Física i Química 2n ESO

Projecte "Science Fair"

SORTIDA "Fumanya: carbó i dinosaures"

Sortida "Mines de sal de Cardona"

Coneix els projectes de ciències fets fins ara a l'ESO al nostre blog FEM CIÈNCIA. Clica aquí.

Vols fer experiments i saber-ne l'explicació científica? Aquests webs t'ajudaran:


Science-bits: http://www.science-bits.com/

APRENC PERQUÈ VULL*

Apartats de la investigació. Clica aquí.

*Títol inspirat en el llibre de J. Vergara

http://www.curiositats.cat/  

Més idees aquí (anglès)

LABORATAORI

Experiment show. Triem el nostre experiment. Com fer-ho? Aquí.

EL DISSENY EXPERIMENTAL

Disseny experimental "nube-xeringa". Model ple.
Apartats de l'informe de disseny experimental treballat a classe. Clica aquí.

Per ser un bon científic/a, has de dominar el disseny experimental. Clica aquí!
Com fer l'informe de disseny experimental. Clica aquí.
Com fer un gràfic linial. Com fer un gràfic de barres.
Com triar si fer un gràfic de barres o un gràfic linial. Variable contínues i discretes. Clica aquí.

QUÍMICA

Classe Diana. Aquí.








2) Del mite al logos: "el miracle grec". Segle VI a.C a Grècia. En què consisteix?

3) La revolució científica. Segle XVI i XVII. Mètode científic per obtenir respostes. En què consisteix?

4) "La ciència només pot proporcionar possibles explicacions, no la veritat absoluta"

Els física i químics més importants i els seus descobriments

Visita el blog, escull els 6 físics-ques/químics-ques que més t'agradin. Fes un mural amb un DIN-A4 amb el nom, on va néixer, anys que va viure i els seus descobriments més importants. Pots posar alguna imatge del seu descobriment. HAS D'ENTENDRE LA INFORMACIÓ QUE ESCRIUS.

Ara enganxa una fotografia de tu com a científic/científica en un full. Pots posar un fons de laboratori, volcans, invents... Fes un escrit com si fossis un científic/a famós amb tot el que has descobert (escriu el què t'agradaria descobrir/aportar a la ciència).

https://museodeciencias.unav.edu/actividades/la-mujer-en-la-ciencia







Els descobriments científics més importants de la història

Tema 1. Massa, volum i densitat

Exercicis de SB del tema. ELABOREM. Pàg. 39 taules de càlcul de densitats.

Exercicis de SB del tema. EXPLIQUEM. Pàg. 41 n. 5, 12, 16, 17, 18, 19.

Exercicis de SB del tema. EXPLIQUEM. Pàg. 41 n. 20, 21. (No es fan ONLINE, llegiu-los i feu un "Què he après" a la llibreta)




Per què inhalar gas heli posa la veu més aguda? Clica aquí.



Glaçons d'aigua i d'oli. Quin flotarà? Per què?








Mesuro la densitat al laboratori

1) Cos regular (fórmula matemàtica)

massa (balança)
volum (fórmula matemàtica) 
densitat = massa / volum

2) Cos irregular (mètode proveta)

massa (balança)
volum (mètode proveta)
densitat = massa / volum





Càlculs amb densitat, massa, volum.

densitat = massa / volum   (unitats: g / mL o g / cm3 o kg / m3)

massa = densitat · volum  (unitats: g, kg)

volum = massa / densitat  (unitats: mL, cm3, dm3m3)

Resol els problemes:

1) Dades amb unitats i fórmula   2) Procediment    3) Resultat amb una frase i unitats.

1) Calcula la densitat d'un cos que pesa 5 grams i ocupa un volum de 2 cm3.

d=                                              d = m / V 
m=
V= 


2) Calcula la densitat d'un cos que pesa 25 kilograms i ocupa un volum de 5 m3.

d=                                              d = m / V 
m=
V= 


3) Calcula la massa d'un cos que té una densitat de 30 g/mL i ocupa un volum de 2 mL.

d=                                              m = d · V 
m=
V= 
m = d · V 

4) Calcula la massa d'un cos que té una densitat de 500 kg/m3 i ocupa un volum de 10 m3.

d=                                               m = d · V 
m=
V= 


5) Calcula el volum d'un cos que té una massa de 150 g i una densitat de 50 g/mL.

d=                                              V = m / d 
m=
v= 


6) Calcula el volum d'un cos que té una massa de 28 kg i una densitat de 7 kg/m3.

d=                                              V = m / d  
m=
v= 

Canvi d'unitats de massa (g), capacitat (L), volum (m3), densitat (Kg/m3 o g/cm3)

Truc de l'escaleta:

A dalt = unitat gran. A baix = unitat petita.
Baixar l'escleta és fàcil=  multiplico. Pujar l'escaleta és difícil= dividim.





Unitats de volum

Densitat de l'aigua:  1 g/cm3 = 1000 Kg / m3

( multiplico per 1000)    1 g/cm3 = 1000 Kg / m3
(divideixo entre 1000)   1 Kg / m3 =  0,001 g/cm3





Resol els canvis d'unitat següents:


1) 1 Kg = ......... g
2) 250 g = ........ Kg
3) 30 mg = ......... g
4) 50 cl = ......... L
5) 2 L = ......... mL
6) 65 mL=  ......... L
7) 1 g / cm3 = ......... Kg /m3
8) 1 kg/m3 = ......... g/cm3
9) 25 g/cm3 = ......... Kg /m3
10) 3500 kg/m3 = ......... g/cm3


Arquimedes i la corona del rei Hieró I

Pràctica per imprimir.Aquí.




Tema 2. Canvis d'estat

Repàs. Tema: "Canvis d'estat". Pàgina 55 llibre SB.

1) Entendre les característiques dels 3 estats d'agregació de la matèria: sòlid - líquid - gasós. (p. 55)
2) Nom dels canvis progressions. (p. 56)
3) Nom dels canvis regressius.
4) La calor provoca que disminueixi la densitat d'una substància (p. 57)
5) Si agumenta la temperatura, s'expandeix el gas i augmenta la pressió que excerceix. (p. 57)
6) Gràfics de canvis d'estat: punt de fusió, punt d'ebullició, sòlid-líquid-gas.
7) Els punt de fusió és ....... . El punt d'ebullició és ..... .
8) Diferència entre ebullició i evaporació. (p. 58)
9) La condensació és...
10) La sublimació és... (p. 59.
11) Esquema general dels canvis d'estat.
12) Tenir fets tots els exercicis del tema i activitats de classe.

Activitat:

Dibuixa 4 gràfics de canvis d'estat semblant a aquest:



1) Escull 4 substàncies i busca el seu punt de fusió i ebullició a la taula.



2) Dibuixa els 4 gràfics i indica quina substància és.

3) Explica si a temperatura ambient (25ºC) aquesta substància la trobarem en estat sólid-líquid o gasós.

Pàgina 69 exercici 14.

Observa la taula de Temperatura de fusió i ebullició de diferents substàncies.

La substància està en estat sòlid, en temperatures menors a la temperatura de fusió.
La substància està en estat líquid, en temperatures entre a la temperatura de fusió i ebullició.
La substància està en estat gasós, en temperatures majors a la temperatura d'ebullició.

Sabent això indica en quin estat estàn les substàncies següents:

1) Aigua a 57ºC. Estat ................  .
2) Etanol a -120 ªC. Estat ................  .
3) Acetona a -90 ºC. Estat ................  .
4) Benzè a 82 ºC . Estat ................  .
5) Alumini a 25 ºC . Estat ................  .
6) Estany a 250 ºC. Estat ................  .
7) Ferro a 3000 ºC . Estat ................  .
8) Coure a 25ºC . Estat ................  .
9) Mercuri a 25ºC . Estat ................  .
10) Plom a 1000 ºC. Estat ................  .


Imatge relacionada






Tema 3. Substàncies pures i mescles

Aneu a:

https://fq-experimentos.blogspot.com > Disoluciones y mezclas










Tema 4. Un món de partícules










Tema 5. Les substàncies es transformen

La reacció química: reactius i productes.


Reacció química de la combustió:





La combustió de l'espelma i l'aigua. 



 


Reacció vinagre i bicarbonat:















Heu d'escollir 2 reaccions químiques. Les exposareu al laboratori.

Webs per consultar:



De cada reacció química, repara un document amb:

1) Pregunta
2) Hipòtesi
3) Material
4) Procediment (text amb dibuix)
5) Resultat (text amb dibuix). Has de saber identificar els REACTIUS I ELS PRODUCTES de la reacció química i escriure-ho amb la fórmula.
6) Conclusió: resposta a la pregunta

Tipus de reacció química:

Imatge relacionada

Reactius. Productes. Estats (s, l, g, aq). Coeficient estequiomètric.









Representem una reacció química:

Reacció química 1)




Reacció química 2)



Reacció química 3)

Reacció química 4)

Reacció química 5)
Resultat d'imatges de chemical reaccion balls  model


Reacció química 6)

















Tema 6. Estructura atòmica de la matèria

ACTIVITAT TAULA PERIÒDICA:



            1r) Consulta el següent enllaç i busca informació sobre 10 elements de la taula periòdica que més t'interessin.
Presenta la informació en un document:

Títol. Elements químics de la taula periòdica  (Nom i data)

Símbol                Nom                Procedència                      Aplicacions

          2n) Completa el full Taula periòdica dels elements químics amb el símbol i el nom dels elements químics. (Pàgina 171 llibre SB).

Taula periòdica dels elements química dinàmica. Jocs

Com es van crear els elements de la taula periòica?


Font: https://naukas.com/fx/uploads/2016/09/InfografiaElementos2.png


3r) D'on vénen els noms de la taula periòdica?

Una taula periòdica "diferent":





Teoria cienticocorpuscular. aplicada a la pressió i volum dels gasos.

Experiment demostratiu. Xeringa i nubeXeringa i globus.











2.      Matèria: Substàncies pures (simples – compostos)  i mescles (homogènia – heterogènia)

ESTRUCTURA ATÒMICA DE LA MATÈRIA (últim tema SB)

Apunts:

** La matèria està formada per substàncies pures (elements i compostos) i mescles (homogènies i heterogènies).
** Per dibuixar els elements i compostos fem servir "boletes" o àtoms i "pals" que simbolitzen els enllaços entre els àtoms.
** Les fórmules químiques indiquen el tipus d'àtom i la quantitat d'àtom. Exemple: CO2: té C i O. Té 1 àtoms de C i 2 àtom d'O; H3PO4: té H, P, i O. té 3 àtoms de H, 1 àtom de P i 4 àtoms d'O.

MATÈRIA

1) Substàncies pures

                     1.1) Elements (àtoms iguals). Exemple: O2 oxigen, P4, O3 ozó.
                     1.2) Compostos (àtoms diferents). Exemple CO2 CH4 metà, H2O.
2) Mescles. Barreja de substàncies pures. Exemple: aigua i vi, aire, aigua i oli.

                   2.1) Homogènies (no distingeixes els components a ull nu). Exemple: aire, aigua i alcohol.
                   2.2) Heterogènies (sí veus els diferents components a ull nu). Exemple: aigua i oli, granit.

Exercicis de SB:

Elements i compostos. Exercici 4. Pistes: busca la fórmula química a internet.
Combinacions d'àtons i compostos. Exercici 10 i 12. Pista: Activitat de "boles i pals" i apunts bloc.
Taula periòdica. Exercici 16, 17, 18, 19. Pista. Activitat Taula Periòdica.


















De gran, voldré ser ALQUIMISTA?


Visualitza el documental de l'ALQUÍMIA i respon:

1) Què és l'alquímia
2) A què es dedicaven els alquimistes i quin era el seu objectiu
3) Què eren les "transmutacions"? 
4) Què era la pedra filosofal? Per què era tan important?
5) Quin era l'element químic o metall preferit dels alquimistes? Per què? 
6) Quins van ser els primers alquimistes? 
7) És l'alquímia considerada una pseudociència o bé una ciència com la Química, Física, Biologia o Geologia? Per què?
8) Creus que tenien una "bona" vida els alquimistes de l'edat mitjana? 
9) A quins monuments coneguts hi ha símbols de l'alquímia? 
10) Digues el nom d'un alquimista molt conegut. Com va contribuir a la salut?
11) El mètode científic (disseny experimental ;-) ) es va establir al segle XVII-XVIII gràcies als treballs científics dels químics Boyle i Lavoisier. Creus que els alquimistes antecessors, van contribuir a establir les bases del mètode científic i de la química actual? Per què?
12) Anomena 2 científics coneguts que també van ser alquimistes.Clica aquí.
13) Imagina que amb els companys de classe us proposeu crear una societat alquímica secreta. Quins creus que haurien de ser els vostres objectius en l'actualitat, per fer front als reptes del segle XXI?
14) T'agradaria haver estat un alquimista medieval? Per què?

"La ruptura del átomo. Chernóbil" La bomba atòmica. Reacció de fissió del nucli d'un àtom.

Després de veure el documental, respon:

1) Quines parts i partícules conté un àtom?
2) Què és la fissió nuclear?
3) Què és l'energia nuclear?
4) De quin àtom estava fet, la bomba Little Boy?
5) D'on ve la capacitat destructora de la bomba atòmica?
6) Quina forma té el núvol radioactiu que forma la bomba atòmica?
7) Creus que és justificable el llançament de la bomba atòmica d'Hiroshima i Nagasaki?







El canvi climàtic

Treball del canvi climàtic. Clica aquí.









Protocol de kyoto. Aquí.
Què fan les ONGs? AquíAquí.


Què pots fer contra el canvi climàtic?


Fulletó informatiu.

Pol Nord- Pol Sud

Diferències entre Pol Nord (Àrtic) i Pol Sud (Antàrtida):


Resposta aquí.

Mira l'experiment:



FÍSICA

Tema 1 i Tema 2. Moviment i velocitat. Acceleració

Activitat: La volta al món

Enllaços:

Distància entre ciutats de tot el món: http://es.distance.to/

Velocitat d'un avió comercial en Km/h: https://es.wikipedia.org/wiki/Velocidad_de_crucero 


Velocitat del so en Km/h: https://es.wikipedia.org/wiki/Velocidad_del_sonido

Velocitat de la llum en Km/h: https://es.wikipedia.org/wiki/Velocidad_de_la_luz 


Velocitat del tren d'alta velocitat en Km/h: https://es.wikipedia.org/wiki/Tren_de_alta_velocidad

Velocitat en cotxe en Km/h: 130 Km/h

Velocitat en un creuer en Km/h: http://www.fierasdelaingenieria.com/los-barcos-de-pasajeros-mas-grandes-del-mundo/


Canvi d`unitats

Conversor d'unitats de velocitat (de Km/h a M/s i de m/s a Km/h)

Per què volen els avions?



Galileu Galilei i la caiguda dels cossos




Tema 3. Forces

PROBLEMES DE REPÀS

PASSOS

1) Dades amb unitats i què em demana   2) Fórmula, procediment i resultat   3) Resposta amb una frase

F= m·a               a= F/m             m=F/a
1) Calcula la força resultant d'un cos que té una massa de 4 Kg i accelera 0,5 m/s2.
2) Calcula la massa d'un cos a qui s'hi aplica una força de 10 Newtons i accelera 2 m/s2.
3) Quina acceleració té un cos de 5 Kg de massa i al qual se li aplica una força de 15 Newtons?

P=m·g                g= P/m              m=P/g
4) Quin és el pes d'una persona a la Terra (g=9.8m/s2) si té una massa de 60 kg?
5) Quina massa té una persona si el pes val 700 Newtons a la Terra (g=9.8m/s2)?
6) Quina és l'acceleració de la gravetat té la Lluna si una objecte de 1,6 Kg pesa 16 Newtons?

Fes servir el conversor d'unitats http://www.convertworld.com/es/ 
1 tona = 1000 Kg
7)  Calcula la força resultant d'un cos que té una massa de 5 tones (passa-ho a Kg) i accelera 2 m/s2.
8) Quina acceleració té un cos de 10 tones de massa i al qual se li aplica una força de 15 Newtons?

acceleració= canvi velocitat/temps transcorregut   a=v/t
Fes servir el conversor d'unitats http://www.convertworld.com/es/ 
9) Quina acceleració té un cos que augmenta la seva velocitat 60 Km/h en 3 hores? a=v/t. Expressa el resultat en m/s2 .
10) Quina acceleració té un cos que disminueix la seva velocitat en 30 Km/h en 2 hores? a=v/t. Expressa el resultat en m/s2.

Trens de levitació magnètica o trens MAGLEV (Magnetic Levitation Trains).

Llegeix l'article següent i respon:

1) Hi ha 3 tipus de trens: els trens convencionals (RENFE Rodalies, Talgo), els trens d'alta velocitat (AVE) i els trens MAGLEV. Què vol dir tren MAGLEV?

2) A quina velocitat arriba el tren convencional dièsel (RENFE Talgo), els trens d'alta velocitat (AVE) i els trens MAGLEV? (Mira la taula)

3) A quin país existeix el tren Maglev? Quin ha estat el seu rècord de velocitat?

4) A quants centímetres "levita" el tren sobre la base?

5) "El tren se desplaza dentro de una guía-viga de hormigón con forma de u. Lo encauzan, lo propulsan y lo sostienen en el aire unos potentes electroimanes". Per què estan relacionats els imants amb el seu desplaçament?

6) A quina temperatura han d'estar els materials superconductors per conduir el corrent elèctric?

7) Si no hi ha fregament amb les vies de formigó, què és el que "frena" el tren?

8) L'article anomena al "tren bala". Quin tipus de tren és? (convencional, alta velocitat, MAGLEV).

9) És segur el tren MAGLEV?

10) És car o barat el tren MAGLEV? "Un tren que necesita vigas con superconductores en lugar de vías de hierro y una red eléctrica increíblemente potente no resulta un capricho barato".

11) Com podria multiplicar per 10 la velocitat, el tren MAGLEV?








Minut 3:38.





Tipus de forces

Esquema: Pàg. 81. Fes un esquema amb títol "Tipus de forces" amb el nom de la força i un dibuix-exemple. Indica a cada exemple un vector que representi la força en cada exemple:

Tipus de forces:

1) Forces a distància: gravetat, forces elèctriques, forces magnètiques.

2) Forces per contacte: fricció, força normal, tensió.

Exercici pàg. 95 n. 14 i pàg. 100 n. 23. Feu l'autocorrecció a casa.


Tres lleis de Newton.





Font: https://joaquinqr84.wixsite.com/expociencia-2016/single-post/2016/09/02/las-tres-leyes-de-newton










Les 3 lleis de Newton amb un monopatí. 




Isaac Newton




La Terra gira al voltant del Sol. Sempre s'ha cregut així?

Teoria geocèntrica: la Terra és el centre de l'univers. Proposada per Aristòtil i Claudi Ptolomeu.

Teoria heliocèntrica: el Sol és el centre del Sistema Solar. Proposada per Aristarc de Samos i Nicolau Copèrnic. Galilei Galilei va donar suport a la teoria amb el seu telescopi.

Què és la gravetat?





Escépticos: Fuimos ala luna?


Respon:

1) L'home ha arribat a la lluna?
2) Quines evidències exposa els documental per les quals SÍ vam anar a la lluna?
3) Quin va ser el primer país en fer arribar homes a la lluna? Aquí.
4) Què és la cursa espacial? Qui va ser el primer país en enviar un objecte humà a l'espai? Aquí.
5) El fals documental "Operación luna". Què és? AquíAquí.
6) Quant temps es tarda en anar de la Terra a la Lluna?
7) Quines característiques té la lluna? Anomena les que et cridin més la atenció.

ACCELERACIÓ DE LA GRAVETAT. CAIGUDA LLIURE

Pes = massa. gravetat
N   = Kg · m/s2

P = m · g                  m = P / g                 g = P / m

L'acceleració de la gravetat en diferents planetes del sistema solar.





Galileu Galilei i la caiguda dels cossos





PRESSIÓ ATMOSFÈRICA

https://es.liveworksheets.com/qg628123su

Explicació científica:
La "nube" té aire a dins. 
Quan tapem el forat de la xeringa amb el dit i apretem l'èmbol cap a dins, l'aire de dins la xeringa és la mateixa quantitat  amb menys espai. Les molècules estan més apretades i pressionen més la "nube". La nube es fa petita.
Quan tapem el forat de la xeringa amb el dit i traiem l'èmbol cap a fora, l'aire de dins la xeringa és la mateixa quantitat  amb més espai. Les molècules estan més separades i pressionen menys la "nube". La nube es fa gran.

Explicació científica:
El globus té aire a dins que és la mateixa quantitat durant tot l'experiment.
Quan tapem el forat de la xeringa amb el dit i apretem l'èmbol cap a dins, l'aire de dins la xeringa és la mateixa quantitat amb menys espai. Les molècules estan més apretades i pressionen més el globus. El globus es fa petit.
Quan tapem el forat de la xeringa amb el dit i traiem l'èmbol cap a fora, l'aire de dins la xeringa és la mateixa quantitat  amb més espai. Les molècules estan més separades i pressionen menys el globus. El globus es fa gran.


Explicació científica:
La combustió és la reacció per la qual es crema un paper. Cal oxigen. Quan s'acaba l'oxigen, s'apaga la flama.
L'aire del voltant de la flama està molt calent i ocupa molt espai. Quan s'apaga la flama, l'aire del voltant es refreda i ocupa molt menys espai.
Quan introdueixo el paper amb la flama dins l'ampolla, l'aire de dins l'ampolla s'escalfa molt i ocupa molt espai. Quan tapo l'ampolla amb l'ou i s'acaba l'oxigen dins l'ampolla, s'apaga la flama i l'aire de dins l'ampolla es refreda.
Quan l'aire es refreda, ocupa molt menys espai deixant espai buit. La pressió atmosfèrica exterior empeny l'ou cap a l'espai buit que s'ha creat dins l'ampolla, que té menys pressió.


Explicació científica:
Quan inflo el globus, amb el foradet de la base de l'ampolla obert, creo un petit buit dins l'ampolla. Llavors, la pressió atmosfèrica exterior del globus és major que la de dins l'ampolla i per això, el globus es manté inflat sense nus.
Si vull desinflar el globus, he d'augmentar la pressió a l'interior de l'ampolla, deixant entrar aire i, per tant, pressió, pel foradet de la base.


Tema 4. Energia


Com funcionen les muntanyes russes? Conservació de l'energia mecànica (energia cièntica i energia potencial)






Què és l'energia termonuclear? (Fusió (Sol) i Fissió (Radioactivitat, Centrals nuclears)




Com funciona el Sol?



Albert Einstein


Tema 5. Calor i temperatura


Científics: Celsius, Fahrenheit, Kelvin.





Tema 6. Errors científics al cinema


















SORTIDA MUNTANYA DE SAL

Web de la muntanya de sal de Cardona: http://cardonaturisme.cat/ca/muntanya-sal/vall-salina-muntanya-sal-cardona/

Dossier informatiu: https://drive.google.com/open?id=0B08uG6bvx9R6bXlzZ2V4bU0tVlE

** Com es va formar la muntanya de sal de Cardona?






** La sal és menys densa que els materials del voltant. Per tant ascendeix formant una "muntanyeta" o diapir.

Diapir



** Les plaques tectòniques sofreixen falles i plegaments. A Cardona hi va haver un plegament: PLEC ANTICLINAL.






RESPON LES QÜESTIONS SEGÜENTS:

A partir del documental Quèquicom "La sal: or blanc" respon les qüestions següents: 

http://blogs.ccma.cat/quequicom.php?itemid=32220
  1. Aplicacions de la sal en els aliments
  2. Un diapir és:
  3. Hi ha un castell a Cardona perquè...
  4. Tipus de sal: (3 tipus)


5. Què han atrapat les estalactites de sal?
6. Una bòfia és:
7. Dibuixa el procés de formació de la muntanya de sal de Cardona (min. 05:22 del QQC). Escriu les paraules: dipòsit de sal, sediments, plec anticlinal.
8. El riu Cardener s'ha hagut de desviar perquè...

9. Tres tipus de sal: sal comuna (alimentació), sal potàssica (explosiu i fertilitzant agrícola), sal magnèsica. Respon de cadascuna:

9. 1 Sal comuna - sal gemma - halita (NaCl o clorur de sodi)

- Quins 2 àtoms de la taula periódica conté la fórmula?
- Quina és la fórmula química del clorur de sodi?

- Aplicacions de la sal comuna o halita (dossier + https://ca.wikipedia.org/wiki/Halita)
- Quin gust té?




9.2 . Sal potàssica o silvina (KCl o clour de potassi -potassa- )

- Quins 2 àtoms de la taula periódica conté la fórmula?
- Quina és la fórmula química del clorur de potassi?

- Aplicacions de la sal potàssica o silvina (dossier + https://ca.wikipedia.org/wiki/Silvina) (explosiu i fertilitzant agrícola)
- Quin gust té?





9.3. Sal magnèsica - carnal·lita (clorur de magnesi i de potassi hidratat)


- Quins 3 àtoms de la taula periódica conté la fórmula?
- Aplicacions de la sal magnèsica o carnal·lita (dossier  + http://www.enciclopedia.cat/EC-GEC-0088803.xml)
- Quin gust té?

10. El paisatge de la sal: dibuixa una estalactita, una estalagmita i una columna. Com es formen?








11. Què és la salmorra? Per què era important que existís al fons del riu?


12. Explica quin origen té la sal de cardona:






13. Quina diferència hi ha entre una roca i un mineral? La halita, silvita i carnal·lita són roques o minerals?



14.Quines són les propietats que permeten identificar els minerals: densitat (d= m/volum), tacte (llis, rugós), gust (salat, dolç, àcid, picant, amrag...), color, brillantor, magnestisme (capacitat d'atraure el ferro), duresa (capacitat d'un mineral per ratllar o perforar un altre material. Escala de Mohs), solubilitat  en aigua.

Més informació sobre propietats del minerals.



15. Què és la duresa i l'escala de Mohs.Quina duresa té el guix de classe? Com ho has comprovat?

 



14. A quina comarca està les mines de sal de Cardona? Quin riu passa a prop de la muntanya de Sal?





DOCUMENTALS DE CONSULTA  
Quèquicom. Sal or blanc. http://blogs.ccma.cat/quequicom.php?itemid=32220

Divendres. La muntanya de sal de Cardona.





Quèquicom. Potassa: Viatge al fons de Catalunya.





DE QUÈ EM VACUNO A 2n d'ESO?


A 2n d'ESO em vacuno de DIFTÈRIA i TÈTANUS.

https://es.wikipedia.org/wiki/Enfermedad_infecciosa

http://hipertextual.com/2014/10/pandemias

14 ANYS. Td: antitetànica i antidiftèrica de tipus adult.

Què són les vacunes?

http://vacunasaep.org/familias/preguntas-y-respuestas





TÈTANUS

https://ca.wikipedia.org/wiki/T%C3%A8tanus






DIFTÈRIA

https://ca.wikipedia.org/wiki/Dift%C3%A8ria

http://vacunasaep.org/familias/vacunas-una-a-una/vacuna-difteria






El cas del nen d'Olot mort de diftèria.

http://www.ccma.cat/324/mor-el-nen-de-sis-anys-infectat-per-difteria/noticia/2672619/

RESPECTE PEL MEDI AMBIENT

Què podem fer per al medi ambient?

L'obsolescència programada:










http://hemeroteca-paginas.lavanguardia.com/LVE05/PUB/2012/04/12/LVG201204120641LB.pdf

http://www.rtve.es/alacarta/videos/el-documental/documental-comprar-tirar-comprar/1382261/

https://www.youtube.com/watch?v=tylsU1UlUS4