Tipus de transtorns mentals:
Acabem amb l'estigma:
Microdiscriminacions per salut mental. Fes el test:
La Marató TV3 2017. Malalties infeccioses.
Hola a tothom! Cada any per la MaratóTV3 dediquem unes classes a 3r d'ESO a parlar del tema de la Marató i fem alguna actuació relacionada. Aquest any ens proposen fer una actuació a l'escola per prevenir i conscienciar contra les malalties infeccioses.
Primer, ens informarem i després, decidirem quina actuació farem.
Feina pel 13/12. Si no s'acaba és de deures per dijous 14/12. No cal que copieu els enunciats. Feu frases de respostes de cada apartat que s'entenguin per si soles.
1) Què és la Marató de TV3?
http://www.ccma.cat/tv3/marato/2017/190/
2) Mira l'espot de la Marató 2017.
3) Explica què passa al vídeo. Creus que és un cas real? Quin és el nom del protagonista que mor?
4) Consula el llibre de la marató i respon:
https://issuu.com/monmarato/docs/revista_29_issuu
4.1) És un cas real, el cas que s'exposa a la Marató? Busca la història del protagonista i fes-ne un breu resum.
4.2) Al llibre surten 3 relats de 3 experiències de persones que s'han curat de malalties infeccioses gràcies a la investigació. Explica de quin microorganisme s'han infectat i com s'han curat.
5) Completa buscant informació:
5.1) Alexander Fleming va descobrir la .......... que és el fong Penicilium notatum que s'ha fet servir com a antibiòtic més endavant. Els antibiòtics combaten els ................... virus/bacteris. Això va passar l'any ..... .
5.2) Edward Jenner va descobrir la vacuna de la ......... . Les vacunes s'han de posar per prevenir les malalties causades per ..................... virus/bacteris. Això va passar l'any ..... .
6) Mira aquests 2 vídeos i explica com Fleming va descobrir la Penicilina i com Jenner va descobrir la vacuna de la verola.
7) Quin problema actual hi ha en l'ús dels antibiòtics? Creus que és urgent i important investigar en aquest camp? Llegeix els articles i respon.
https://elpais.com/elpais/2017/09/21/planeta_futuro/1506004048_715947.html
http://www.lavanguardia.com/salud/20131106/54393829713/resistencia-antibioticos-causa-25-000-muertes-cada-ano-europa.html
8) Pensa un cartell per posar a les aixetes de l'escola on hi hagi un missatge per conscienciar que rentar-se les mans prevé les malalties infeccioses. Triarem els millors cartells per enganxar. A sota posarem el logo de la marató i el tema que tracta.
Podem escriure algun dels missatges que proposen aquí:
http://www.ccma.cat/tv3/marato/les-escoles-sensibilitzen-sobre-les-malalties-infeccioses/noticia/2823796/
Imaginació i creativitat al poder! ;.)
9) 30 minuts TV3. La fi dels antibiòtics.
http://www.ccma.cat/tv3/30-minuts/
----------------------------
La Marató de TV3
"Xuleta"
(Font: Fundació ICTUS)
1) Què és l'ictus?
3) Com actuar: codi RÀPID.
Fundació ictus. http://www.fundacioictus.com/?page_id=739
Web de la marató de TV3.
Què és l'ictus?
http://www.ccma.cat/tv3/marato/
Què passa quan tenim un ictus?
El codi RÀPID.
http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/que-hem-apres-a-la-marato-tv3-sobre-lictus-i-les-lesions-medullars-i-cerebrals-traumatiques/coleccio/7372/
Hola a tothom! Cada any per la MaratóTV3 dediquem unes classes a 3r d'ESO a parlar del tema de la Marató i fem alguna actuació relacionada. Aquest any ens proposen fer una actuació a l'escola per prevenir i conscienciar contra les malalties infeccioses.
Primer, ens informarem i després, decidirem quina actuació farem.
Feina pel 13/12. Si no s'acaba és de deures per dijous 14/12. No cal que copieu els enunciats. Feu frases de respostes de cada apartat que s'entenguin per si soles.
1) Què és la Marató de TV3?
http://www.ccma.cat/tv3/marato/2017/190/
2) Mira l'espot de la Marató 2017.
3) Explica què passa al vídeo. Creus que és un cas real? Quin és el nom del protagonista que mor?
4) Consula el llibre de la marató i respon:
https://issuu.com/monmarato/docs/revista_29_issuu
4.1) És un cas real, el cas que s'exposa a la Marató? Busca la història del protagonista i fes-ne un breu resum.
4.2) Al llibre surten 3 relats de 3 experiències de persones que s'han curat de malalties infeccioses gràcies a la investigació. Explica de quin microorganisme s'han infectat i com s'han curat.
5) Completa buscant informació:
5.1) Alexander Fleming va descobrir la .......... que és el fong Penicilium notatum que s'ha fet servir com a antibiòtic més endavant. Els antibiòtics combaten els ................... virus/bacteris. Això va passar l'any ..... .
5.2) Edward Jenner va descobrir la vacuna de la ......... . Les vacunes s'han de posar per prevenir les malalties causades per ..................... virus/bacteris. Això va passar l'any ..... .
6) Mira aquests 2 vídeos i explica com Fleming va descobrir la Penicilina i com Jenner va descobrir la vacuna de la verola.
7) Quin problema actual hi ha en l'ús dels antibiòtics? Creus que és urgent i important investigar en aquest camp? Llegeix els articles i respon.
https://elpais.com/elpais/2017/09/21/planeta_futuro/1506004048_715947.html
http://www.lavanguardia.com/salud/20131106/54393829713/resistencia-antibioticos-causa-25-000-muertes-cada-ano-europa.html
8) Pensa un cartell per posar a les aixetes de l'escola on hi hagi un missatge per conscienciar que rentar-se les mans prevé les malalties infeccioses. Triarem els millors cartells per enganxar. A sota posarem el logo de la marató i el tema que tracta.
Podem escriure algun dels missatges que proposen aquí:
http://www.ccma.cat/tv3/marato/les-escoles-sensibilitzen-sobre-les-malalties-infeccioses/noticia/2823796/
Imaginació i creativitat al poder! ;.)
9) 30 minuts TV3. La fi dels antibiòtics.
http://www.ccma.cat/tv3/30-minuts/
----------------------------
La Marató de TV3
"Xuleta"
(Font: Fundació ICTUS)
1) Què és l'ictus?
Un ictus és una malaltia ocasionada per una alteració sobtada de la circulació de la sang al cervell. Aquesta alteració consisteix en el taponament o trencament d’una artèria, que fa que no arribi sang a una part del cervell o que aquest quedi negat de sang. Això provoca que les cèl·lules cerebrals morin.
Actuar ràpidament és imprescindible per minimitzar o eliminar les seqüeles.
2) Com saber si tenim un ictus (símptomes)?
Una característica principal de l’ictus és que els signes i símptomes apareixen de forma sobtada. Hi ha 5 signes que ens poden ajudar a identificar un ictus:
- L’afectació sobtada de la VISIÓ en un o tots dos ulls.
- La pèrdua sobtada de la FORÇA a un braç, una cama o ambdós.
- L’aparició sobtada de problemes per PARLAR i/o ENTENDRE el que ens diuen.
- L’aparició sobtada de DESEQUILIBRI o INESTABILITAT.
- L’aparició sobtada de MAL DE CAP.
3) Com actuar: codi RÀPID.
Qualsevol persona pot sospitar d’un ictus fàcilment, aplicant la maniobra RÀPID:
- RIURE: Aquesta maniobra ens mostrarà si la persona té dificultats per moure els músculs de la cara i si torça la boca cap a un costat.
- AIXECAR els braços: Aquesta maniobra mostrarà si hi ha debilitat o paràlisi d'aguna extremitat superior.
- PARLAR: Ens mostrarà si la persona té problemes per parlar correctament o per entendre el que li diem.
Si té algun d'aquests símptomes
4. ICTUS!
5. DE PRESSA! TRUCA AL 112
Fundació ictus. http://www.fundacioictus.com/?page_id=739
Web de la marató de TV3.
Què és l'ictus?
http://www.ccma.cat/tv3/marato/
Què passa quan tenim un ictus?
El codi RÀPID.
http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/que-hem-apres-a-la-marato-tv3-sobre-lictus-i-les-lesions-medullars-i-cerebrals-traumatiques/coleccio/7372/