Biologia i Geologia 1r ESO

PROJECTE "Som sostenibles"

SORTIDA "Fumanya: carbó i dinosaures"

Sortida "Mines de sal de Cardona"

Coneix els projectes de ciències fets fins ara a l'ESO al nostre blog FEM CIÈNCIA. Clica aquí.

Vols fer experiments i saber-ne l'explicació científica? Aquests webs t'ajudaran:


APRENC PERQUÈ VULL*

Apartats de la investigació. Clica aquí.

*Títol inspirat en el llibre de J. Vergara

http://www.curiositats.cat/  

Més idees aquí (anglès)



EL DISSENY EXPERIMENTAL

Disseny experimental "Stop contaminar l'aigua amb detergents!"

Apartats de l'informe de disseny experimental treballat a classe. Clica aquí.

Per ser un bon científic/a, has de dominar el disseny experimental. Clica aquí!
Com fer l'informe de disseny experimental. Clica aquí.
Com fer un gràfic linial. Com fer un gràfic de barres.
Com triar si fer un gràfic de barres o un gràfic linial. Variable contínues i discretes. Clica aquí.

LABORATORI

Experiment show. Triem el nostre experiment. Com fer-ho? Aquí.

Coneix els pictogrames de perillositat. Clica aquí.
Què volen dir els pictogrames de perillositat? Clica aquí.

Laboratoris virtuals. Utillatge de laboratori. Juga als webs següents:




Observa els objectes del laboratori i fes correspondre els objectes amb els noms següents:


  1. agulla de fusta
  2. vidre de rellotge
  3. dinamòmetre
  4. pipetejador
  5. termòmetre
  6. proveta
  7. vas de precipitats
  8. vareta de vidre
  9. gradeta (amb tubs d'assaig)
  10. tres peus i reixeta
  11. fogonet d'alcohol
  12. pipeta pasteur
  13. pipeta
  14. erlenmeyer
  15. matràs aforat
  16. escobilló
  17. placa de petri de vidre
  18. placa de petri amb agar agar (per fer créixer fongs i bacteris)
  19. tub d'assaig


FilmoraGo

Descarrega't aquesta aplicació per fer el vídeo dels experiments.

Mira al tutorial.https://www.youtube.com/watch?v=XwqHILWBcp4

Sortida "Fumanya: dinosaures i carbó"



PRIMER TRIMESTRE

TEMA 1. LA CÈL·LULA

Exercicis de SB del tema. Pàg. 22 n. 1, 2, 3, 4.

Dibuixem les cèl·lules. Aquí.

https://www.blinklearning.com/coursePlayer/clases2.php?idclase=46662939&idcurso=839849
Resultat d'imatges de cèl·lula eucariota animal orgànuls primaria



Font: https://www.picemaps.com/que-forma-tiene-la-celula/


Font: https://lescienciesdelanaturadelllido.files.wordpress.com/2014/03/cedif3.jpg





Funcions cel·lulars. 
Completa els dibuixos de la cèl·lula eucariota animal, eucariota vegetal i procariota, amb les funcions dels seus orgànuls.



  1.  Membrana plasmàticaPermet l’intercanvi de nutrients amb l’exterior. Delimita la cèl·lula
2.   CitoplasmaConté els orgànuls
 3. Nucli: Conté el material genètic que dirigeix la cèl·lula
4. Mitocondri: Dona energia
  5. Paret vegetal: Dona rigidesa
  6. CloroplastsFabrica l’aliment de la cèl·lula fent la fotosíntesi. Conté clorofil·la
 7. Vacúol:  Dona aigua i rigidesa

8. Càpsula:  Protegeix la cèl·lula

MURAL. Les cèl·lules del cos humà. Aquí.


Concurs artístic de la cèl·lula.Clica aquí.













El descobriment del microscopi. Robert Hook i la paraula "cèl·lula". Clica aquí.





Funcions de la cèl·lula. Clica aquí 

La cèl·lula. Clica aquí.

Cèl·lula procariota.




Cèl·lula eucariota animal i vegetal. Clica aquí.




Organismes unicel·lulars eucariotes: protozou, alga, llevat.











El microscopi òptic. Clica aquí.
Com utilitzar el microscopi òptic. Clica aquí.




Els 5 regnes:




Els 5 regnes classificació. Clica aquí.

Els 5 regnes: moneres, protoctists i fongs. Clica aquí.





El regne animal. Clica aquí.
Els animals invertebrats. Clica aquí.
Mural dels 5 regnes. Descarrega't aquests 2 documents: aquí, aquí.

La diversitat de la vida.




TEMA 2. LA REPRODUCCIÓ

1) "Xuleta" per a l'examen de "Reproducció".

Fes-te uns apunts que incloguin els conceptes següents. Els has de conèixer per poder resoldre les diferents situacions que se't presentaran a l'examen.

Has de tenir clar el següent per a l'examen de la unitat:


  1. Tipus de reproducció asexual en les plantes. Tubercles. Rizomes. Bulbs. Estolons. Exemples, característiques, i procés. (p.105)
  2. Reproducció asexual: definició i característiques. Reproducció sexual: definició i característiques. Has de saber comparar i diferenciar aquests dos tipus de reproducció. (p. 98 a 101)
  3. Conceptes relacionats amb la reproducció sexual: gàmetes, fecundació, zigot, embrió.(p.101)
  4. Cicle biològic d'un organisme: zigot, embrió, juvenil, adult. (p102)
  5. Desenvolupament postembrionari en els animals: larva, metamorfosi, pupa. (p.104)
  6. Has de saber buscar informació sobre com es reprodueix un cert organisme a partir de la informació que et donen. A l'examen hauràs de respondre una pregunta així.
  7. Saber respondre els diferents exercicis practicats a l'aula.

2) DISSENY DE L'EXPERIMENT DE F. REDI













Lliura el treball el dia 09/01/2015 a ordinador i seguint els apartats proposats. Els dibuixos fes-los a mà, pinta'ls i escriu paraules per indicar què signifiquen. Has de fer un informe de l'experiment definitiu (amb la gasa) que hem treballat a Science-bits. CONSULTA LA P. 94 A 97 DEL DOSSIER PER REDACTAR AQUEST INFORME.

1) Pregunta.

2) Què sé sobre aquest tema?

3) Hipòtesi.

a) Quina crec que és la resposta a la pregunta.
b) Quina és la hipòtesi de l'experiment per aquells que creuen en la teoria de la generació espontània?

4) Material. Consulta Science-bits.

5) Procediment. Consulta Science-bits.

1r) Fiquem un tros de carn dins d'un pot transparent.
2n) Fiquem un tros de carn dins d'un altre pot transparent.
3r) ...

6) Resultats. Consulta Science-bits. Dibuixa el que observes passades une setmanes. Fes un dibuix de l'observació. Inclou paraules en el dibuix.

7) Conclusions. Has de respondre la pregunta i dir si la teva hipòtesi és certa o falsa i el perquè.

A partir de l'observació dels resultats es pot concloure ....

8) Qüestions.

Completa les frases:

a) La teoria de la generació espontània diu que...
b) F. Redi no estava d'acord amb la teoria de la generació espontània perquè ell deia que...
c) Aquest experiment ens permet dir que la teoria de la generació espontània és incorrecta perquè...
d) A partir de l'experiment, puc negar que els cucs vénen de la carn podrida i de l'aire perquè he observat que...
d) A partir de l'experiment puc afirmar que els cucs vénen de les mosques perquè...

ÍNDEX DOSSIER Tema 2. La reproducció

1) Activitat "Engeguem". (opcional)
2) La reproducció sexual. Qüestions de classe:

a) Diferència entre reproducció asexual i sexual.
b) Què s'ha d'unir per formar un zigot?
c) Com es formen els bessons molt semblants?
d) Com es formen els bessons molt diferents?
e) Per què s'assemblen els embrions humans de peix, gallina, conill...

3) La reproducció asexual. Què és. Tipus. Dibuix i explicació de cada tipus: Bipartició. Gemmació. Fragmentació. Esporulació. (p.98 llibre)
4) La reproducció asexual en les plantes. Tipus. Dibuix i explicació de cada exemple. Tubercles. Estolons. Rizomes. Bulbs.
5) Reproducció sexual. Dibuixa 1 òvul i 1 espermatozoide. Què és un zigot?
6) La fecundació en les plantes en flor. Explica amb una frase i fent servir les paraules treballades a classe, el procés des que un gra de pol·len arriba a una flor fins que es produeix el fruit. Fes un dibuix amb vinyetes sobre el procés.
7) Defineix fruit i llavor.

SEGON TRIMESTRE

TEMA 3. NUTRICIÓ. FOTOSÍNTESI I RESPIRACIÓ CEL·LULAR. Fem i interpretem gràfics. 


Tema 4. LA DIVERSITAT D ELA VIDA. La classificació dels éssers vius.


Elabora un mural amb 2 fulls DIN A4 enganxats sobre els 5 Regnes.
El mural ha de contenir el nom dels 5 regnes amb 2 exemples d'individus de cadascun amb:

- Nom en català.
- Nom científic.
- Imatge de l'organisme.

Fes abans un "esquema" de l'organització de l'espai en el full.

Proposta d'organismes:

1) Bacteris o Moneres: 

Bacteri causant del còlera, Bacteri causant de la pesta negra, Bacteri que viu als nostres intestins.

Imatges de bacteris:

https://image.slidesharecdn.com/elsfongs-120302141939-phpapp01/95/els-fongs-7-728.jpg?cb=1330698136




2) Protoctists (Algues i Protozous):

Imatges de protoctists:

https://es.slideshare.net/DGS998/imgenes-de-protozoos

http://recursos.cnice.mec.es/biosfera/alumno/1bachillerato/organis/contenidos8.htm

PROTOZOUS

Imatges de protozous:

http://recursos.cnice.mec.es/biosfera/alumno/1bachillerato/organis/contenidos9.htm

Protozou que causa la malària, Protozou que causa la toxoplasmosi, Protozou que causa la malaltia de la son.

http://josantonius.blogspot.com.es/2015/04/enfermedades-causadas-por-protozoos.html

ALGUES

Imatges d'algues unicel·lulars i pluricel·lulars.

http://recursos.cnice.mec.es/biosfera/alumno/1bachillerato/organis/contenidos10.htm

Alga unicel·lular com l'Euglena.

https://es.wikipedia.org/wiki/Alga

3) Fongs: Xampinyó, Llevat del pa, Floridura de la taronja.






4)Vegetals

http://dstudio.es/sites/default/files/u4/evolucion_plantas2.jpg



5) Animals (inclou 1 animal vertebrat i 1 animal invertebrat)

**) VIRUS.

No es consideren éssers vius perquè no es poden nodrir, reproduir i relacionar-se per si sols. Necessiten infectar una cèl·lula d'un dels regnes dels éssers vius per fer les funcions vitals.

Grip espanola de 2018. Què en saps?





https://es.wikipedia.org/wiki/Pandemia_de_gripe_de_1918

https://www.elperiodico.com/es/ciencia/20180303/centenario-gripe-espanola-1918-mato-50-millones-personas-6663844

https://www.investigacionyciencia.es/blogs/medicina-y-biologia/43/posts/cien-aos-de-la-gripe-espaola-de-1918-16007

https://elpais.com/elpais/2018/01/16/ciencia/1516096077_476907.html

https://elpais.com/cultura/2018/02/05/actualidad/1517844519_017538.html


Arbres filogenètics



https://www.elespectador.com/noticias/ciencia/el-venado-que-se-convirtio-en-ballena-gracias-a-la-evolucion/ 
















TERCER TRIMESTRE

TEMA 5. L'ATMOSFERA i HIDROSFERA. FEM UNA ESTACIÓ METEOROLÒGICA

HIDROSFERA

Malalties causades per l'aigua en mal estat


http://blog.oxfamintermon.org/enfermedades-transmitidas-por-el-agua-contaminada/


Anomena 5 enfermetats que pot causar l'aigua en mal estat.




Còlera




















El mar d'Aral, què està passant?

Llegeix els articles i observa les imatges i respon:

1) On se situa el mar d'Aral? 
2) És pròpiament un mar, el mar d'Aral?
3) La superfície que ocupava el 1960 és la mateixa que al 2009?
4) Quins rius (afluents) van a parar al mar d'Aral?
5) Què ha causat la disminució del seu cabal d'aigua? Explica el procés.
6) La seva salinitat, ha augmentat o disminuït?
7) La seva superfície (Km2 o hectàrees) o volum d'aigua (Km3), ha augmentat o disminuït?
8) Anomena tots els problemes ecològics que coneguis del mar d'Aral.










Documental "Aral. El mar perdido". http://www.wearewater.org/es/aral-el-mar-perdido_253307


Aigües subterrànies. Aqüífers, nivell freàtic, pous.

Observa els vídeos i imatges i respon:

- Un aqüífer és una roca porosa del subsòl que emmagatzema aigua (NO és un riu subterrani)
- El nivell freàtic és l'alçada d'aigua que conté l'aqüífer. Quan plou, el nivell freàtic augmenta i, enc canvi, si plou poc o s'extreu massa aigua, el nivell freàtic disminueix.
- Els pous són estructures fetes per l'home per obtenir aigua dels aqüífers.

1) Explica què és un aqüífer. És un riu subterrani?
2) Què és el nivell freàtic de l'aqüífer? Quan augmenta o quan disminueix? https://es.wikipedia.org/wiki/Nivel_fre%C3%A1tico
3) Què són els pous? Quins problemes ecològics poden causar als aqüífers?
4) Si fem abocaments de productes químics tòxics als camps de conreu, podem contaminar els aqüífers?
5) Llegeix aquest article i digues quina activitat provoca que es contaminin els aqüífers a Catalunya? 



















Què és la petjada hídrica?











Calcula la teva petjada hídrica? AQUÍ  http://agendadelaigua.cat/calculadora-petjada-hidrica#



La petjada hídrica de diferents productes:






Petjada ecològica, hídrica i de carboni. Aquí: http://huellasambiental.blogspot.com.es/

Calcula la teva petjada ecològica


Per què suren els icebergs?

Els icebergs són d'aigua dolça osalada?




ATMOSFERA

Salto desde la Estratosfera




Problemes ecològics de l'atmosfera

1) Augment de l'efecte hivernacle i canvi climàtic. Què és? Què el causa? Què podem fer?





2) Disminució del gruix de la capa d'ozó i la radiació ultraviolada i càncer de pell. Què és? Què el causa? Què podem fer?






3) Pluja àcida i problemes als boscos i "mal de pedra"? Què és? Què el causa? Què podem fer?






4) Partícules en suspensió i problemes respiratoris? Què és? Què el causa? Què podem fer?



CONSTRUÏM UNA ESTACIÓ METEOROLÒGICA


http://ciese.org/curriculum/weatherproj2/es/actividad1.shtml

Penell: direcció del vent (data). Clica aquí..

Anemòmetre: velocitat del vent (data). Clica aquí.

Compareu els resultats obtinguts amb els aparells de mesura construïts, amb les dades oficials.







Com es fa un climograma? Clica aquí.



TEMA 6. ELS PLANETES I EL SISTEMA SOLAR. EL SISTEMA TERRA-SOL

Vull anar a l'espai. Com m'hauré de vestir? El vestit espacial.


Espai i cinema de ciència ficció. T'has fixat en els errors?






També aquí interactiva: http://htwins.net/scale2/ 




Vídeo comparatiu del tamany dels planetes.


Quèquicom: La influència de la lluna:


Dia i nit. El canvi d'hora. "La notícia de la setmana". La galera. Clica aquí.


TEMA 7. ROQUES I MINERALS. LES PLAQUES TECTÒNIQUES

Evolució de la vida:



Història de la vida a la Terra en 1 hora. Clica aquí.

Del mico a l'home en 1 minut:



Fem un perfil topogràfic

Com es formen els fòssils? Clica aquí, aquí, aquí.

Fòssil guia:












Què són els fòssils guia? Clica aquí.