PADRINS - Experimenta 3r ESO

I) Què cal fer el dia de l'experiment?

1) Seure amb el fillol amb els grups assignats. 
2) Tenir el material preparat sobre la taula.
3) Portar la "fitxa del fillol" de l'experiment i donar-li al fillol.
4) Fer la pregunta de l'experiment al fillol i que l'escrigui a la fitxa.
5) El títol NO l'escrivim ja que els fillols n'acordaran un després d'haver fer l'experiment.
6) Que el fillol faci les hipòtesis i les escrigui a la fitxa. Hipòtesi = Resposta a la pregunta que cregui el fillol. No cal que sigui la correcta, ha de respondre allò que cregui i explicar el perquè si ho sap. 
7) Guardem el full i comencem l'experiment (que no s'embruti). El fillol és qui manipula i fa tots els passos de l'experiment, els padrins orientem el fillol, però l'experiment el fan els fillols!!!
8) La "xuleta" dels padrins es porta a la butxaca però no es llegeix. L'experiment s'ha de saber de memòria!!!
9) Després de l'experiment cal deixar-ho tot recollit. S'avalua: MATERIAL, ACTITUD, TREBALL CIENTÍFIC, NETEJA.

II) Apartats de l'experiment:

1) Pregunta. Què volem saber amb l'experiment?
2) Hipòtesi. Resposta a la pregunta que creu el fillol. No cal que sigui la correcta.
3) Material
4) Procediment. Seqüència d'actuacions que fem per respondre la hipòtesi.
5) Resultats. La "foto" del que succeeix amb un dibuix pintat, una explicació, taules de resultats.
6) Conclusions. Aquí hem de dir si la hipòtesi és certa o falsa i perquè. Hem de donar una explicació científica al fenomen estudiat.
7) Qüestions. En algun experiment es poden proposar qüestions d'aprofundiment i consolidació de conceptes.

III) Llistat d'experiments:

Índex

1) Pregunta: Quina llimona surarà? (22/10)

2) Pregunta: El retolador negre conté només tinta negra? Els retoladors de colors contenen només la tinta del color que són? (05/11)

3) Pregunta: Si frego el globus amb un drap, quins objectes atraurà i quins objectes se n'apartaran? (cabell, paperets petits, sal i pebre, llauna) (19/11)

4) Pregunta: Què passarà si submergim el got amb el mocador? (03/12)

5) Pregunta: Què passarà si barrejo vinagre amb bicarbonat? a) El vinagre es tornarà blanc b) El guant es cremarà c) El guant s'inflarà (17/12) 

Bon any 2015!

6) Pregunta: En quin dels dos gots s'enfonsarà el talc? (21/01) 

7) Pregunta: Com farem pujar el líquid sense xuclar la canyeta? (04/02) (Termoscopi)

8) Pregunta: Com ho farem perquè la llauna no caigui i 'saguanti inclinada? (18/02)

https://www.youtube.com/watch?v=HaDEDWsW2Do

9) Pregunta: Què passarà quan fiquem la xocolata dins la gasosa? (adsorció d'un gas sobre la superfície d'un sòlid) (04/03)

http://www.edu365.cat/eso/muds/ciencies/quimica/xocolata/index.htm

10) Què passarà quan tapem l'espelma amb el got? (25/03)

http://www.edu365.cat/eso/muds/ciencies/quimica/espelma/index.htm

Bona Setmana Santa!

11) Pregunta: Qui viu a l’aquari del laboratori? (29/04)


_______________________________________________________________



IV) EXPLICACIÓ DELS EXPERIMENTS

1) Pregunta: Quina llimona surarà? (22/10)

TÍTOL. El formulen els fillols amb la Roser.

CONCEPTE QUE ES TREBALLA.

Flotabilitat d'un cos segons la seva densitat. Densitat de l'aire i de l'aigua.

HIPÒTESI. El fillol respon la pregunta com ell creu.

MATERIAL. FILLOLS: 2 llimones. PADRINS: 1 palangana o garrafa transparent tallada pel mig, ESCOLA: 1 ganivet, aigua.

PROCEDIMENT. 
Formular la pregunta i escriure-la. Formular la hipòtesi i escriure-la. Guardar el full. HO FAN ELS FILLOLS!

1r) Omplo la garrafa d'aigua. 2n) Pelo una llimona sense que quedi gens de pell. 3r) Submergeixo les dues llimones. 3r) Observo quina flota i quina s'enfonsa.

RESULTATS. Feu el dibuix amb imatges, paraules i pintat.

CONCLUSIÓ guanyadora. Respon la pregunta dient si la hipòtesi és certa o falsa i el perquè.

La densitat és una propietat que fa que els cossos flotin o s'enfonsin.
Els cossos menys densos que l'aigua, floten. Els més densos que l'aigua, s'enfonsen.
"La llimona amb pell sura perquè la pell conté aire que és menys dens que l'aigua i fa de flotador. La pell de la llimona fa de flotador".

NO CONFONGUEM DENSITAT AMB PES!!!

ENLLAÇ DE CONSULTA:

http://xtec.cat/~nguell2/laboratoricem.htm (Experiment 2n ESO núm. 10).




2) Pregunta: El retolador negre conté només tinta negra? Els retoladors de colors contenen només la tinta del color que són? (05/11)

TÍTOL. El formulen els fillols amb la Roser.

CONCEPTE QUE ES TREBALLA.

Mescla homogènia. Cromatografia en paper.
La tinta del retolador és una mescla homogènia de diferents colors. Els colors els podem separar pel mètode de la cromatografia en paper que consisteix en fer un punt amb un retolador en un paper i deixar que l'alcohol arrossegui els diferents colors a diferents velocitats.

HIPÒTESI. 
El fillol respon la pregunta com ell creu.

MATERIAL. PADRINS: plat de plàstic, alcohol, retoladors de colors negre i altres (no Pilots), paper blanc, tisores.

PROCEDIMENT. Formular la pregunta i escriure-la. Formular la hipòtesi i escriure-la. Guardar el full. HO FAN ELS FILLOLS!

1r) Retallem un tros de paper en forma de "V". 2n) Fem 3 punts amb 3 retoladors de colors diferents. 3r) Omplim un plat amb alcohol i hi deixem el paper. 4t) Esperem 5 minuts i observem què passa. 5è) Repetim l'experiment escrivint el nostre nom i el del fillol al paper en forma de "V".

RESULTATS.
Feu el dibuix amb imatges, paraules i pintat.

L'alcohol arrossega els diferents colors a diferents velocitats i veiem quins colors conté cada retolador.

CONCLUSIÓ.

FILLOLS: La tinta del retoladors està formada per diferents colors, encara que no ho sembli. Podem separar els colors amb el mètode de la cromatografia en paper que consisteix en separar els diferents colors amb l'alcohol pel paper.

ENLLAÇ DE CONSULTA:

http://xtec.cat/~nguell2/laboratoricem.htm (Experiment 1r ESO núm. 5).




3) Pregunta: Si frego el globus amb un drap, quins objectes atraurà i quins objectes se n'apartaran? (cabell, paperets petits, sal i pebre, llauna) (19/11)

TÍTOL.
El formulen els fillols amb la Roser.

CONCEPTE QUE ES TREBALLA.

Electricitat estàtica. El terme electricitat estàtica es refereix a l'acumulació d'un excés de càrrega elèctrica de manera que l'acumulació de càrrega persisteix
Efecte triboelèctric. Quan frego un cos amb un altre, quin cedeix i quin agafa electrons?
http://es.wikipedia.org/wiki/Efecto_triboel%C3%A9ctrico

HIPÒTESI. El fillol respon la pregunta com ell creu.

MATERIAL. FILLOLS: llauna de refresc d'alumini buida. PADRINS: 3 globus (recanvis), drap de llana o similar, (cabell propi), paper i tisores,  plat de plàstic amb sal i pebre fi barrejat.

PROCEDIMENT. Formular la pregunta i escriure-la. Formular la hipòtesi i escriure-la. Guardar el full. Els fillols fan l'experiment.

1r) Inflar un globus.2n) Fregar-lo intensament amb el cabell. 3r) Acostar-lo a: cabell, paperets, sal o pebre, llauna... també l'acostem a la paret i veiem que s'hi queda enganxat!

Cada vegada que s'acosta el globus a un objecte diferent, s'ha de fregar novament. 

RESULTATS. Feu el dibuix amb imatges, paraules i pintat.

CONCLUSIÓ. Respon la pregunta dient si la hipòtesi és certa o falsa i el perquè.


EXPLICACIÓ FILLOLS

Tots els objectes estan formats per partícules o "boletes" petites anomenades electrons, que no veiem.
Quan frego el globus amb el cabell, el globus agafa els electrons del cabell i es torna "màgic". 
El globus "màgic" pot atrapar: cabell, paperets, pebre i sal, llauna i fins i tot quedar-se enganxat a la paret!
Això és l'electricitat estàtica.

PADRINS

La matèria està formada per àtoms. Els àtom contenen neutrons (càrrega neutra) i protons (carrega positiva) al nucli, i electrons (càrrega negativa) a l'escorça.

El objectes formats per àtoms, generalment, són neutres. Tenen els mateixos electrons que protons.

Els objectes poden perdre o guanyar electrons si els freguem els uns contra els altres (sèrie triboelèctrica) i carregar-se d'electricitat estàtica o d'electrons.

Si acostem objectes carregats de la mateixa manera es repel·len i si acostem objectes carregats amb signes contraris s'atrauen.

Quan amb el drap frego el globus, el globus agafa els electrons del drap i queda carregat negativament amb electrons. El globus és un "lladre d'electrons".

Quan acosto el globus carregat d'electrons al paper que és neutre, el globus altera el paper i desplaça els electrons del paper, el més allunyats possibles del globus. La part del paper propera al globus queda carregada positivament. El globus atrapa al paper per la part postivia del paper. Això passa amb tots els objectes que el globus atrau.

Quan acosto dos globus que acabo de fregar amb un drap, els dos estan carregats negativament i per tant, se separen.

ENLLAÇ DE CONSULTA: 




4) Pregunta: Què passarà si submergim el got amb el mocador? (03/12)

TÍTOL.
El formulen els fillols amb la Roser.

CONCEPTE TEÒRIC QUE ES TREBALLA.

L'aire ocupa un espai, encara que no el veiem.

HIPÒTESI.
El fillol respon la pregunta com ell creu.

MATERIAL. FILLOLS: Paquet de mocadors de papers (kleenex). PADRINS: Got de vidre cilíndric, recipient força més alt que el got.

PROCEDIMENT. Formular la pregunta i escriure-la. Formular la hipòtesi i escriure-la. Guardar el full. Els fillols fan l'experiment.

1r) Omplim la garrafa d'aigua. 2n) Fiquem el mocador de paper dins del got. L'hem de ficar vertical!!!

HEU DE TENIR DURANT 10 segons EL GOT SUBMERGIT. !!!

RESULTATS. Feu el dibuix amb imatges, paraules i pintat.

El mocador de paper no es mulla quan submergeixo el got dins l'aigua. Feu el dibuix a la vostra fitxa.

CONCLUSIÓ.

El mocador no es mulla perquè entre l'aigua i el mocador hi ha aire que ha protegit el mocador.

ENLLAÇ DE CONSULTA: 

http://www.edu365.cat/eso/muds/ciencies/fisica/mocador/index.htm 




 5) Pregunta: Què passarà si barrejo vinagre amb bicarbonat? a) El vinagre es tornarà blanc b) El guant es cremarà c) El guant s'inflarà (17/12) 

TÍTOL. El formulen els fillols amb la Roser.

CONCEPTE QUE ES TREBALLA. Quan barrejo vinagre i bicarbonat es produeix un canvi químic o una reacció química, i a partir d'unes substàncies inicials es produeixen unes substàncies diferents. En la nostra reacció química es produeix un gas, el diòxid de carboni, que infla el guant.

HIPÒTESI. El fillol respon la pregunta com ell creu.

MATERIAL. FILLOLS: 1 pot amb vinagre. PADRINS: 1 pot de bicarbonat sòdic, 1 ampolla de plàstic petita, 1 guant, 1 goma de pollastre, 1 safata.

PROCEDIMENT.

1r) Omplim l'ampolla amb vinagre (quantitat justa!!!) 2n) Fiquem bicarbonat als dits del guant (força bicarbonat!) 3r) Lliguem el guant a la boca de l'ampolla amb goma de pollastrre (compte que no s'aboqui el bicarbonat!!!)  4t) Aboquem amb compte el bicarbonat al vinagre 5è) Observem el que passa.

RESULTATS. Feu el dibuix amb imatges, paraules i pintat.

El guant s'infla. FEU EL DIBUIX. Pinteu-lo i poseu paraules explicatives.

CONCLUSIÓ. Quan barrejo vinagre amb bicarbonat es produeix un gas, el diòxid de carboni, que infla el guant. Aquest procés és diu reacció química o canvi químic perquè hi ha un CANVI: a partir d'unes substàncies inicials se'n produeixen unes finals. JA ESTÀ!

ENLLAÇ DE CONSULTA. 

http://www.edu365.cat/eso/muds/ciencies/quimica/guant/index.htm

BON ANY 2015!!!




6) Pregunta: En quin dels dos gots s'enfonsarà el talc? (21/01) 

TÍTOL. El formulen els fillols amb la Roser.

CONCEPTE QUE ES TREBALLA. La tensió superficial de l'aigua. Com els tensioactius dels detergents trenquen la tensió superficial de l'aigua i s'enfonsa el talc. La tensió superficial és la força que manté unides les molècules de la superfície de l'aigua.

HIPÒTESI. El fillol respon la pregunta com ell creu.

MATERIAL. FILLOLS: talc PADRINS: 2 gots transparents (de plàstic o de vidre) i detergent de rentar plats, aigua dins ampolles de beure, imatges d'insectes que suren a l'aigua en un full.

PROCEDIMENTFormular la pregunta i escriure-la. Formular la hipòtesi i escriure-la. Guardar el full. HO FAN ELS FILLOLS!

1r) Omplim els 2 gots amb aigua.
2n) Posem força detergent en un got i remenem.
3r) Posem talc als dos gots i observem on sura i on s'enfonsa.
4t) Els fillols dibuixen el que observem a l'apartat "Resultats".
5è) Ensenyem les imatges dels insectes que suren al riu als fillols i els expliquem que si contaminem l'aigua amb detergents, es mor la vida que sura al riu.

RESULTATS.

CONCLUSIÓ
. Respon la pregunta dient si la hipòtesi és certa o falsa i el perquè.

PADRINS: El talc s'enfonsa amb l'aigua i detergent perquè el detergent trenca la tensió superficial de l'aigua. Quan al riu hi aboquem substàncies com els detergents, es moren els insectes que hi suren.

PER ALS FILLOLS: L'aigua té una barrera de forma natural que fa que el talc es quedi damunt. El detergent trenca la barrera i fa que el talc s'enfonsi. Si contaminem el riu amb detergents, els insectes que hi viuen damunt, s'enfonsen i moren. (Ensenyeu imatges d'insectes que viuen damunt aigua del riu).

ENLLAÇ DE CONSULTA: 

http://www.edu365.cat/eso/muds/ciencies/fisica/talc/index.htm
http://cidta.usal.es/cursos/agua/modulos/Practicas/propiedades4/tension.html




7) Pregunta: Com farem pujar el líquid sense xuclar la canyeta? (04/02) (Termoscopi)

Fem pregunta al principi ensenyant un model de termòmetre ja fet.

TÍTOL.
El formulen els fillols amb la Roser.

CONCEPTE QUE ES TREBALLA.

Pressió d'un gas sobre un líquid: Quan escalfem el pot de vidre entre les nostres mans, augmenta la pressió de l'aire sobre el líquid i el líquid és empès cap a la canyeta.

HIPÒTESI. El fillol respon la pregunta com ell creu.

MATERIAL.

FILLOLS: 1 canyeta de beure PADRINS: 1 ampolla de vidre d'aigua buida petita de base estreta sense paper amb el tap ja foradat (dimarts al laboratori foradarem els taps) i una ampolla de plàstic amb aigua a dins i retolador NÚRIA: plastilina, alcohol i colorant

PROCEDIMENT.
Formular la pregunta i escriure-la. Formular la hipòtesi i escriure-la. Guardar el full. Els fillols fan l'experiment.

1r) Marquem amb retolador 1/4 de l'ampolla i marquem 2 meitats. 2) Fiquem aigua fins la 1a marca 3) Fiquem alcohol fins 2a marca 4) afegim colorant 5) tanquem pot 6) Fiquem canyeta pel forat del tap fins quasi la base 7) fixem la canyeta amb plastilina i tapem bé el forat i segellem el tap amb plastilina (molt important!!!) 8) agafem durant 5 minuts el temòmetre per la base, amb les mans, tansmetent la nostra escalfor (esperem el que calgui!) 9) observem com puja el líquid 10) ja està!

RESULTATS. Feu el dibuix amb imatges, paraules i pintat.

CONCLUSIÓ.

Respon la pregunta dient si la hipòtesi és certa o falsa i el perquè.

ESO: Quan transmeto calor al vidre amb les meves mans, augmento la pressió de l'aire a l'interior. La pressió de l'aire, empeny el líquid cap a la canyeta.

PER ALS FILLOLS: Quan sostinc l'ampolla durant 5 minuts amb el líquid entre les meves mans, li transmeto la meva energia. L'aire de dins del pot, amb molta energia, empeny el líquid cap a la canyeta.

ENLLAÇ DE CONSULTA.

http://ciese.org/curriculum/weatherproj2/es/docs/termometro.shtml

https://www.youtube.com/watch?v=Jhs98UyLfFA

8) Pregunta: Com ho farem perquè la llauna no caigui i s'aguanti inclinada? (centre de gravetat d'un cos) (18/02)

TÍTOL. El formulen els fillols amb la Roser.

HIPÒTESI. El fillol respon la pregunta com ell creu.

CONCEPTE QUE ES TREBALLA.  


Centre de gravetat d'un cos: El centre de gravetat (CG) és el punt d'aplicació de les diverses forces de gravetat que actuen sobre la distribució de masses d'un cos. 






Perquè un objecte qualsevol col·locat verticalment no bolqui, és necessari que la vertical que passa pel seu centre de gravetat no se surti fora de la base d'aquest objecte. En aquest cas, consisteix en posar la llauna en equilibri sobre la vora de la seva base quan queden dos dits de líquid aproximadament.





Al centre de la llauna hi ha un "punt imaginari" que es diu "centre de gravetat" (ensenyem el dibuix).
Quan la llauna està buida, la línia recta que passa pel "punt" va a parar fora de la vora i la llauna cau (ensenyem dibuix).
Si afegeixo aigua a la llauna, el "punt" s'acosta a la vora i se situa al damunt de la vora i la llauna s'aguanta.

La torre de Pisa és una torre que està a Itàlia i està inclinada com la llauna. De moment no cau perquè el seu "punt imaginari" o "centre de gravetat" està dins de la base de la torre.



Per què no cau la torre de Pisa?


http://neofisica10.blogspot.com.es/2012/03/webquest-19-equilibrio.html

"La torre inclinada de Pisa està en equilibri estable, perquè ha estat construïda amb materials molt pesats fins a la ¼ part i després més i més lleugers anant cap amunt. D'aquesta manera s'ha baixat considerablement el centre de gravetat de la torre, i la vertical que arrenca d'aquest centre cau encara molt dins de la base de sustentació delimitada pels fonaments.Hi ha una llei de l'Estàtica que diu que hi haurà equilibri sempre que la vertical que passa pel centre de gravetat del cos caigui dins del polígon de suport o base de sustentació, que en aquest cas seria la base de la torre."

MATERIAL. PADRINS (0,5 punts): 2 llaunes de refresc buides, 1 ampolla d'aigua petita plena, un full amb imatges de 2 llaunes i torre de Pisa.

PROCEDIMENT. Formular la pregunta i escriure-la. Formular la hipòtesi i escriure-la. Guardar el full. Els fillols fan l'experiment.

1r) El fillol intenta aguantar dreta la llauna per la vora i no pot. 2n) El fillol omple amb aigua la llauna (2 dits d'aigua). 3r) La llauna s'aguanta per la vora. COMPTE QUE NO CAIGUI I ES MULLI! 4t) Quants intents heu de fer perquè es quedi estable i quieta?

RESULTATS. Feu el dibuix amb imatges, paraules i pintat.

CONCLUSIÓ. Respon la pregunta dient si la hipòtesi és certa o falsa i el perquè.

FILLOLS:

Quan afegeixo aigua a la llauna és com si hi afegís un gran pes a la base de la llauna, i per això s'aguanta inclinada.

Si hi ha poca aigua, la llauna cau. Si hi ha molta aigua, la llauna també cau. Hi ha d'haver l'aigua justa, més o menys, una quarta part de la llauna.


ENLLAÇ DE CONSULTA: 

https://www.youtube.com/watch?v=HaDEDWsW2Do
http://blogs.cadenaser.com/grado-361/2012/05/23/el-equilibrio-de-la-lata/
http://neofisica10.blogspot.com.es/2012/03/webquest-19-equilibrio.html
http://es.wikipedia.org/wiki/Centro_de_gravedad


9) Pregunta: Què passarà quan fiquem la xocolata dins la gasosa? (adsorció d'un gas sobre la superfície d'un sòlid) (04/03)

TÍTOL. El formulen els fillols amb la Roser.

CONCEPTE QUE ES TREBALLA.

Adsorció d'un gas sobre un sòlid (fenomen físic). El diòxid de carboni de la gasos s'enganxa a la xocolata.

HIPÒTESI. El fillol respon la pregunta com ell creu.

MATERIAL: 1 ampolla de gasosa, trossets petits de xocolata.


PROCEDIMENTFormular la pregunta i escriure-la. Formular la hipòtesi i escriure-la. Guardar el full. HO FAN ELS FILLOLS!

1r) Fiquem la xocolata dins la gasosa.
2n) Observem què passa.
3r) Donem una explicació al que observem.

RESULTATS. Feu el dibuix amb imatges, paraules i pintat.

CONCLUSIÓ. Respon la pregunta dient si la hipòtesi és certa o falsa i el perquè.


La meva hipòtesi és certa/falsa perquè...

La gasosa conté un gas que és el diòxid de carboni CO2.
El CO2 s'enganxa a la xocolata i la fa pujar per l'ampolla. Quan la xocolata arriba a dalt, el gas se'n va a l'aire i la xocolata torna a baixar. Aquest procés es va repetint.


ENLLAÇ DE CONSULTA.

http://www.edu365.cat/eso/muds/ciencies/quimica/xocolata/index.htm


10) Què passarà quan tapem l'espelma amb el got? (25/03)

TÍTOL. El formulen els fillols amb la Roser.

CONCEPTE QUE ES TREBALLA.

Dilatació d'un gas amb l'augment de la temperatura i contracció del gas amb la disminució de la temperatura.
Reacció química de la combustió: espelma + oxigen (i flama llumí) = diòxid de carboni + aigua + energia.
L'efecte de la pressió atmosfèrica que empeny l'aigua del plat cap a dins del got.

HIPÒTESI. El fillol respon la pregunta com ell creu.

MATERIAL. Plat de plàstic, ampolla d'aigua de 50 mL plena, espelma plana o de base ample que càpiga dins del got, encenedor, got de vidre transparent cilíndric.

PROCEDIMENTFormular la pregunta i escriure-la. Formular la hipòtesi i escriure-la. Guardar el full. HO FAN ELS FILLOLS!

1r) Posem l'espelma dins del plat, encenem l'espelma i hi posem 1 dit d'aigua (L'ESPELMA L'ENCENEM ELS PADRINS!!!). 2n) Tapem l'espelma amb un got. 3r) Observem què passa.

RESULTATS. Feu el dibuix amb imatges, paraules i pintat.

CONCLUSIÓ. Respon la pregunta dient si la hipòtesi és certa o falsa i el perquè.

Cal oxigen perquè estigui encesa la flama d'una espelma. L'espelma s'apaga perquè s'acaba l'oxigen.
L'aire de dins del got calent ocupa molt espai. L'aire de dins del got fred ocupa poc espai. Quan l'espelma s'apaga, l'aire ocupa menys espai i puja l'aigua.

ENLLAÇ DE CONSULTA.

http://www.edu365.cat/eso/muds/ciencies/quimica/espelma/index.htm


Títol: Qui viu a l’aquari del laboratori? (30/04)




1r) Baixarem a visitar l’aquari. Un responsable de cada grup explicarà en què consisteix un aquari, qui hi viu, com es cuida.

2n) Explicarem als fillols les característiques dels éssers vius que hi viuen amb les fitxes que haurem escrit. Les fitxes les regalarem al nostre fillol. En faran un mural quan arribin a l’aula.

3r) El fillol escollirà el peix que més li agrada i respondrà la fitxa.

FITXA DELS FILLOLS

Els fillols hauran de respondre el següent:

1)   Escriu el nom dels organismes que viuen a l’aquari del laboratori:
2) Tots són peixos? Què hi ha a més de peixos?
3) Quina funció fan els bacteris de l’aquari?
4) Què hauries de fer per cuidar un aquari?
5) El peix que més m’agrada és el ...........................  .  
     Explica alguna de les seves característiques:
     Explica com es reprodueix. Què vol dir ovípar i ovovivípar?
     Fes un dibuix i pinta’l.

INFORMACIÓ QUE HEU DE SABER ELS PADRINS

7 FITXES AMB LA INFORMACIÓ DE CADASCUNA DE LES ESPÈCIES.

A l’aquari del laboratori hi ha peixos, plantes i també bacteris que “netegen l’aigua”.

1. A l’aquari hi ha 5 espècies de peixos: Guppy, Molly, Platy, Plecostomus (peix escombriaire), Botia pallasso. Cal fer 5 fitxes per explicar als fillols cadascun dels peixos.

1)      Imatge.
2)      Nom científic del peix.
3)      Quin és el seu hàbitat en condicions naturals (tipus d’aigua, regió del món…).
4)      Característiques generals del peix.
5)      Tipus de reproducció (ovípar: posen ous/ ovovivípar: els ous es crien dins la femella i les cries neixen formades).

2. Planta aquàtica anubia.

1)      Imatge.
2)      La planta produeix oxigen.

3. Bacteris netejadors de l'aquari. Nitrobacter.

      1) Imatge
 2)    Quina funció fan els bacteris netejadors a l’aquari? Els bacteris netegen l’aigua dels excrements i residus que produeixen els peixos. Són molt importants perquè els peixos tinguin una bona salut.

4. Com es cuida un aquari? Temperatura - escalfador, pH - tires de pH i altres substàncies, canvi d'aigua si està tèrbola, netejar les pedres i la planta, airejador (O2), filtre que tingui bacteris.

IMATGES


Guppy



Molly



Platy


Botia pallasso

Plecostomus


Anubia



Bacteris netejadors de l'aquari








APARTATS DE TOTS ELS EXPERIMENTS

TÍTOL. El formulen els fillols amb la Roser.

CONCEPTE QUE ES TREBALLA.

HIPÒTESI. El fillol respon la pregunta com ell creu.

MATERIAL.

PROCEDIMENTFormular la pregunta i escriure-la. Formular la hipòtesi i escriure-la. Guardar el full. HO FAN ELS FILLOLS!

RESULTATS. Feu el dibuix amb imatges, paraules i pintat.

CONCLUSIÓ. Respon la pregunta dient si la hipòtesi és certa o falsa i el perquè.

ENLLAÇ DE CONSULTA.

FESTA DE FINAL DE PADRINS EXPERIMENTA 2014-2015


DIPLOMA PADRINS



MEDALLA FILLOL CIENTÍFIC - PADRÍ

Medalla Goma Eva

Per una banda medalla de fillol científic i per l'altra "Benvingut PADRÍ"