavanguardia.com/lacontra/20160620/402625388011/la-mayor-conspiracion-civil-de-la-historia-es-el-tabaco.html 

http://www.lavanguardia.com/lacontra/20171215/433636105204/empiezas-a-fumar-porque-eres-tonto.html

http://www.lavanguardia.com/lacontra/20180108/434156610108/vapear-es-un-puente-de-ida-y-vuelta-para-el-fumador.html



Què en penses del següent anunci?




Quèquicom del tabac. "Fumar, matar a distància":

Idees del documental. Clica aquí.

Fes un llistat amb les idees principals del documental subratllades en groc.













"Parlem de drogues". Clica aquí.













SISTEMA HORMONAL

http://www.aula2005.com/html/cn3eso/15endocri/15endocri.htm

El sistema hormonal s'encarrega de reaccionar davant estímuls i donar una resposta mitjançant hormones.
Procés:

Estímul - s'activa l'hipotàlem al cervell - s'activa la hipòfisi (glàndula sistema hormonal) - s'alliberen hormones en sang - les hormones arriben als òrgans diana - s'alliberen hormones que fan la seva funció.

Exemple:

1) Adolescència en noi: 

hipotàlem - hipòfisi - hormones en sang - testicles (òrgan diana) - testosterona (hormona) - canvis al cos en l'adolescència (pèl, músculs) i producció espermatozoides

2) Adolescència en noia: 

hipotàlem - hipòfisi - hormones en sang - ovaris (òrgan diana) - estrògens i progesterona (hormona) - canvis al cos en l'adolescència (creixement de pit, malucs) i producció d'òvuls (ve la regla)

3) Resposta en cas de perill:

hipotàlem - hipòfisi - hormones en sang - glàndules suprarenal (òrgan diana) - adrenalina (hormona) - activació dels sistems d'alert (augment batec cardíac, dilatació pupil·les)

4) Regulació de la glucosa en sang:

Després de menjar amb la glucosa en sang alta: hipotàlem - hipòfisi - hormones en sang - pàncrees (òrgan diana) - insulina (hormona) - baixa glucosa en sang.






Llibre p. 112

1) Què em passa doctor/a?

Resol els següents casos indicant quina glàndula del sistema endocrí/hormonal no funciona correctament i quina hormona no s’està secretant correctament: (Consulta interactivitat pàgina 112 Science-bits)

Cas 1. L’Iván té problemes en la regulació de la pressió sanguínia i el balanç d’aigua a  l’organisme.
Cas 2. La Laura té problemes de son i el seu cos no està ben adaptat al cicle dia/nit.
Cas 3. El Marc té uns nivells de glucosa en sang més alts del normal.
Cas 4. La Laia té uns nivells anormals de calci a la sang.
Cas 5. La Maria té una regla molt irregular i moltes vegades no li ve quan tocaria.
Cas 6. El Pol té problemes en el metabolisme i creixement.
Cas 7. El Joan s’ha fet un estudi i la seva producció d’espermatozoides és molt inferior a la normal.
Cas 8. L’Anna mostra una reacció anormal a les situacions de perill: el seu cos no genera una resposta efectiva.
Cas 9. El Fèlix no mebabolitza correctament els glúcids els lípids i les proteïnes.

2) A continuació completa a la llibreta la taula següent:

Òrgan
Hormona que secreta
Funció de l’hormona a l’organisme
Hipotàlem


Hipòfisi


Tiroide


...



3) Com actua el teu cos, les teves glàndules endocrines i les teves hormones en els casos següents: (fes un esquema)
  1.  Quan es produeixen canvis al teu cos a l'adolescència. 
  2. Quan et trobes en una situació de perill. 
  3. Quan acabes de menjar i a la teva sang hi ha més glucosa del normal.

Disruptors hormonals: càncers, malformacions, infertilitat?


















AVALUEM EL QUE HEM APRÈS: