Vols fer experiments i saber-ne l'explicació científica? Aquests webs t'ajudaran:
APRENC PERQUÈ VULL*
*Títol inspirat en el llibre de J. Vergarahttp://www.curiositats.cat/
EL DISSENY EXPERIMENTAL
Apartats de l'informe de disseny experimental treballat a classe. Clica aquí.Per ser un bon científic/a, has de dominar el disseny experimental. Clica aquí!
Com fer l'informe de disseny experimental. Clica aquí.
Com fer un gràfic linial. Com fer un gràfic de barres.
Com triar si fer un gràfic de barres o un gràfic linial. Variable contínues i discretes. Clica aquí.
Science-bits: http://www.science-bits.com/
EXCUSIÓ AL RIU
1) Tríptic del lloc on anem. Quina és la comarca i la ciutat més propera al lloc que anem a estudiar? (Vic, Osona)
http://www.museudelter.cat/upload/public/fitxers/CERM/desplegable_gambires_def.pdf
2) On estan els menadres i illes de les Gambires i Gallifa? Digues el nom del poble més proper. Mireu el tríptic.
3) El riu Ter. On neix? On desemboca?
4) Què són els purins? Quins problemes ocasionen a les fonts de la plana de Vic (Osona)?
5) Quina relació hi ha entre els purins i la contaminació per nitrats?
6) Per què estan contaminades les fonts del lloc on anem?
7) Què és un indicador ecològic biològic? Què és l'índex BMWP (Biological Monitoring Working Party)? (Macroinvertebrats aquàtics)
9) Vídeo El escarabajo verde. "Empapados en purin". Aquí.
Índex
BIOLOGIA I GEOLOGIA
Tema 1. Alimentació i nutricíó. Bons hàbits d'alimentació.
Tema 3. La relació: Sistema nerviós, Sistema hormonal o endocrí, Drogues.
Tema 4. Sistema immunitari o defenses.
Tema 4. La reproducció. Sexualitat. La SIDA. MTS.
Tema 5. Ecosistemes. Xarxes tròfiques.
Tema 6. Talls geològics. Els fòssils. Corbes de nivell.
FÍSICA I QUÍMICA
Tema 7. Química. La taula periòdica. L'àtom. Elements i compostos. Densitat. Reaccions químiques.
Tema 8. Física. Forces. Gravetat. Magnetisme. Electricitat.
Tema 1. Alimentació i nutrició
1) Quins nutrients hi ha i quines funcions fan
2) La piràmide dels aliments
3) La dieta mediterrània
4) IMC. Índex de massa corporal
5) DET. Despesa energètica total
6) TCA. Transtorns de comportament alimentari
7) ANORÈXIA
8) Quèquicom. Nutrició: buscant l'equilibri.
9) Saps el que menges?
10) SUCRES. Diabetis. Coca-cola. Xuxeries.
11) SuperSize Me
12) MENJAR ESCOMBRARIES. GREIXOS SATURATS I GREIXOS TRANS. Colesterol
13) SAL. Arterosclerosi. Hipertensió
14) BEGUDES ENERGÈTIQUES. Cafeïna
15) ALIMENTS LIGHT. I ADDITIUS
16) ELS ALIMENTS INTEGRALS i de gra sencer
17) Peix blau o peix blanc
18) Risc cardiovascular
1) Quins nutrients hi ha i quines funcions fan.
2) La piràmide dels aliments.
Tema 1. Alimentació i nutrició
1) Quins nutrients hi ha i quines funcions fan
2) La piràmide dels aliments
3) La dieta mediterrània
4) IMC. Índex de massa corporal
5) DET. Despesa energètica total
6) TCA. Transtorns de comportament alimentari7) ANORÈXIA
8) Quèquicom. Nutrició: buscant l'equilibri.
9) Saps el que menges?
10) SUCRES. Diabetis. Coca-cola. Xuxeries.
11) SuperSize Me
12) MENJAR ESCOMBRARIES. GREIXOS SATURATS I GREIXOS TRANS. Colesterol
13) SAL. Arterosclerosi. Hipertensió
14) BEGUDES ENERGÈTIQUES. Cafeïna
15) ALIMENTS LIGHT. I ADDITIUS
16) ELS ALIMENTS INTEGRALS i de gra sencer
17) Peix blau o peix blanc
18) Risc cardiovascular
1) Quins nutrients hi ha i quines funcions fan.
2) La piràmide dels aliments.
3) La dieta mediterrània
Què és? Quins beneficis té? Aquí, aquí.
4) IMC. Índex de massa corporal. Càlcul del teu IMC (Índex de massa corporal). Clica aquí.
Kcal per edats. Clica aquí.
Amb quina activita física cremes més Kcal? Esbrina-ho aquí.
6) TCA. Transtorns de comportament alimentari
Veritable/Fals:
Què és? Quins beneficis té? Aquí, aquí.
4) IMC. Índex de massa corporal. Càlcul del teu IMC (Índex de massa corporal). Clica aquí.
Kcal per edats. Clica aquí.
Amb quina activita física cremes més Kcal? Esbrina-ho aquí.
6) TCA. Transtorns de comportament alimentari
Veritable/Fals:
1. L'anorèxia i la bulímia són els
únics TCA
2. L'anorèxia és el trastorn més
freqüent
3. Sempre que algú pateix un TCA està
molt prim
4. Els TCA no es curen mai del tot
5. Algú que pateix un TCA el té perquè
"ho ha buscat"
6. Els TCA són cosa només de noies
joves
7. Els afartaments propis de la bulímia
i el trastorn per afartament són un problema de força de voluntat
Troba la resposta a:
Google www.acab.org Associació contra l’anorèxia i la
bulímia
1) Què són els TCA:
http://www.acab.org/ca/que-son-els-trastorns-de-la-conducta-alimentaria
2) Resposta a V/F:
http://www.acab.org/ca/que-son-els-trastorns-de-la-conducta-alimentaria/creences-falses-sobre-els-trastorns-de-la-conducta-alimentaria
3) Quins altres TCA hi ha diferents de l’anorèixa i la bulímia?
7) ANORÈXIA
1. L'anorèxia i la bulímia són els
únics TCA
2. L'anorèxia és el trastorn més
freqüent
3. Sempre que algú pateix un TCA està
molt prim
4. Els TCA no es curen mai del tot
5. Algú que pateix un TCA el té perquè
"ho ha buscat"
6. Els TCA són cosa només de noies
joves
7. Els afartaments propis de la bulímia
i el trastorn per afartament són un problema de força de voluntat
Troba la resposta a:
Google www.acab.org Associació contra l’anorèxia i la
bulímia
1) Què són els TCA:
http://www.acab.org/ca/que-son-els-trastorns-de-la-conducta-alimentaria
2) Resposta a V/F:
http://www.acab.org/ca/que-son-els-trastorns-de-la-conducta-alimentaria/creences-falses-sobre-els-trastorns-de-la-conducta-alimentaria
3) Quins altres TCA hi ha diferents de l’anorèixa i la bulímia?
Els guapos són els raros. Manel. Clica aquí.
Els guapos són els raros. Manel. Clica aquí.
8) Quèquicom. Nutrició: buscant l'equilibri. Minut 16:00 .
9) Saps el que menges?
Article: "Tots els problemes de salut vénen de menjar malament". Clica aquí.
Article: "L'engany dels aliments saludables". Clica aquí.
10) SUCRES
Articles de premsa:
"El mundo contra el imperio del azúcar". El periódico.
"El poder en la sombra de la indústria del azucar". El periódico.
"Litros de azúcar corren por tus venas". El mundo.
Sucre, dopamina i síndrome d'abstinència. Clica aquí.
L'estevia com a edulcorant natural: una alternativa al sucre. Pros i contres.
"Xuxeries". Què mengem? Clica aquí, aquí.
Raona si la coca-cola és un aliment saludable. aquí
Massa consum de sucres:
OMS. Consumo de azúcar: no debe aportar más del 10% de las calorías diarias tanto en niños como en adultos. Para una dieta de 2.000 calorías, son unos 50 gramos de azúcar, el equivalente a unas 12 cucharillas de café. La media en Europa occidental ronda los 100 gramos, por lo que la reducción debería de ser de la mitad del consumo medio. (Font: http://elpais.com/elpais/2015/03/04/ciencia/1425492900_302754.html)
Què és la diabetis? Aquí. Aquí.
9) Saps el que menges?
Article: "Tots els problemes de salut vénen de menjar malament". Clica aquí.
Article: "L'engany dels aliments saludables". Clica aquí.
10) SUCRES
Articles de premsa:
"El mundo contra el imperio del azúcar". El periódico.
"El poder en la sombra de la indústria del azucar". El periódico.
"Litros de azúcar corren por tus venas". El mundo.
Sucre, dopamina i síndrome d'abstinència. Clica aquí.
L'estevia com a edulcorant natural: una alternativa al sucre. Pros i contres.
"Xuxeries". Què mengem? Clica aquí, aquí.
Raona si la coca-cola és un aliment saludable. aquí
Massa consum de sucres:
OMS. Consumo de azúcar: no debe aportar más del 10% de las calorías diarias tanto en niños como en adultos. Para una dieta de 2.000 calorías, son unos 50 gramos de azúcar, el equivalente a unas 12 cucharillas de café. La media en Europa occidental ronda los 100 gramos, por lo que la reducción debería de ser de la mitad del consumo medio. (Font: http://elpais.com/elpais/2015/03/04/ciencia/1425492900_302754.html)
Què és la diabetis? Aquí. Aquí.

Què és la diabetis? Aquí. Aquí.

11) SuperSize Me. Per reflexionar sobre el menjar escombraries i el seu perjudici per a la salut:
Inici fins min.26:00 / Minut 31:00 Adolescent. / min. 44:40 publicitat /min. 49:55 1r anàlisi sang /
51:00 menjar escoles adolescent /1:06: 00 3r anàlisi de sang / 1: 11: 09 addicció xocolata /
1:15: 56 Baypass gàstrico / 1: 30 :40 efectes salut
11) SuperSize Me. Per reflexionar sobre el menjar escombraries i el seu perjudici per a la salut:
Inici fins min.26:00 / Minut 31:00 Adolescent. / min. 44:40 publicitat /min. 49:55 1r anàlisi sang /
51:00 menjar escoles adolescent /1:06: 00 3r anàlisi de sang / 1: 11: 09 addicció xocolata /
1:15: 56 Baypass gàstrico / 1: 30 :40 efectes salut
12) MENJAR ESCOMBRARIES. GREIXOS SATURATS I GREIXOS TRANS. Colesterol
12) MENJAR ESCOMBRARIES. GREIXOS SATURATS I GREIXOS TRANS. Colesterol
Quantes calories té un Big Mac? aquí
Raona si el "donut" és un aliment saludable. aquí
Patates chips: Bossa gran: 170 g. Bossa petita 60 g.
Les patates "xips". "Lo que de verdad le dice una bolsa de patatas (y usted no quiere saber).". Clica aquí.
Massa greixos saturats i massa greixos "trans" o hidrogenats:
Patates chips: Bossa gran: 170 g. Bossa petita 60 g.
Les patates "xips". "Lo que de verdad le dice una bolsa de patatas (y usted no quiere saber).". Clica aquí.
Massa greixos saturats i massa greixos "trans" o hidrogenats:
"El consumo excesivo de grasas saturadas puede producir problemas en la salud, en especial,enfermedadesmetabólicas como hipercolesterolemia,hipertrigliceridemia, obesidad, diabetes, etc. Pero además de los ácidos grasos saturados, se pueden nombrar otro tipo de grasas: las grasas trans.
Este componente puede ser incluso más peligroso que las grasas saturadas. Se obtiene inyectando hidrógeno a algunos aceites vegetales con el objetivo de convertirlas en sólidas. Son las más utilizadas por la industria alimenticia principalmente por dos razones: aportan a los alimentos un mejor sabor y textura, abaratan los costes de producción.
Las grasas trans se encuentran en una gran variedad de alimentos, como por ejemplo: snacks salados, bollería industrial, alimentos preelaborados, comidas rápidas, galletas, margarinas." Font: http://www.abajarcolesterol.com/grasas-trans-peligrosas-para-la-salud/
COLESTEROL
13) SAL
Massa consum de sal:
Los españoles toman de media 9,8 gramos de sal al día, según el Libro Blanco de la Nutrición de la Federación Española de Nutrición (FEN) que se presentó a primeros de mes. Esta cantidad es prácticamente el doble que los 5 gramos (una cucharada sopera) que recomienda laOrganización Mundial de la Salud (OMS). (Font: http://sociedad.elpais.com/sociedad/2013/03/22/actualidad/1363974959_124733.html)
14) BEGUDES ENERGÈTIQUES
Què diferencia un Red Bull d'un Aquarius? Aquí.
Què és la "taurina" del Red Bull i altres begudes energètiques? Clica aquí. Compte amb begudes energètiques. Clica aquí, aquí, aquí


15) ALIMENTS LIGHT. I ADDITIUS
Aliments light. Compte amb els additius! Clica aquí.

16) ELS ALIMENTS INTEGRALS
Els beneficis dels grans sencers i la fibra. Beneficis. Clica aquí, aquí.
17) Peix blau o peix blanc.
"El consumo excesivo de grasas saturadas puede producir problemas en la salud, en especial,enfermedadesmetabólicas como hipercolesterolemia,hipertrigliceridemia, obesidad, diabetes, etc. Pero además de los ácidos grasos saturados, se pueden nombrar otro tipo de grasas: las grasas trans.
Este componente puede ser incluso más peligroso que las grasas saturadas. Se obtiene inyectando hidrógeno a algunos aceites vegetales con el objetivo de convertirlas en sólidas. Son las más utilizadas por la industria alimenticia principalmente por dos razones: aportan a los alimentos un mejor sabor y textura, abaratan los costes de producción.
Las grasas trans se encuentran en una gran variedad de alimentos, como por ejemplo: snacks salados, bollería industrial, alimentos preelaborados, comidas rápidas, galletas, margarinas." Font: http://www.abajarcolesterol.com/grasas-trans-peligrosas-para-la-salud/COLESTEROL
13) SAL
Massa consum de sal:
Los españoles toman de media 9,8 gramos de sal al día, según el Libro Blanco de la Nutrición de la Federación Española de Nutrición (FEN) que se presentó a primeros de mes. Esta cantidad es prácticamente el doble que los 5 gramos (una cucharada sopera) que recomienda laOrganización Mundial de la Salud (OMS). (Font: http://sociedad.elpais.com/sociedad/2013/03/22/actualidad/1363974959_124733.html)
14) BEGUDES ENERGÈTIQUES
Què diferencia un Red Bull d'un Aquarius? Aquí.
Què és la "taurina" del Red Bull i altres begudes energètiques? Clica aquí. Compte amb begudes energètiques. Clica aquí, aquí, aquí


15) ALIMENTS LIGHT. I ADDITIUS
Aliments light. Compte amb els additius! Clica aquí.

16) ELS ALIMENTS INTEGRALS
Els beneficis dels grans sencers i la fibra. Beneficis. Clica aquí, aquí.
17) Peix blau o peix blanc.
18) Risc cardiovascular. Què és? Aquí.
Què són els factors de risc cardiovascular? Aquí.
Calcula el teu risc cardiovascular. Aquí.
Preguntes de CB:
1) Des del punt de vista nutricional, els aliments prohibits contenen pocs nutrients "saludables" i molts nutrients "perjudicials.". Els greixos que contenen són els saturats o trans, perjudicials per a l'organisme. Els sucres són els sucres refinats, pocs saludables. Les pastes salades ens aporten un escés de sal (minerals sodi i clorur) que no necessitem.
Marqueu al gràfic el valor de l'Enric i el Carles.
2) Contenen lípids insaturats o saludables: l'oli d'oliva, el greix del peix blau. Necessari per a l'organisme.
Contenen lípids saturats: les patates fregides, mantega de porc. Prendre esporàdicament.
Conten lípids trans o hidrogenats: la brioixeria industrial. No se n'ha de prendre.
Contenen colesterol: els aliments que contenen greixos de tipus animal (embotit i carns vermelles). No se n'ha de prendre.
Fer exercici regularment també prevé el colesterol.
3) Observo el gràfic i obtinc:
Enric 5/1000 = 0,5/100= 0,5% de probabilitat de patir un atac de cor.
Carles 40/1000 = 4/100 = 4% de probabilitat de patir un atac de cor.
0,5 % x 8 = 4 %. El Carles té 8 vegades més probabilitat de patir un atac de cor que l'Enric. (4:0,5=8)
El nivell alt de colesterol provoca la formació de plaques a les parets de les artèries i dificulta la circulació de la sang. Augmenta el risc d'ictus, infart coronari i arteriosclerosi.
4) No és encertat prendre cap tipus de lípid. Els lípids insaturats són un nutrient necessari per a les nostres cèl·lules ja que són una reserva d'energia i componen la membrana cel·lular.
TEMA 2. NUTRICIÓ. APARELL DIGESTIU, RESPIRATORI, CIRCULATORI, EXCRETOR.
1) Aparell digestiu
2) Aparell respiratori
Model per simular la relació entre el diafragma i els pulmons. Clica aquí.
Com funcionen els pulmons:
EL TABAC
Treball sobre el tabac. Documents per imprimir. Clica aquí.
Què en penses del següents anunci?
Quèquicom del tabac. "Fumar, matar a distància":
Idees del documental. Clica aquí.
3) Aparell circulatori
Recorregut d'una gota de sang:
sang rica en CO2 i pobra en O2 entra al cor per vena cava a aurícula dreta - vàlcula tricúspide - ventricle dret - artèria pulmonar - als pulmons agafa O2 i deixa CO2 - sang rica amb O2 entra al cor per vena pulmonar a aurícula esquerra - vàlvula mitral - ventricle esquerra - surt per artèria aorta i arriba a tots els òrgans del cos - als capil·lars sanguinis es realitza l'intercanvi de gasos (deixa O2 i agafa CO2) - les venes porten sang rica en CO2 i arriben al cor per vena cava ....
Com funciona el cor. Clica aquí, aquí.
4) Aparell excretor
Com funciona el cor. Clica aquí, aquí.
Tema 3. La relació en l'ésser humà. Sistema nerviós, sistema hormonal i sistema immunitari. Drogues
SISTEMA NERVIÓS
ENCÈFAL
Com funciona el cervell
Arquitectura del cervell
El cervell adolescent.
"Sin la insensatez adolescente nos habríamos extinguido"!
http://www.unav.edu/servicio/comunicacioncientifica/cerebroadolescente
ULL
DROGUES
1) Conceptes generals.
1.1 Webs de referència
http://www.hablemosdedrogas.org/ca/inicio
Creus que ja ho saps tot sobre les drogues? Aquí
http://controles.diba.cat/professionals/informacio-sobre-drogues/conceptes-basics
http://www.elmundo.es/elmundosalud/2013/02/07/noticias/1360265743.html
1.2 LA BALA DE L'ADDICCIÓ
Quèquicom. La bala de l'addició.
Després de veure el documental sobre les drogues "La bala de l'addicció", respon:
1) Què han trobat els científics al Llobregat i què ens indica?
2) És cert que hi ha drogues dures i toves?
3) Són afrodisíaques les drogues?
4) El Dr. Maldonado diu que l'addicció és una malaltia. Estan malalts, per tant, els fumadors?
5) Totes les drogues afecten el cervell?
6) Quin serà l'objectiu principal d'una persona addicte? Com es veurà afectada la seva vida i les seves relacions?
7) Quins "antídots" familiars i personals hi pot haver contra l'addicció a les drogues? Comunicació....
8) Explica l'exemple de la balança i l'equilibri emocional. Fes un dibuix.
9) Explica l'exemple de les boles de billar i les drogues. Fes un dibuix.
10) Explica l'exemple de la paella foradada i les drogues. Fes un dibuix.
11) Per què els virus no solen afectar el cervell? Què el protegeix?
12) Quant temps tarda una droga en arribar al cervell?
13) Quines característiques té l'adolescència actual que promou al consum de drogues, "botellón"? Què proposes per canviar aquesta realitat?
14) DROGUES NO perquè....
1.3 LES DROGUES I LA SINAPSI
Per tal que els impulsos nerviosos es transmetin, les neurones estableixen connexions
unes amb les altres de manera que les ramificacions terminals de l’axó d’una neurona es
connecten amb les dendrites de la neurona següent.
De totes maneres no s’arriben a tocar! Aquestes connexions s’anomenen sinapsis.
Les drogues són substàncies psicoactives que modifiquen les percepcions sensorials, les
sensacions, l’estat d’ànim, ... El seu principal mecanisme d’actuació és modificar el pas dels neurotransmissors en la sinapsi.
Una dependència és una malaltia del cervell que fa que aquest necessiti la droga per funcionar i, per tant, que la persona senti la necessitat de consumir-ne encara que això li comporti conseqüències negatives. Quan es depèn d’una droga, poder-la consumir esdevé prioritari i s’anteposa a tot allò que abans era important per a la persona, i això provoca canvis en la relació amb el seu entorn.
Quan parlem de drogues, el fet que una persona desenvolupi tolerància a una droga significa que el seu cos s’ha acostumat a la substància i als efectes que té sobre el funcionament del seu cervell, i per això no els percep. Quan això passa, la persona necessita cada vegada més quantitat de substància per tal de notar els efectes que abans aconseguia amb quantitats més petites.
La síndrome d'abstinència és el conjunt de reaccions físiques o corporals que succeeixen quan una persona amb addicció a una substància (alcohol o begudes amb etanol, tabac o altres drogues) deixa de consumir-la.
1.5 RESOL ELS SEGÜENTS CASOS PRÀCTICS:
Cas pràctic 1)
La síndrome d'abstinència és el conjunt de reaccions físiques o corporals que succeeixen quan una persona amb addicció a una substància (alcohol o begudes amb etanol, tabac o altres drogues) deixa de consumir-la.
1.5 RESOL ELS SEGÜENTS CASOS PRÀCTICS:
Cas pràctic 1)
Cas pràctic 2)
Cas pràctic 3)
1.6 ELS PORROS O CÀNNABIS
¿Por qué la pérdida de memoria se asocia al cannabis?
Sobre el cànnabis, respon:
1) Quines són les drogues legals i il·legals més consumides a espanya?
2) És correcte científicament dir que tens el "vici"de fumar porros? Per què és més adequat parlar d'addicció?
3) És l'addicció una malaltia? Per què?
4) Quin és el factor que fa que una persona tingui el risc més alt de tenir greus problemes amb les drogues?
5) Espanya és el líder en consum mundial de ..... .
6) El consum de cànnabis té un efecte negatiu en la ....... .
7) Hi ha una relació entre consum de cànnabis i les crisis psicòtiques?
8) Legalitzar el cànnabis és un tema propi de la ciència?
9) Dir que el cànnabis és una droga d'abús que provoca una malaltia anomenada addició, és una frase objectiva? Per què?
10) "Fumar porros no és dolent perquè de vegades la marihuana es fa servir com a medicament". Dóna la teva opinió sobre aquesta afirmació.
11) "Fumar porros no és dolent perquè la marihuana és una planta natural". Dóna la teva opinió sobre aquesta afirmació.
12) Com es diuen les substàncies naturals que tenim al nostre cos, semblants al principi actiu del cànnabis?
13) Quins efectes tenen els cannabinoides produïts pel propi cos, sobre la nostra memòria? Per què són beneficiosos?
14) Com actuen sobre la nostra memòria els cannabinoides externs, quan fumo un porro? Per què són perjudicials?
15) Si es fuma un porro el diumenge, es tenen principis actius al teu cos, el dilluns? Pot influir això en l'estudi? Tens principis actius al teu cos, al cap d'una setmana?
1.7 L'ALCOHOL
La muerte de Laura y los otros niños de 12 años con intoxicación etílica. Aquí. Veig-Penso-Em pregunto
"Mor una nena de 12 anys per un coma etílic en uns festa de Halloween". Aquí. Adolescents i alcohol.
Repon les qüestions sobre els efectes de l'alcohol:
1) Quines estructures del cervell afecta l'alcohol?
2) Quina regió del cervell afecta l'alcohol?
3) Quins efectes té una borratxera sobre els ronyons i la bufeta de l'orina, sobre el fetge i sobre el cervell?
4) Per què quan tenim ressaca hem de beure molta aigua? Què hem d'hidratar? És aconsellable beure cafè o més alcohol per treure la ressaca?
5) Per què el consum excessiu d'alcohol dues vegades al mes (o més), en menors de 20 anys, afecta el cervell?
Com afecta l'alcohol al cervell d'un estudiant? Aquí,
Com afecta l'alcohol al cervell d'un estudiant? Aquí,

2) Treball sobre les drogues:
TRIA UNA DROGA A:
http://www.hablemosdedrogas.org/ca/home
Treball: Droga ........................................ . (Màxim 12 diapositives: 10 + portada + índex).
- Origen i història.
- Usos medicinals.
- Com es consumeix.
- Tipus de droga: depressora, narcòtica, estimulant, al·lucinògena. (p. 28 science-bits)
- Com actua en l'organisme.
- Efectes immediats.
- Riscos per a la salut.
- Exemple amb un dibuix de com la droga afecta els neurotransmissors del cervell.
- Vídeo curt del youtube per prevenir el consum de la droga que tracteu.
- Webs consultades: escriu l'adreça de les webs consultades (informació, imatges). IMPRESCINDIBLE.
Dia 1(triem droga i recollim informació) - Dia 2, 3 (Fem el Power Point a l'aula. Porteu portàtils, pen drive i auriculars)- Dia 4 (Acabem el el Power Point a l'aula i assagem les presentacions orals. Porteu portàtils, pen drive i auriculars)- Dia 5(Presentem el Power Point).
Compte: a cada diapositiva: 1 imatge, poc text organitzat en idees i paraules clau en negreta. A l'exposició oral heu d'explicar i saber de memòria el que direu NO PODEU LLEGIR EL POWER POINT!!!).
3) DEBAT
Poseu-vos per grups i discutiu què contestaríeu a aquestes persones si participéssiu en el debat.
SISTEMA HORMONAL
http://www.aula2005.com/html/cn3eso/15endocri/15endocri.htm
1) Què em passa doctor/a?
Resol els següents casos
indicant quina glàndula del sistema endocrí/hormonal no funciona
correctament i quina hormona no s’està secretant correctament: (Consulta
interactivitat pàgina 22 Science-bits)
Cas 1. L’Iván té
problemes en la regulació de la pressió sanguínia i el balanç d’aigua a l’organisme.
Cas 2. La Laura té
problemes de son i el seu cos no està ben adaptat al cicle dia/nit.
Cas 3. El Marc té uns
nivells de glucosa en sang més alts del normal.
Cas 4. La Laia té uns
nivells anormals de calci a la sang.
Cas 5. La Maria té
una regla molt irregular i moltes vegades no li ve quan tocaria.
Cas 6. El Pol té
problemes en el metabolisme i creixement.
Cas 7. El Joan s’ha
fet un estudi i la seva producció d’espermatozoides és molt inferior a la
normal.
Cas 8. L’Anna mostra
una reacció anormal a les situacions de perill: el seu cos no genera una
resposta efectiva.
Cas 9. El Fèlix no
mebabolitza correctament els glúcids els lípids i les proteïnes.
2) A
continuació completa a la llibreta la taula següent:
Òrgan
|
Hormona que secreta
|
Funció de l’hormona a l’organisme
|
Hipotàlem
|
||
Hipòfisi
|
||
Tiroide
|
||
...
|
3) Com
actua el teu cos, les teves glàndules endocrines i les teves hormones en els
casos següents: (fes un esquema)
- Quan es produeixen canvis al teu cos a l'adolescència.
- Quan et trobes en una situació de perill.
- Quan acabes de menjar i a la teva sang hi ha més glucosa del normal.
SISTEMA IMMUNITARI
Com funcionen les nostres defenses?
Bacteri- antibiòtic
Vacuna - virus (o bacteri que allibera toxines perjudicials. Exemple: diftèria, tètanus)
Com funcionen els antibìòtics?
http://vacunasaep.org/familias/preguntas-y-respuestas

Saps contra què estàs vacunat/ada?
http://vacunasaep.org/familias/vacunas-una-a-una
http://www.who.int/topics/es/
14 ANYS. Td: antitetànica i antidiftèrica de tipus adult.
TÈTANUS
https://ca.wikipedia.org/wiki/T%C3%A8tanus
DIFTÈRIA
https://ca.wikipedia.org/wiki/Dift%C3%A8ria
http://vacunasaep.org/familias/vacunas-una-a-una/vacuna-difteria


http://www.ccma.cat/324/mor-el-nen-de-sis-anys-infectat-per-difteria/noticia/2672619/
Malalties infeccioses
https://es.wikipedia.org/wiki/Enfermedad_infecciosa
Malalties infeccioses
Legionel·losi a Mollet del Vallès (2016)
http://web.gencat.cat/ca/actualitat/detall/Legionellosi-a-Mollet-del-Valles
LES PANDÈMIES DE LA HUMANITAT
http://hipertextual.com/2014/10/pandemias
La història de l'Ebola
Virus Zika
Pesta bubònica o pesta negra
http://www.nationalgeographic.com.es/articulo/historia/grandes_reportajes/7280/peste_negra_epidemia_mas_mortifera.html
http://ca.wikipedia.org/wiki/Pesta_negra
Qui és qui en la història de les malalties?Pesta bubònica o pesta negra
http://www.nationalgeographic.com.es/articulo/historia/grandes_reportajes/7280/peste_negra_epidemia_mas_mortifera.html
http://ca.wikipedia.org/wiki/Pesta_negra
MALÀRIA
MALALTIA DE LA SON
Galè
de Pèrgam
i
els
“4 humors
hipocràtics:
sang, bilis
groga,
bilis
negra
i
flegma”.
150 i
200 dC
(Galè. Metge grec 129-200 dC)
Experiment de Franceso Redi al 1668 i la teoria de la generació espontània (Redi. Metge, naturalista, fisilògeg i literat italilà 1626 -1697)
L’experiment de Jenner i les vacunes 1796 (Jenner. Investigador, metge rural i poeta Anglaterra 1749 – 1823)
John Snow i l’estudi de la transmissió del còlera al 1854 (Snow. Metge Anglaterra 1813-1858)
La prova de Pasteur 1850 i 1860 (Pasteur. Químic francès 1822-1895). Pasteurització. Vacuna contra la ràbia.
Koch i el descobriment del bacil de la tuberculosi 1882. (Koch. Metge alemany
1843-1910)
Fleming i el descobriment de la penicilina 1928. Antibiòtics (Fleming. Científic escocès
1881-1955)
Els microorganismes en el nostre cos.
Un anàlisi censa el 2 Kg de microbis que tenim al cos
Article "Yo y mi desodorante".Què és la suor? Bacteris i mala olor
Visualitza el següent documental de 5 minuts i dóna la teva opinió sobre la relació de la vida humana amb els microorganismes. És beneficiosa? És perjudicial?. Microxerrada de 5 minuts: Your body is a planet http://vimeo.com/13874653
Vídeo de 3 minuts. La nostra biodiversitat interna. http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=61796&p_ex=microorganismes
http://en.wikipedia.org/wiki/Composition_of_the_human_body
http://www.poramoralaciencia.com/2013/12/10/el-universo-invisible-de-la-microbiota-humana/
Vídeo 30 minuts. Microorganismes, el món petit. http://blogs.tv3.cat/quequicom.php?itemid=35982
Al·lèrgies
https://textlagalera.wordpress.com/2016/05/05/la-noticia-de-la-setmana-la-primavera-el-nas-altera/
Quèquicom. Bacteris: de l'intestí a Mart
PRÀCTICA MANS NETES
https://docs.google.com/document/d/10HPRKFN30LVBCNJHqkZmyXybhMRdKVv4rdP4mgayYmU/edit?usp=sharing
CASOS de CB.
Tema 4 . La reproducció humana
Repàs. Mira al drive.
Què vull saber sobre reproducció i sexualitat?
Fes un llistat dels teus dubtes, coses que vols saber. Consulta els webs següents i escriu-ne les respostes. Ho posarem en comú.
http://www.centrejove.org/info_cjas/qui_som.html
http://sexejoves.gencat.cat/ca/
http://dixit.gencat.cat/ca/detalls/Article/20141104_educacio_sexual_joves
El procés reproductiu humà
http://www.aula2005.com/html/cn3eso/17elprocesreproductiu/17elprocesreproductiu.htm
Fecundació i formació de l'embrió.
Nen o nena en l'embrió
https://www.youtube.com/watch?v=A7mPg7mSLTw
L'embaràs setmana a setmana.
Imatges de l'embrió, fetus i nadó pas a pas.
Part vaginal.
Part per cesària.
Fecundació in vitro
http://www.onmeda.es/videos/salud-en-la-mujer-5/fecundaci%C3%B3n-in-vitro-v438.html
http://www.nucleusanimationlibrary.com/animation-preview?ccat=all&clang=English&animationid=78013
Inseminació artificial
https://www.youtube.com/watch?v=9OuBfi_JHds
http://www.nucleusanimationlibrary.com/animation-preview?ccat=all&clang=English&animationid=78014
Vasectomia
Lligadura de trompes
Cariotip home, dona, persona amb síndrome de Down
Cicle menstrual
http://www.efn.uncor.edu/departamentos/divbioeco/anatocom/Biologia/Los%20Sistemas/Reproductor/ciclo.htm
Mètodes anticonceptius
Malalties de transmissió sexual (MTS)
LA SIDA
Activitat interactiva
Què és el VIH?
El VIH o la SIDA?
El risc
La discriminació
RESPON AQUESTES QÜESTIONS DE CB.
Tema 5. Ecologia. Problemes mediamentals: Augment de l'efecte hivernacle. Destrucció de la capa d'ozó. Pluja àcida
Bon profit! Xarxes tròfiques.Energia geotèrmica
http://icaen.gencat.cat/ca/pice_ambits_tematics/pice_energies_renovables/
Fulletó informatiu
Hospital de Mollet del Vallès
" El intercambiador de calor terrestre cuenta con más de 20.000 m de perforación geotérmica vertical consistente en 144 sondeos de bucle cerrado de 145 m de profundidad.
Para cubrir las necesidades de climatización se han realizado más de 20.000 metros lineales de perforaciones para la construcción del intercambiador geotérmico vertical que cubrirá una potencia de 1.200 kW para la calefacción y 1.000 kW para refrigeración. El sistema cuenta con dos bombas de calor geotérmicas de 600 kW en modo calefacción y 500 kW en modo refrigeración con la que se pretende satisfacer la demanda de calefacción y refrgieración base del hospital. El resto de potencia no cubierta mediante el sistema geotérmico, será satisfacha con métodos de climatización convencional, como chillers y calderas."
Tema 6. Geologia. Talls geològics. Fòssils. Corbes de nivell
Fem un perfil topogràficFÍSICA I QUÍMICA
Tema 7. QUÍMICA. La matèria. L'àtom. La taula periòdica. Radioactivitat. Reaccions químiques
Isòtops= mateixos protons però diferents neutrons
Història de l'àtom
La Taula Periòdica en imatges
Aquí trobareu la taula periòdica.
http://blogs.iec.cat/scq/wp-content/uploads/sites/23/2013/01/Taula_periodica_-2013.pdf
D'on vénen els noms de la taula periòdica?
http://www.uv.es/~jaguilar/elementos/nombres.html
Juguem amb la taula periòdica
http://www.taulaperiodica.upc.edu/
Partícules emeses pels elements radioactius
Elements i compostos. Substàncies pures i mescles.
"La ruptura del átomo. Chernóbil" La bomba atòmica. Reacció de fissió del nucli d'un àtom.
Després de veure el documental, respon:
1) Quines parts i partícules conté un àtom?
2) Què és la fissió nuclear?
3) Què és l'energia nuclear?
4) De quin àtom estava fet, la bomba Little Boy?
5) D'on ve la capacitat destructora de la bomba atòmica?
6) Quina forma té el núvol radioactiu que forma la bomba atòmica?
7) Creus que és justificable el llançament de la bomba atòmica d'Hiroshima i Nagasaki?
Què és l'energia termonuclear? (Fusió (Sol) i Fissió (Radioactivitat, Centrals nuclears)
Com funciona el Sol?
Tema 8. Física. Forces. Gravetat. Magnetisme. Electricitat.
Les 3 lleis de Newton amb un monopatí.
Isaac Newton
Teoria geocèntrica: la Terra és el centre de l'univers. Proposada per Aristòtil i Claudi Ptolomeu.
Teoria heliocèntrica: el Sol és el centre del Sistema Solar. Proposada per Aristarc de Samos i Nicolau Copèrnic. Galilei Galilei va donar suport a la teoria amb el seu telescopi.
Què és la gravetat?
Teoria heliocèntrica: el Sol és el centre del Sistema Solar. Proposada per Aristarc de Samos i Nicolau Copèrnic. Galilei Galilei va donar suport a la teoria amb el seu telescopi.
Què és la gravetat?










































.jpg)



















































































