Projecte "Science Fair" 2n ESO


PART 1. Els meus vídeos d'experiments

- Busqueu 1 vídeo en català i 1 vídeo en anglès d'un experiment científic (en grups de 4)
- Aquest vídeo l'haureu de presentar i ensenyar a tota la classe i fer: (no haureu de fer cap experiment, només veurem els vídeos)

-- Breu presentació
-- Explicar per què l'heu triat

Serà votat pels companys. Es votarà:

- Originalitat
- Ciència ben explicada: el vídeo serveix per entendre conceptes científics.
- Que no sigui "tostón"

Exemples de vídeos:

minut 3:38


https://www.antena3.com/programas/el-hormiguero/secciones/ciencia-marron/



https://www.antena3.com/programas/el-hormiguero/secciones/ciencia-marron/video-marron-aranas-pintadas-vida_201812045c06ff4d0cf26a2d5571480c.html

https://www.antena3.com/programas/el-hormiguero/secciones/ciencia-marron/los-10-experimentos-de-ciencia-mas-increibles-del-hormiguero_20170711596cce910cf20d3cbe8a74af.html#galeria/59650e397ed1a8e57946cdff/2




PART 2. Science show en català i en anglès

Science show en català

- Busqueu 2 experiments que haurem de fer i explicar en català (en grups de 4). Els haureu de fer davant de tota la classe. També haureu d'explicar el concepte científic que fa que l'experiment es produeixi.
- MATERIAL QUE ES TROBI A CASA. NO POT EMBRUTAR LA CLASSE. EXPERIMENT RÀPID DE FER, QUASI IMMEDIAT. Si no us surt a casa, canvieu d'experiment abans de presentar-lo a classe.  El farem sobre una taula/safata. Aquesta serà la superfície de treball.
- Prepareu un guió de com els explicareu. Mireu el model proposat a continuació.
- Feu-lo a casa i graveu-ho en vídeo abans. Abans de fer-lo davant la classe, l'haureu d'haver provat a casa. (només graveu l'experiment sense el guió)
- El dia de l'experiment heu de portar TOT el material en una safata. L'aigua porteu-la en una ampolla de plàstic.

Es valorarà:
1)  Tot el material preparat al principi
2) Polidesa en fer l'experiment i en recollir. Experiment que no embruta la classe ni malmet espais. Tot net
3)  Experiment surt a la primera ;-)
4)  Experiment divertit, espectacular, xulíssim
5)  Discurs oral dinàmic, entretingut
6) Ben explicat el concepte científic i que tothom ho entengi
7) Tothom participa per igual a l'experiment

Webs on trobar experiments que estan ben explicats científicament i que podeu fer amb materials casolans, són segurs, adequats... ;-)


Com organitzem la “posada en escena” de l’experiment?

Tot preparat a l'inici de classe.


  1. Bon dia, som el Jordi, la Maria…. Avui farem un experiment en el qual farem/barrejarem (expliquem una mica el procediment i fins i tot podem començar una mica l'experiment) ... I us volem plantejar la següent pregunta: …………
  2. Teniu alguna hipòtesi?
  3. Doncs ara us mostrarem un experiment per respondre aquesta pregunta i veure si la hipòtesi és certa.
  4. Es fa l’experiment (amb ajuda o no dels participants. Amb polidesa)
  5. Observem el resultat i el comentem al públic.
  6. I amb aquest resultat, algú sabria respondre la pregunta?
  7. I tot això ens permet explicar el concepte científic següent (molt important relacionar el concepte científic amb els resultats observats): .............
  8. I ara farem un “què hem après” (els participants fan un què hem après de l’experiment)
  9. Esperem que us hagi agradat l'experiment . Moltes gràcies per la vostra atenció!
  10. Recollim el material i deixem el lloc net per al grup següent.

Science show en anglès

- Fareu el mateix procés que a l'apartat anterior però l'explicació serà en anglès.

PART 3. CONCURS. PARTICIPEM A UN CONCURS CIENTÍFIC FENT UN PÒSTER CIENTÍFIC

Resultat d'imatges de scientific method poster board

Resultat d'imatges de scientific method poster board

Resultat d'imatges de scientific method poster board





Farem una investigació i la comunicarem amb un pòster científic. El millor pòster científic serà exposat a l'escola.

1) Què és un "Science Fair"? 

https://en.wikipedia.org/wiki/Science_fair

Science fair with a room full of projects mounted on  tri-fold display boards
Font: https://www.sciencebuddies.org/science-fair-projects/science-fair/science-fair-project-display-boards?from=Blog#samples

2) Què és un "Display board"? 

https://en.wikipedia.org/wiki/Display_board

https://www.sciencebuddies.org/blog/perfecting-the-project-display-board

https://www.sciencebuddies.org/science-fair-projects/science-fair/science-fair-project-display-boards?from=Blog#samples

3) Apartats del pòster. Aquest model us ajudarà ;-) 

https://docs.google.com/document/d/1M7MBa0KbcxXIF99KhQ1miiWWPRegpfkMbey967Q1D-M/edit?usp=sharing

Un cop tingueu el format en word i ESTIGUI CORREGIT PER LA NÚRIA I LA CHELO, caldrà imprimir 3 DIN A3. Les fotografies han de portar text associat perquè serveixin per a observar resultats i que es vegi bé el que volen explicar. El gràfic ha de contenir títol, variable independent i dependent.

Per imprimir:

  • 3 DIN A3.
1r full:
1) Pregunta. 2) Hipòtesi. 3) Variables. 4) Disseny. 4.1 Material (Foto amb noms) 4.2 Procediment.
2n full:
Títol amb la pregunta quotidiana. 5) Resultats 5.1. Fotografia QUE ES VEGI BÉ dels resultats amb text 5.2 Taula de resultats. 5.3. Gràfic
3r full:
6) Conclusions 7) Explicació científica del fenomen observat 7) Resposta a la pregunta inicial 8) Foto de l'equip de científics amb els noms
  • 2 cartolines grans que enganxarem solapades.

 4) Com s'avaluarà?

https://www.sciencebuddies.org/science-fair-projects/science-fair/science-fair-project-display-boards?from=Blog#checklist

https://www.educaixa.com/ca/-/evaluar-posteres-cientificos

5) La ciència (els models científics o maneres de pensar dels científics) ens permeten donar resposta a situacions quotidianes que desperten la nostra curiositat ;-) .


Trieu quina curiositat us interessa investigar:

Títol 1) Per què tirem sal a les carreteres quan neva?





Vídeo i explicació de l'experiment:


http://fq-experimentos.blogspot.com.es/2011/11/195-derretir-hielo-con-sal-o-con-azucar.html

Pregunta quotidiana: Per què tirem sal a les carreteres quan neva?

Pregunta científica: Com influeix la presència de sal o res (variable independent) en el grau de descongelació del glaçó d'aigua (variable dependent)?

Variables que he d'estudiar:

Variable independent: Presència de substàncies: Sal,  Res.

Variable dependent: Grau de descongelació del glaçó d'aigua: baix, mig, alt.

Variables controlades: Temps que dura l'experiment 30 minuts. Forma i massa del glaçó. Tipus de superfície on es realitza l'experiment.

Explicació científica de l'experiment:

https://elpais.com/elpais/2014/08/23/actualidad/1408818638_018170.html

http://fq-experimentos.blogspot.com.es/2011/11/195-derretir-hielo-con-sal-o-con-azucar.html

https://blogs.20minutos.es/yaestaellistoquetodolosabe/por-que-cuando-nieva-se-echa-sal-en-las-aceras-y-carreteras/

https://www.ecologiaverde.com/derretir-la-nieve-de-forma-mas-ecologica-136.html

https://www.lavanguardia.com/natural/20180108/434049894052/las-consecuencias-ocultas-de-la-sal-en-las-carreteras.html 

Resposta a la pregunta quotidiana:

Tirem sal a la carretera quan neva perquè no es formi gel. Amb la sal, baixa el punt de congelació de la neu i fa que no es formi glaç a 0ºC sinó a -6ºC. Tot i així, la sal contamina molt el medi ambient (terra, vegetació, rius, aqüífers...) i cal trobar maneres alternatives com per exemple .......  .


Títol 2) Per què es flota més al mar Mort (Jordània) que al mar Mediterrani?


Resultat d'imatges de Mar Mort Jordània

Pregunta científica: Com influeix la quantitat de sal en l'aigua (variable independent) en la flotació (variable depenent) d'un ou cuit?

Variables que he d'estudiar:

Variable independent: Presència de gens, poca, o molta sal en aigua. (O bé feu massa de sal en Kg)

Variable dependent: Flotació de l'ou: S'enfonsa, se situa enmig del got, flota.

Variables controlades: Mateix tipus d'ou (3 ous semblants), mateixa quantiat i tipus d'aigua als 3 pots, 3 pots iguals.

Vídeo i explicació de l'experiment:




http://www.edu365.cat/eso/muds/ciencies/fisica/marmort/index.htm



Títol 3) Què és millor, rentar roba de color en aigua freda o calenta, si no vols que es descoloreixi?

Pregunta científica:  Com influeix la temperatura de l'aigua (variable independent) en el grau de dissolució del colorant (variable dependent)?

Variables que he d'estudiar:

Variable independent: Temperatura de l'aigua (ºC): molt freda, temperatura ambient, molt calenta.

Variable dependent: Grau de dissolució del colorant (es dissol poc, es dissol mitjanament, es dissol molt).

Variables controlades: Temps 1 minut. Massa d'aigua. Mateix recipient. Mateix tipus i quantitat de colorant.

Vídeo i explicació de l'experiment:



http://fq-experimentos.blogspot.com.es/2009/07/difusion-de-tinta-en-agua-y-teoria.html

Science bits. Apartat "Projecte Experimenta 2n ESO". 
Tema "Un món de partícules". Expliquem apartat "Les mescles segons el model cineticocorpuscular. Temperatura i formació d'una mescla".

Títol 4Podem fer invisible un objecte?

Pregunta científica: Com influeix l'estar submergit en: oli de nadó Johnson, oli vegetal, aigua o aire (variable independent); en la invisibilitat del vidre transparent Pyrex (variable depenent) dels instruments de vidre del laboratori?

Variables que he d'estudiar:

Variable independent: Tipus de substàncies on se submergeix l'objecte: oli de nadó Johnson, oli vegetal, aigua o aire.

Variable dependent: Grau d'invisibilitat (baix, mitjà, alt)

Variables controlades: mateixos objectes de vidre transparent.

Vídeo i explicació de l'experiment:



http://www.edu365.cat/eso/muds/ciencies/fisica/invisible/index.htm


Títol 5) No vull passar calor a l'estiu dins del cotxe. Pujo a un cotxe amb la xapa de color negre o blanca?

Pregunta científica: Com influeix el color exterior de la llauna de Coca-cola - blanc o negre- (variable independent) en l'augment de la temperatura de l'aigua (variable dependent) del seu interior?

Variables que he d'estudiar:

Variable independent: Color blanc o negre de la llauna de Coca-cola.

Variable dependent: Augment de la temperatura de l'aigua de l'interior de la llauna (ºC).

Variables controlades: Temps 10 minuts. Mateix tipus de llauna de Coca-cola. Mateixos materials per fer l'experiment. Mateix temps.

Vídeo i explicació de l'experiment:




Science bits. Apartat "Projecte Experimenta 2n ESO". 
Tema "Calor i Temperatura". Expliquem apartat: Tres formes de calor. Radiació. Exercici "Calor i color".


Títol 6) Per què posem vinagre a la rentadora perquè no s'incrusti la calç de l'aigua a la rentadora?

Pregunta científica: Com influeix el tipus de substància on es fica l'ou - vinagre o aigua - (variable independent) en el grau de transformació de la closca de carbonat de calci (variable depenent)  de la closca de l'ou?

Variables que he d'estudiar:

Variable independent: Tipus de substància on es fica l'ou: vinagre o aigua.

Variable dependent:
Grau de transformació de la closca de carbonat de calci de l'ou.

Variables controlades: 2 Ous semblants, mateix volum de vinagre i aigua en els 2 pots, mateix temps.

També podeu fer 5 experiments amb 5 ous i 5 concentracions diferents de vinagre: només aigua, aigua amb poc vinagre (mL), aigua amb més vinagre (mL), aigua amb molt vinagre (mL), només vinagre (mL). En aquest cas:
Pregunta: Com influeix la concentració de vinagre (mL) (variable independent) en el grau de transformació de la closca d'ou (complet- força-poc-gens) (variable dependent)? Caldrà esperar 15 dies per poder observar els resultats.

Vídeo i explicació de l'experiment:






Títol 7Per què hem de mastegar bé els aliments?

Pregunta científica: Com influeix la presència d'enzims digestius de la saliva (variable independent) en la degradació del midó (variable dependent) del pa ratlla, en sucres?

Variables que he d'estudiar:

Variable independent: Tipus de substància amb què entra en contacte el pa ratllat: saliva o aigua.

Variable dependent: Presència o absència de midó. (Ho observem observant el canvi de coloració de l'indicador iode).

Variables controlades: Mateixa quantitat de saliva i aigua. Mateixa quantitat de pa ratllat.

Vídeo i explicació de l'experiment:

Science bits. Apartat "Projecte Experimenta 2n ESO". 
Tema "La nutrició humana". Expliquem apartat "L'obtenció de nutrients. La digestió". Exercici "El poder de la saliva". 

Títol 8) On hi ha més oxigen: a la superfície de mars i oceans o a les profunditats?

Pregunta científica: Com influeix la distància del focus de llum (variable independent) en el número de bombolles d'oxigen - fotosíntesi (variable dependent) despreses per una planta aquàtica?

Variables que he d'estudiar:

Variable independent: Distància del focus de llum (cm) de la planta aquàtica.

Variable dependent: Número de bombolles d'oxigen despreses en 1 minut.

Variables controlades: Temps de cada mesura.

Vídeo i explicació de l'experiment:

Science bits. Apartat "Projecte Experimenta 2n ESO". 
Tema "La nutrició". Expliquem apartat "Fotosíntesi i energia". Exercici "Indici de la fotosíntesi".


Resultat d'imatges de oxygen depth



Títol 9) Per que les temperatures són més extremes a les poblacions d'interior (Lleida) que a les de la costa on hi ha mar (Barcelona)?

Pregunta científica: Com influeix el tipus de substància (aigua o sorra) en l'augment de la temperatura en un temps determinat?

Variables que he d'estudiar:

Variable independent: Tipus de substància (sorra i aigua)

Variable dependent: Augment de temperatura (ºC) = temperatura final - temperatura inicial.

Variables controlades: Massa de sorra i aigua. Mateix utillatge. Mateix temps.

Vídeo i explicació de l'experiment:

Science bits. Apartat "Projecte Experimenta 2n ESO". 
Tema "Calor i Temperatura". Expliquem apartat "Efectes de la calor sobre els cossos. Canvis de temperatura i calor específica". Exercici "A la platja".


Títol 10) Per què fregim els aliments en oli i no en aigua?

Pregunta científica: Com influeix el tipus de substància -oli o aigua -(variable independent) en l'augment de temperatura (variable dependent)?

Variables que he d'estudiar:

Variable independent: Tipus de substància: Oli i aigua.

Variable dependent: Augment de la temperatura (ºC) = temperatura final - temperatura inicial.

Variables controlades: Mateixa massa d'aigua i oli. Mateix utillatge. Mateix temps.

Vídeo i explicació de l'experiment:

Science bits. Apartat "Projecte Experimenta 2n ESO". 
Tema "Calor i Temperatura". Expliquem apartat: Efectes de la calor sobre els cossos. Canvis de temperatura i calor específica. Exercici "Escalfem aigua i oli".

https://espanol.answers.yahoo.com/question/index?qid=20121015104637AAiVvUK 

https://es.answers.yahoo.com/question/index?qid=20100407100707AAYXbaq 


https://ar.answers.yahoo.com/question/index?qid=20060831154501AAzntdv


Més preguntes:

Títol 11) Tinc una taca de cera a la roba. Amb què la faig desaparèixer: aigua, detergent o alcohol?

Pregunta científica: Com influeix el tipus de substància -aigua, detergent o alcohol -(variable independent) en l'eliminació d'una taca de cera a la roba -sí, no- (variable dependent)?

Variables que he d'estudiar:

Variable independent: Tipus de substància: aigua, detergent o alcohol

Variable dependent: Eliminació de la taca de cera de la roba - sí, no-.

Variables controlades: Mateixa taca de cera, mateixa roba, mateix temps.


Exemples de pòsters científics

https://www.sciencebuddies.org/science-fair-projects/science-fair/science-fair-project-display-boards?from=Blog#samples

https://discoverexplorelearn.com/science-fair-project-idea-why-do-some-foods-mold-faster-than-others/


Science Fair Project Idea: Why Do Some Foods Mold Faster Than Others?



Resultat d'imatges de scientific method poster board




Resultat d'imatges de scientific method poster board





Resultat d'imatges de scientific method poster board

Resultat d'imatges de scientific method poster board

Resultat d'imatges de scientific method poster board



Resultat d'imatges de scientific method poster board